« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
آوای رودکوف گزارش می کند:
ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى ‏افزاید و گناهان را پاک مى‏كند و آن ماه بركت است.
به گزارش آوای رودکوف، بین ماههای سال در قرآن کریم فقط نام ماه رمضان ذکر شده و از هیچ یک از دیگر ماه‌های قمری نامی به میان نیامده است و این حاکی از اهمیت و عظمت این ماه عزیز نزد خداوند است.

عظمت‌ ماه مبارک رمضان به نزول قرآن کریم است، نه روزه گرفتن. قرآن کریم احکام و حکمی‌ دارد که یکی از آنها روزه گرفتن است‌. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است. انسان در این ماه میهمان خداوند است و خدای سبحان نیز در این ماه مبارک غذایی‌ به نام "قرآن" برای انسان‌ها فرستاده است.

ماه رمضان، ماه فرصت‌يابي است. فرصت آشتی با خدا؛ هركس قهر بوده، به فكر آشتي با خدا باشد. فرصت نظم و برنامه‌ريزي است. هركس بي‌نظم بوده، اين زمان بايد منظم شود. به موقع بيدار شويم، به موقع بخوريم و به موقع بياشاميم. ماه فرصت ازدياد تقوا و تقويت اراده است.

هر بنده ای ارتباط بیشتری با قرآن داشته باشد این ماه را بیشتر درک می‌کند ولو به خاطر مریضی، یا پیری نتواند روزه بگیرد، روزه یکی از آداب ماه رمضان است که در میان امت‌های گذشته هم بوده است، اما آنچه که به این ماه عظمت می‌دهد اینست که این ماه، ماه نزول قرآن است.

قداست ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن نمایان می شود
حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌و گو با آوای رودکوف اظهار کرد: قداست ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن و حفظ حرمت این ماه نمایان می شود.

وی، افزود: خدای تبارک و تعالی عناوین باشرافت و بافضیلت را به خودشان نسبت می دهند.

وی، با استناد به آیه 185 سوره بقره(شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: این است ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، قرآنی که سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن و آشکار از هدایت است و مایه جدایی حق از باطل است، پس کسی که در این ماه در وطنش حاضر باشد باید آن را روزه بدارد و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را به تعداد روزه های فوت شده، روزه بدارد. خدا آسانی و راحت شما را می خواهد نه دشواری و مشقت شما را و قضای روزه برای این است: شما روزه هایی را که به خاطر عذر شرعی افطار کرده اید، کامل کنید و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید و نیز برای این که سپاس گزاری کنید.

حجت‌الاسلام زمانی، ادامه داد: خدای سبحان ماه رمضان را به نزول قرآن در آن معرفی می‌کند، پس هیچ گاه عظمت این ماه به لحاظ روزه نیست، یعنی خدای تعالی این ماه را آنچنان تعظیم نداشته که چون در این ماه روزه می‌گیرید و چندین ساعت بر اثر گرسنگی و تشنگی بر خود سخت می‌گیرید، به همین جهت مورد عظمت واقع شده است.

امام جمعه ملکان یادآور شد: عظمت ماه رمضان و شب قدر و... می طلبد که قرآن به عنوان یک کتاب سرنوشت ساز، در شب قدر نازل شود.

وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى ‏افزاید و گناهان را پاک مى‏كند و آن ماه بركت است.

حجت‌الاسلام زمانی، ماه رمضان را ماه تربیت دانست و تاکید کرد: ماه رمضان، ماه تربیت است و تربیت و پرورش، بدون تعلیم و آموزش صحیح، ممکن نیست؛ از این رو مناسب است که برنامه تربیتی روزه نیز با آگاهی هر چه بیشتر و عمیق تر از تعلیمات آسمانی هماهنگ شود، تا جسم و جان آدمی را از آلودگی گناه شست وشو دهد و به این دلیل، همواره ماه رمضان، ماه نزول کتاب های بزرگ آسمانی و به ویژه قرآن بوده است.

انسانها در ماه رمضان اظهار بندگی می کنند
حجت‌الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: رمضان، ماه اظهار بندگی ازطرف انسانها نسبت به خداوند متعال است.

وی، قران را دستورلعمل زندگی انسان دانست و افزود: قرآن دستورالعمل زندگی انسانها در دنیا و آخرت است.

وی، با استناد به آیه 151 سوره بقره(كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: چنان که در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت می‌کند و نفوس شما را از پلیدی جهل پاک و منزّه می سازد و به شما تعلیم کتاب و حکمت می‌دهد و آنچه را نمی‌دانید به شما می‌آموزد.

حجت‌الاسلام محمدزاده، ضمن بازگو نمودن به بند کشیده شدن شیطان در ماه رمضان ادامه داد: شیطان در ماه رمضان به بند کشیده شده و انسان می توان به راختی عرض بندگی نماید و درنهایت باید توجه کند که این فرصت را از دست ندهد.

امام جمعه شبستر، یادآور شد: هرکس اراده و ایمانش را قوی نماید، بدنش دربرابر آسیب ها قوی تر می شود.

وی، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار(غنى و فقير) مساوى شوند.

حجت‌الاسلام محمدزاده، از فضایل تربیت نفس انسان گفت و تأکید کرد: رمضان ماه خودسازی است و در این ماه انسان باید نفس خود را تربیت نماید تا بتواند برای خداوند متعال بنده خالصی باشد در غیراینصورت نمی تواند جوابگوی معضلاتی که روزمره با آنها روبروست، باشد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: