« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱
جهان
هند، نروژ، ایرلند و مکزیک با رای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مدت ۲ سال به عضویت شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزیده شدند.
ایرنا: هند، نروژ، ایرلند و مکزیک با رای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مدت ۲ سال به عضویت شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزیده شدند.

رای‌گیری این انتخابات با توجه به همه‌گیری کرونا به شکل بی‌سابقه‌ای انجام شد به گونه‌ای که یک نفر از هر نمایندگی می‌توانست در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر شود و به داوطلبان این انتخابات رای دهد.

از این رو، دیپلمات‌های کشورهای مختلف در صف طولانی قرار گرفتند تا حضور همزمان آنها موجب شلوغی در سالن این مجمع نشود.

آنها آرای خود را به سه صندوق انداختند که یکی از آنها برای انتخاب رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود، دیگر برای انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و صندوق سوم هم برای انتخاب اعضای شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد بود.

بر اساس نتیجه منتشر شده، از مجموع ۱۹۲ رای ماخوذه برای گروه الف از کشورهای آسیا و پاسفیک، هند توانست با کشور ۱۸۴ رای حد نصاب لازم را برای حضور در شورای امنیت به دست آورد.

اما کنیا با ۱۱۳ رای و جیبوتی با ۷۸ رای به دلیل اینکه حد نصاب لازم ۱۲۸ رای را کسب نکردند، باید بار دیگر در روز پنج‌شنبه به رقابت بپردازند.

در گروه ب که شامل کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب است، مکزیک با ۱۸۷ رای، دیگر کرسی شورای امنیت را از آن خود کرد.

برای گروه سوم یعنی اروپای غربی و دیگر کشورها، رقابت بین نروژ، ایرلند و کانادا شکل گرفته بود که در نهایت نروژ با ۱۳۰ رای و ایرلند با ۱۲۸ رای، ۲ کرسی مربوطه در شورای امنیت را به دست آوردند.

کانادا هم با ۱۰۸ رای مثبت نتوانست حد نصاب ۱۲۸ رای را به دست آورد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ عضو دارد که ۱۰ عضو آن را اعضای غیر دائم تشکیل می‌دهند. این اعضا به مدت ۲ سال با رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب می‌شوند به گونه‌ای که برای هر سال، نیمی از آنها برگزیده می‌شوند.

روسیه، چین، انلگیس، آمریکا و فرانسه هم پنج عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین