« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
به قلم :اسداله ربانی مهر/مشاور استاندار همدان
حماسه سوم خرداد را نمی توان تنها در یک روز خلاصه کرد چون این حادثه نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می شود که نیاز است بیشتر به آن پرداخته شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف- اسدالله ربانی مهر:
 دیده ام، تن های بی سر را به خاک
سینه ها دیدم فراوان، چاک چاک

زیر هر گامی شقایق کاشتیم
تا که این پرچم فرا افراشتیم

سوم خرداد سالروز عملیات بیت المقدس و حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر است ، اما واقعیت این است که این حماسه را نمی توان تنها در یک روز خلاصه کرد چون این حادثه نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می شود که نیاز است  بیشتر به آن پرداخته شود.

دشمن بعثی که حمایت های غربی ها آنها را مغرور کرده بود بالشکر ۳۵ هزارنفری و ۱۴۵۰ تانک پیشرفته وارد خرمشهر شد در حالی که نیروهای نظامی آمادگی چندان زیادی نداشتند و از طرفی مردم مظلوم خرمشهر  کمترین امکانات را داشتند و سقوط خرمشهر به خیال واهی خودشان  شروعی برای گرفتن ایران بزرگ توسط یک دیکتاتور بی رحم چون صدام بود،نقشه ای که هیچ گاه به سرانجام نرسید و لطف خدای بزرگ؛  اراده بزرگ مردم و وجود فرماندهان بزرگی چون محمد جهان آرا ،محمود شهبازی ،حسن باقری و هزاران دلاور مرد دیگر شجاع دیگر  باعث شد این حماسه بزرگ رقم بخورد و خرمشهر شهر خون و قیام با بیش از سه هزار شهیدومجروح آزاد گردد و آهنگ خوش آزادی و مقاومت از مناره های مسجد جامع  خرمشهر بلند شود و یک ایران برای این قهرمان خسته و رنجور اما سربلند اشک شوق بریزد و این حادثه بزرگ بازتاب زیادی در  رسانه های خارجی داشته و شکست بزرگی برای حکومت وقت عراق بود .

کتاب های زیادی در مورد بزرگی  حماسه آزادسازی خرمشهر چاپ شده است اما کتاب «توفان سرخ» شامل خاطرات سرهنگ عراقی عبدالعظیم الشکرچی، از جمله منابع قابل تأمل در حوزه هشت سال جنگ تحمیلی است که می‌تواند جنگ را از زاویه دید دشمن و نیروهای متجاوز به تصویر بکشد.

خاطرات عبدالعظیم الشکرچی، وقایعی از جنگ در بین سال‌های 1360 تا 1361 را در بر می‌گیرد و او با ذکر حوادث و وقایعی از آزادسازی خرمشهر به دست رزمندگان ایرانی و اظهار عجز صدام در این خصوص، به توصیف روحیه نیروهای دو سوی نبردهای اطراف خرمشهر می‌پردازد. عبدالعظیم الشکرچی در نبردها و عملیات مختلفی شرکت داشته و در این کتاب به عملیاتی اشاره کرده که نسبت به کم و کیف و زوایای مختلف آن وقوف کامل داشته است.

از جمله موضوعاتی که در این کتاب به آن اشاره شده و با جزئیات بیشتری نقل می‌شود، ماجرای فتح خرمشهر و حماسه سوم خرداد از سوی رزمندگان اسلام است. او ماجرا را چنین نقل می‌کند: «زبان و قلم از بیان مصائب و مشکلات حزن‌انگیزی که توسط رزمندگان اسلام در جریان آزادسازی خرمشهر بر ما تحمیل شد ناتوان است. آن موقع، من فرمانده گردان یکم تیپ 419 بودم و به همراه نیروهای تحت امرم، در خرمشهر استقرار داشتم. هنگامی که عملیات آزادی خرمشهر از سوی رزمندگان اسلام آغاز شد، زمین زیر پایمان به لرزه درآمد و ابری سرخ‌رنگ بر سقف آسمان چسبید و اضطراب سربازان عراقی را دوچندان کرد. سربازانی که پس از مدت زمانی کوتاه به اجسادی مفروش بر زمین مبدل شدند و این چنین خرمشهر برای ما و ایرانی ها رقم خورد .

و همه این ها نشانه ای از لطف خداوند متعال وشجاعت و ایستادگی مردم کشور عزیزمان ایران است که هیچ گاه در برابر دشمن کوتاه نیامدند و آزادسازی خرمشهر برای همیشه به عنوان برگ زرینی در تاریخ پرافتخاراین مرزوبوم ثبت خواهد شد .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: