« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
علمی پزشکی؛
وزیر بهداشت با بیان "در ساخت واکسن مدل‌‌های حیوانی را پاس کرده‌‌ایم"، گفت: در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ دکتر سعید نمکی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس در هتل المپیک تهران اظهار کرد: سال گذشته سال پرافتخاری برای کشور ما بود و عزیزانی که در صنعت دارو و تهیه مایحتاج مردم زحمت کشیدند در ایجاد این افتخار سهم بزرگی داشتند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با وجود همه فشارهای ناشی از تحریم‌‌های ظالمانه توانست با حدود 600 میلیون یورو کاهش ارزبری سال 98 را با افتخار به‌سر ببرد. با توجه به اینکه ما در سال 98 گرفتاری آنفلوآنزا و سیلاب‌‌ها را داشتیم؛ زائرین اربعین را پذیرایی کردیم و در آخر سال کووید19 را داشتیم پیش‌‌بینی این بود که 50 درصد ارزبری بیشتر در زمینه دارویی داشته باشیم اما حمایت‌‌هایی که بنده با همکاری همکاران سازمان غذا و دارو و شرکت‌‌های داخلی داشتیم توانستیم با 20 درصد کاهش ارزبری و افزایش 30 درصد تولید داخل و ممنوعیت واردات داروهایی که برای لگدمال کردن تولید داخلی بودند توانستیم سال را به‌گونه‌‌ای سپری کنیم که حتی یک بیمار سرگردان داروخانه‌‌های کشور برای داروهای اساسی نشود.

نمکی تصریح کرد: چین، هند و تولیدکنندگان منطقه‌‌ای مواد اولیه دارویی دوره‌‌هایی را پشت‌سر گذاشته‌‌اند و یک‌شبه به اینجا نرسیده‌‌اند و بنابراین بحث مواد اولیه دارویی سرمایه‌‌گذاری است. حمایت از تولیدکننده داخل گرچه ممکن است در مدتی هزینه‌‌بر باشد اما در طولانی‌مدت سرمایه‌‌گذاری بزرگ ملی است.

وی ادامه داد: یکی از غصه‌‌های من همواره این بود که چرا ما باید پتروشیمی داشته باشیم؛ بنزن را داشته باشیم و آن را با ارزانترین قیمت به کشورهای دیگر صادر کنیم و بعد اینترمدیت با 20 تا 100 برابر قیمت وارد کنیم و پروسس کنیم؛ در سال جهش تولید در یکی از مهمترین عرصه‌‌های تولید مواد اولیه دارویی گام نهادیم و تردید ندارم که ایران با شرکت‌‌های دانش‌بنیان در آینده بسیار نزدیک به‌عنوان صادرکننده مواد اولیه دارویی در زمینۀ‌های‌‌ تک و کمیکال خواهد بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این خبر خوش را به مردم عزیز کشور بدهم که در زمینه ساخت واکسن کرونا گامهای مؤثری برداشته‌‌ایم و امروز با استفاده از تجربیات جهانی دانشمندان کشور ما به‌سرعت گام برمی‌‌دارند؛ امروز در ساخت واکسن اکثراً  مدل‌‌های حیوانی را پاس کرده‌‌ایم و ان‌‌شاءالله در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: کووید19 گرچه برای دنیا بلا بود اما درس‌‌های بزرگی نیز به دنیا آموخت؛ نخستین درس این بود که ما در عین ادعای آگاهی بسیار ناآگاهیم و یک اتفاق می‌‌تواند اقتصاد، فرهنگ و زیربناهای کشورها را تحت تاثیر قرار دهد؛ درس دوم این بود که برخی کشورها علیرغم اعلام بضاعت و قابلیت‌‌ها، آن‌‌گونه که می‌‌گویند قدرتمند و دارای بضاعت نیستند و کشورهایی مانند جمهوری اسلامی در اوج تحریم و با دست‌‌های بسته می‌‌توانند در این اقیانوس شنا کنند.

نمکی اضافه کرد: با حمایت تولیدکنندگان داخلی در کمتر از 60 روز از واردکننده به تولیدکننده و سپس به صادرکننده اقلام مبارزه با کوووید19 تبدیل شدیم؛ نکته دیگری که کرونا به جهان آموخت این بود که برای غلبه بر کووید19 همه دنیا باید در کنار هم قرار بگیرند تابتوانند با ساخت دارو و کشف پدیده‌‌هایی که می‌‌توانند در پیشگیری از بیماری موثر باشند بر این بیماری فائق آیند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خوشحالم که امروز جمهوری اسلامی را در صنعت دارویی کشور در تکوین زنجیره تولید می‌‌بینم و در سال جهش تولید جمهوری اسلامی ایران را در اوج تنگناهای ناشی از تحریم، در طراز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و درآینده نزدیک صادرکننده مواد اولیه دارویی می‌‌بینم.


تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: