« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
سیاسی
کمتر از یکسال به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است و برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از حضور بعضی از افراد نزدیک به دولت حسن روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ دارد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دوباره در رسانه‌ها داغ شده است.

گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره گزینه‌های احتمالی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مطرح شده است. در بین دولتمردان روحانی هم افرادی وجود دارند که نیم نگاهی به صندلی پاستور در ۱۴۰۰ دارند.

البته بیشتر کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی اعتقاد دارند با توجه به کارنامه بسیار بد اقتصادی و سیاسی دولت روحانی احتمال رای آوری گزینه‌های معرفی شده توسط دولت روحانی تقریباً هیچ است.

یادآوری این موضوع هم جالب توجه است که تمام دولت‌های بعد از هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری گزینه‌ای را معرفی کرده‌‌‌اند. در انتهای دولت هاشمی رفسنجانی برخی از مدیران او لایحه‌ای را مطرح کردند که برای یک دور یا همیشه ریاست جمهوری هاشمی تمدید شود، موضوعی که راه به جای نبرد و ابتر ماند.

گزینه اصلی دولتمردان هاشمی در سال ۷۶ ناطق نوری بود که رأی نیاورد. برخی مدیران هاشمی که حزب کارگزاران سازندگی را تشکیل دادند، ولی در انتخابات ریاست جمهوری به خاتمی متمایل بودند، اما جو عمومی در آن سال اینگونه بود که ناطق گزینه هاشمی و ادامه دهنده راه او به حساب می‌آمد.

در دولت خاتمی هم این اتفاق رخ داد. مهدی کروبی، مصطفی معین و مهرعلیزاده گزینه‌های خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ محسوب می‌شدند که رای نیاوردند. احمدی نژاد هم در سال ۹۲ مشایی و بقایی را نامزد دولت اعلام کرد که هر دو رد صلاحیت شدند.

به نظر می‌رسد دولت روحانی هم به دولت‌های قبل از خود اقتدا کرد و گزینه‌هایی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ معرفی کند که در این گزارش مهم‌ترین نامزدهای مطرح دولت برای انتخابات سال آینده را معرفی می‌کنیم.

۱- محمود واعظی:


از او به عنوان مرد پشت پرده و در سایه دولت حسن روحانی نام می‌برند. او ۶۸ ساله و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه سن‌خوزه آمریکاست. مدیریت عاملی شرکت مخابرات ایران،  مشاور اقتصاد خارجی وزیر امور خارجه، معاونت سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه، معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات و رئیس دفتر رئیس جمهور مهم‌ترین مسئولیت‌های واعظی در ۴۰ سال اخیر است. او عضو حزب اعتدال و توسعه بوده و احتمال حضورش در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

۲- محمدباقر نوبخت:


او هم مانند واعظی عضو حزب اعتدال و توسعه و دبیرکل این حزب است. نوبخت از مدیران نزدیک به هاشمی رفسنجانی بوده و در مناظره‌های سال ۱۳۸۴ مشاور ارشد اقتصادی او بود. نوبخت تا مقطع کارشناسی ارشد را در آمریکا خوانده و دارای  دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است. نوبخت نماینده دوره سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بود. نوبخت یکی از افراد مثلث اقتصادی دولت روحانی محسوب می‌شود و در هفت سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور را برعهده داشته است. نوبخت در ماه‌های اخیر سفرهای زیادی به استان‌های مختلف کشور داشت که شائبه حضور در انتخابات ریاست جمهوری بر ذهن‌ها متبادر شد، به همین دلیل روز گذشته در توئیتی اعلام کرد که قصدش از این سفرها انتخاباتی نیست. گفته می‌شود یا او یا واعظی یکی برای انتخابات ریاست جمهوری از حزب اعتدال و توسعه نامزد خواهند شد.

۳-سورنا ستاری:


از سورنا به‌عنوان گزینه بالقوه دولت و اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شود. برخی اعتقاد دارند که او شاید بتواند از سد شورای نگهبان عبور کنند، ولی برخی هم می‌گویند او هنوز در حد رجال سیاسی تعریف نمی‌شود. او دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و رئیس بنیاد ملی نخبگان است. وی، فرزند سرلشکر شهید منصور ستاری است. او دارای دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از موسوی حمایت کرد. برخی اعتقاد دارند او می‌تواند گزینه اصلی یا پوششی اصلاح طلبان باشد.

۴-آذری جهرمی:


جهرمی جزء گزینه‌های همیشه مطرح در چند سال اخیر فضای سیاسی کشور بوده است. او که سابقه عضویت در وزارت اطلاعات را دارد با حمایت‌های واعظی به وزارت ارتباطات رفت و در دولت اول روحانی معاون وزیر بود و در دولت دوازدهم به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد. جهرمی ۳۹ ساله است و قصد دارد در اول سن پختگی به انتخابات ریاست جمهوری ورود کند. بیشتر کارشناسان می‌گویند شوآف‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای او برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری است و شاید تیم آشنا، واعظی و حتی دولت از او برای انتخابات سال بعد حمایت کنند. جهرمی هشت سال در معاونت فنی وزارت اطلاعات مشغول به فعالیت بود و حالا نیمه نگاه به صندلی روحانی در ۱۴۰۰ دارد.

۵-جهانگیری:


معاون اول رئیس جمهور و فرد مورد علاقه و شاید تنها گزینه موجود اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تمام قد از فعالیت‌های دولت در مناظره‌ها حمایت کرد و روحانی رأی آوری خودش را بسیار به او مدیون است.

جهانگیری بارها از اصلاح طلبان حمایت کرده است. او عضو رسمی حزب کارگزاران سازندگی است و خود را میراث دار هاشمی رفسنجانی در حوزه اقتصاد می‌داند. او در تمام دولت‌های بعد از انقلاب به جز احمدی‌نژاد حضور داشته است. اگر جهانگیری وارد عرصه انتخابات شود با چند موضوع از جمله؛ وضعیت اقتصادی دولت روحانی و اتهام فساد برادرش روبرو خواهد شد و چالش زیادی دارد.

۶-ظریف:



نفر اول دیپلماسی دولت روحانی که همه او را با برجام و مذاکرات هسته‌ای می‌شناسند. وزیر امور خارجه روحانی بارها گفته قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، ولی برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد که اصلاح طلبان از محمد خاتمی خواسته‌اند که از او برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دعوت کند. البته موضوع تأیید صلاحیت ظریف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دلیل اصلی این موضوع ملاقات وی با اوباما بوده که شاید در تأیید صلاحیت ظریف اعمال شده و برای وی دردسرساز شود.

البته دیروز احمد امیرآبادی فراهانی طی سخنانی از افراد دیگری نیز به عنوان گزینه های احتمالی اصلاح طلبان صحبت کرد که نام رضا اردکانیان نیز در این میان به چشم می خورد اما احتمال جدی بودن چنین گزینه‌هایی چندان زیاد نیست./شریان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین