« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
آوای رودکوف گزارش می کند:
یاد کردن حال فقیران و طبقه محروم جامعه و توجه به شرافت نفس و علوّ طبع بی پایان آنان از مهم ترین فواید روزه داری است.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف؛ یکی از برکت های اجتماعی روزه، بیداری عواطف انسانی است. انسان به کمک روزه درمی یابد که بر فقیران و گرسنگان چه می گذرد!؟ و درواقع، روزه دار با تحمل گرسنگی و تشنگی روزه، با درد نیازمندان و مستمندان آشنا می شود و عواطف و احساسات انسانی، او را به کمک به فقیران تشویق می کند. به همین دلیل، در ماه مبارک رمضان، رسیدگی به فقیران و محرومان بیشتر به چشم می خورد. همچنین روزه دار توانگر و فهیم درمی یابد که چه بسا فقیران و محرومان مؤمن به واسطه صبر بر محرومیت ها در طول سال، در قوت اراده و شرافت طبع و بلندی همت بر او فضیلت دارند.

یاد کردن حال فقیران و طبقه محروم جامعه و توجه به شرافت نفس و علوّ طبع بی پایان آنان از مهم ترین فواید روزه داری است.

هدف روزه این است که به خودمان برگردیم

حجت‌الاسلام حجت‌الاسلام محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه در گفت‌‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: هدف روزه این است که به خودمان برگردیم و به سبب روزه داری تقوایمان بیشتر می شود و به خدا بیشتر توجه می نماید به فکر دیگران هم هست.

وی، افزود: خداوند با روزه خواهان آن است که عواطف اغنیاء تحریک شود تا نسبت به دیگران مساوات داشته باشند.

وی، با استناد به آیه 38 سوره نساء(وَالَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ ۗ وَمَنْ يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاءَ قَرِينًا) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هم آنان که اموال خود را به قصد ریا و خودنمایی به مردم می‌بخشند و به خدا و روز قیامت نمی‌گروند. و هر که را شیطان یار است بسیار بد یاری است.

امام جمعه مراغه، یادآور شد: مبنای نیکوکاری و رسیدگی به کار مردم و نیازمندان در اسلام تقوی و پرهیزکاری است.

وی، بااشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: خدا روزه را واجب ساخت تا فقرا و ثروتمند مساوی شوند و توانگران طعم گرسنگی را بچشند تا بر فقیران و گرسنگان ترحم کنند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی، ماه مبارک رمضان را ماه دشتگیری از درماندگان دانست و تاکید کرد: ماه مبارک رمضان، ماه دستگیری از مستمندان، فقیران و درماندگان است. انفاق در راه خداوند در تمام ایام سال دارای پاداش و صواب است، اما در ماه مبارک رمضان دارای فضیلت بیشتری است.

مومنان با روزه متوجه می شوند که فقرا چه احوالی دارند!؟
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: مومنان با روزه و گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان متوجه می شوند که فقرا چه احوالی دارند!؟
وی، افزود: فلسفه اصلی روزه کسب تقواست و همین تقوا موجب خشنودی خداوند از انسان می شود.

وی، بااستناد به آیه 267 سوره بقره(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ۖ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید از بهترین آنچه به دست آورده‌اید و ازآنچه از زمین برایتان برآورده‌ایم انفاق کنید و چیزهای پست را که خودتان جز با چشم‌پوشی نمی‌پذیرید برای انفاق منظور نکنید و بدانید که خدا بی‌نیاز ستوده است.

حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: انسان با کسب تقوا همنوع خود را درک می کند.
امام جمعه شهر بخشایش، از آشنا شدن روزه دار با درد نیازمندان گفت و یادآور شد: روزه دار با تحمل گرسنگی و تشنگی روزه، با درد نیازمندان و مستمندان آشنا می شود و عواطف و احساسات انسانی، او را به کمک به نیازمندان تشویق می کند که این دارای آثار فردی و اجتماعی در جامعه خواهد بود.

وی، بااشاره به فرموده امام رضا(ع) افزود: ایشان می فرمایند: مردم به روزه داری فرمان داده شدند تا طعم گرسنگی و تشنگی رابچشند و به یاد آخرت بیفتند و در برابر گرسنگی¬ها و تشنگی¬ها، صبوری پیشه کنند تا مستحق پاداش الهی شوند و از هوی و هوس¬های زودگذر برای تهیه توشه زندگی جاوید چشم بپوشند و به فقر و تنگ دستی تنگدستان بیاندیشند و واجبات مالی خود را ادا کنند.

حجت‌الاسلام غفاری، تاکیدکرد: روزه داران درپی روزه به استمداد و کمک دیگران اقدام می نمایند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: