« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
آوای رودکوف گزارش می کند:
آش رشته یکی از آشناترین آش‌های ایرانی است که علاوه بر وجه سنتی آن در بسیاری از مراسم مذهبی به عنوان خوراک از آن استفاده می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،آش رشته یکی از آشناترین آش‌های ایرانی است که علاوه بر وجه سنتی آن در بسیاری از مراسم مذهبی به عنوان خوراک از آن استفاده می‌شود. آشی که تقریبا در تمام مناطق ایران از آن استفاده می‌شود و جایگاه خاصی در وعده‌های غذایی گوناگون و فصول متفاوت سال‌ دارد. این آش از استفاده به عنوان عصرانه و ناهار گرفته تا استفاده در سفره‌های نذری و افطاری، از دعاخوانی و آرزوی بازگشت به سلامت مسافرانمان با پخت آش پشت پا گرفته تا کاسه‌های آش خاص نذری برای برآورده شدن دعاهایمان، جایگاه خود را‌دارد.


رشته آش جز گروه نانوغلات است
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهارکرد: رشته آش یکی از مواد اصلی این ماده غذایی است که جز گروه نانوغلات است. حاوی کربوهیدرات، ماده معدنی و مقداری پروتئین و منبع تأمین انرژی در بدن است، اما پروتئین موجود در رشته به تنهایی نمی‌تواند در رشد و ترمیم سلولها نقش خود را ایفا کند.

جواد حصاری، افزود: حبوبات حاوی مقداری پروتئین گیاهی هستند که در کنار رشته تبدیل به پروتئین کامل می‌شود.

وی، بیان کرد: فیبرغذایی موجود در نخود و لوبیا به دفع مواد زائد کمک کرده، یبوست را هم برطرف می‌کند.

این استاد دانشگاه، ادامه داد: به کار بردن انواع غلات، حبوبات، گوشت و سبزی‌های گوناگون بسته به منطقه‌ای که در آن آش پخته می‌شود و بالاخره کشک يا ماستی که به آن اضافه می‌شود مجموعه نسبتا کاملی از گروه‌های غذايی را در اين غذای محبوب فراهم می کند.

وی، بااشاره به کالری آش رشته یادآورشد: کالری آش رشته در حالت (غذای پخته شده مرکب از چند ماده) 115 کیلو کالری در 100 گرم است.

حصاری، ضمن بازگو نمودن ترکیبات موجود در کشک تاکید کرد: کشک از گروه لبنیات است که علاوه بر پروتئین بالا مقدار قابل توجهی فسفر و کلسیم هم دارد و می‌تواند در سلامت دندان‌ها و استخوان های افراد به ویژه آنهایی که در سن رشد هستند، مؤثر باشد.


طبخ سبزی آش به زمان کمتری نیاز دارد
استاد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهارکرد: طبخ سبزی آش به زمان کمتری نیاز دارد و بهتر است بعد از پخت حبوبات سبزی را به آش اضافه کنیم در عین حال برای حفظ خاصیت ویتامین C می‌توان قبل از ریختن سبزی کمی آب لیمو به آش اضافه کرد.

صدیف آزادمرد، ضمن بازگو نمودن ترکیبات موجود در سبزی آش افزود: سبزی‌ حاوی فیبر غذایی، مواد معدنی و پیش‌ماده ویتامین A است درعین حال رنگدانه‌های گیاهی موجود در سبزی می‌تواند در پایین آوردن عوامل خطرسازی مثل چربی خون، سرطان و فشار خون نقش داشته باشد.

وی، بیان کرد: پیاز یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده در آش رشته است که معمولاً به شکل پیاز داغ در تزیین آش رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیاز از خانواده سبزی‌ها است و تمام فواید آن را دارد ولی باید مراقب بود که پیاز را خیلی سرخ نکنیم و در عین حال از روغن زیادی برای طبخ آن استفاده نکنیم.

آرادمرد، ادامه داد: نعناع طبع گرمی دارد و برای متعادل کردن سردی و گرمی بسیار مناسب است و درعین حال ضد نفخ محسوب می‌شود به شرط آنکه بیش از حد سرخ نشود.

این استاد داشگاه، آش رشته را غذای کاملی دانست و تاکیدکرد: آش رشته شامل 4 گروه مواد غذایی است و غذای کاملی محسوب می‌شود ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد به ویژه آنکه سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ نباید غرق در روغن شود.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: