« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
یاداشت حمید رضا طیب نیا به مناسبت ولادت امام رضا(ع):
پس از واقـعۀ عـاشورا، یکـی از حساس ترین مقاطع تاریخ شیعه، زندگانی حضرت امام رضـا (ع) است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-حمید رضا طیب نیا طی یاداشتی به مناسبت ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولات حضرت امام رضا (ع) نوشت:

قال امام رضا(ع):《کلام الله لاتتجاوزه و لا تطلبوا الهدي في غيره فتضلّوا》 قرآن کلام خداست، از آنچه او گفته است، فراتر نرويد و هدايت را در غير او نجوييد که گمراه مي‌شويد.

پس از واقـعۀ عـاشورا، یکـی از حساس ترین مقاطع تاریخ شیعه، زندگانی حضرت امام رضـا (ع) است.

در توجیه  نتیجه  تـوصـیف وتحلیل  نحـوه تعامـل امـام رضـا(ع) بـا حـکومت جـور زمان خود  بویژه بحث ولایتـعهدیش باید گفت :اولا  چارچوب نظـری بر مبنای  پارادایم امامت است و بر اساس سـه اصــل اسـاسـی این پارادایم یعنی ،نـص، نصب و عصمت هر زعامت سیاسی ـ مذهبی غـیرمعصوم در زمــان مـعصـوم، غـصـب محسوب می شود. ثانیا  بر اساس اصـل عصـمت ، امـام از احتمـال هـر خطـا و لغزشی به دور است ، پس  با توجه بـه این اصــول ثابـت و آنچـه در سـیره امــام  مشـاهده می شود، سیره  امام با منظور الگوبرداری صحیح، برای شیعیان قابل واکاوی باشد.

عصر امام رضا(ع) عصر مناظرات و مباحث علمی بود لذا مناظراتی که امام با سران ادیان و مذاهب انجام داشتند خیلی ویژه و گوناگون است، ورود امام  به مناظرات و مباحث علمی نشانگر قدرت علمی واستدلال بالای  امام بوده که توانسته در مناظرات ایفای نقش داشته باشد  به‌ طوریکه خود مخالفان و رقیبان به برتری علمی ایشان اذعان می کردند.

از ویژگیهای خاص امام رضا (ع) این بود که در  تبیین اسلام ناب و زدودن شبهات در خصوص دین و مذهب تشیع و آگاهی خاص از ادیان و مکاتب و کتب آنها  تا جایی که با اهل تورات بر مبنای تورات و با رهروان انجیل بر مبنای انجیل، با حاملان زبور بر مبنای زبور و با بزرگان زرتشت با کتاب آنها صحبت و پاسخ مستند ومستدل میداد وایضا به همه زبان‌ها و کتب آسمانی اشراف داشتند.

حوادث دوران امامت امام رضا (ع)  از برخی جهـت هـا با نرمش قـهرمانانۀ امـام حسن (ع)، موقعیت امام سجاد(ع) و انـقلاب فـکـری، علمـی و فـرهنگـی امـام بـاقر(ع) و امام صادق (ع) قابل مقایسه میباشد.

هم عصری امام رضا(ع) با سه خلیفۀ عباسی ودر شرایطی که  اوضاع سیاسی خـلافت عـباسی در دوران امام مـخصوصـا در زمــان مأمون که با آشفتگیهای فراوانی همراه و از همه مهمتر  پیچیدگی شـرایط سـیاسی ، اجتماعی و شخصیت خاص مـأمون کـه بـه گفتۀ شهید مـطهری «مـأمون، عالم ترین خلفا و بـلکـه شــاید یکـی از عـالم تـرین سلاطین جهان است» و قبول ولایتعهدی از طـرف امـام در شـرایطی که ائمه قبل از سلاطین دوران خود فاصله میگرفتند، خود میتواند برای شیعیان امروز محل تامل و درس معرفت نسبت به تدبیر ولایت باشد.

ولادت باسعادت امام رضا(ع) بر همه شیعیان و ارادتمندانش مبارکباد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: