« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
پایگاه خبری آوای رودکوف:مسؤولان ارشد آمریکایی اظهاراتی را به صورت مستقیم و صریح علیه حزب‌الله مطرح کرده و موضع خود را نسبت به لبنان این‌گونه عنوان کرده‌اند که در دوره میشل عون و یا در صورت حضور حزب‌الله در دولت، استخراج نفت در لبنان صورت نمی‌گیرد و صندوق بین‌المللی پول نیز کمکی به این کشور نمی‌کند.

به گزارش ایسنا؛ مسؤولان ارشد آمریکایی اظهاراتی را به صورت مستقیم و صریح علیه حزب‌الله مطرح کرده و موضع خود را نسبت به لبنان این‌گونه عنوان کرده‌اند که در دوره میشل عون و یا در صورت حضور حزب‌الله در دولت، استخراج نفت در لبنان صورت نمی‌گیرد و صندوق بین‌المللی پول نیز کمکی به این کشور نمی‌کند.

روزنامه الاخبار چاپ لبنان در شماره امروز، شنبه خود نوشت: آمریکا در حال گروکشی از اقتصاد لبنان است تا دولت و جامعه آن را به شوریدن علیه مقاومت وادار سازد. آخرین این گام‌های آمریکا، إعمال فشار بر پاریس و جلوگیری از کمک به لبنان و تهدید کردن سرمایه گذاری‌های این کشور در جهان بوده است. آمریکا همچنین این معادله را تحمیل می‌کند که تا زمانی که "حزب‌الله در دولت باشد، هیچ نفت یا پولی در کار نخواهد بود".

تا زمانی که حزب‌الله در دولت باشد، واشنگتن نمی‌خواهد که لبنان روی پای خود بایستد. تهدیدها و شرط‌گذاری‌های مقامات آمریکایی بعد از تشکیل دولت حسان دیاب بیشتر شده است. یک روز بعد از مراسم تحلیف دولت، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به لبنانی‌ها درباره یک "بحران مالی هولناک" خبر داد. او کمک‌های کشورش را منوط به "آمادگی‌های دولت لبنان برای اتخاذ تدابیری دانسته که باعث شوند دولت لبنان تابع حزب الله نباشد".

آمریکایی‌ها سرگردان مانده‌اند که از کدام جهت در این خصوص به إعمال فشار بپردازند. در این راستا، از یک طرف، آمریکا برخی از گروه‌ها در میادین اعتراضات را به این سمت سوق داد تا مساله خلع سلاح مقاومت و اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ را مطرح کنند. سپس قانون "سزار" (قیصر) را مطرح کرد که در اوایل ماه جاری میلادی، اجرای آن آغاز شد، این قانون تحریم‌هایی را بر هر طرفی که با دولت سوریه روابط تجاری برقرار یا از آن حمایت کند، إعمال می‌کند.

آمریکایی‌ها در باج‌خواهی‌ها و تهدیدهایشان به این حد اکتفا نکرده‌اند. دومین محوری که دولت آمریکا روی آن کار می‌کند، اروپایی‌ها بالاخص فرانسه است. از زمان شدید شدن بحران اقتصادی در لبنان، فرانسه تمایل خود را برای عدم فروپاشی لبنان بنا به جایگاه این کشور در خاورمیانه ابراز کرده، این تمایل فرانسه باعث شده است که آمریکایی‌ها برای ممانعت از این رویکرد فرانسه، وارد عمل شوند.

مسؤولان رده بالای آمریکایی مناقشات با فرانسوی‌ها را با هدف بازداشتن از رویکردهای آنها در حمایت از لبنان آغاز کرده‌اند. آمریکایی‌ها به صورت مستقیم و صریح صحبت کرده و موضع خود را نسبت به لبنان را اینگونه خلاصه کرده‌اند که "در دوره ریاست جمهوری میشل عون و یا با حضور حزب‌الله در دولت، استخراج نفت در لبنان صورت نمی‌گیرد و کمکی نیز از سوی صندوق بین‌المللی پول انجام نمی‌شود.

فرانسوی‌ها نیز تلاش می‌کنند که آمریکا را عصبانی نکنند تا سرمایه گذاری‌های خود را حفظ کنند. آنها به دنبال راه‌هایی هستند تا از یک سو با آنچه آمریکا می‌خواهد سازگاری داشته باشد و از سوی دیگر، حزب‌الله هم آن را بپذیرد. فرانسه در این بین حتی گزینه تشکیل دولت جدید به ریاست سعد حریری را در سر خود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: