« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
پایگاه خبری آوای رودکوف:رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موج اول اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ که از اسفند شروع شده، خرداد امسال فروکش می‌کند اما تابستان موارد تک گیر دارد و موج دوم همه گیری این بیماری در فصل پاییز شروع می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موج اول اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ که از اسفند شروع شده، خرداد امسال فروکش می‌کند اما تابستان موارد تک گیر دارد و موج دوم همه گیری این بیماری در فصل پاییز شروع می‌شود.

حسین عرفانی افزود: ویروس کرونا در دو یا سه هفته گذشته روند نزولی و رو به کنترل داشته، هر چند بیماری کووید ۱۹ به طور کامل خاموش نشده است. پیش بینی این است که بعد از کنترل نسبی و فروکش کردن این بیماری با حرکت به سمت خرداد ماه، موارد این بیماری به صورت تک گیر در جامعه اتفاق بیفتد اما کاملا ریشه کن نمی شود.

وی گفت: موج اول کرونا در ایران از اول اسفند شروع شد و هنوز ادامه دارد، البته ممکن است در این مدت شاهد نوساناتی در اپیدمی کووید ۱۹ بوده باشیم اما این نوسانات به معنای موج بیماری نیست و انتظار این است که موج دوم کرونا را در پاییز امسال و با سرد شدن شاهد باشیم.

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: در واقع رفتارهای ویروس کرونا تا حدود زیادی شبیه ویروس آنفلوانزاست و از نظر سرایت و علایم تا حدود زیادی شبیه آنفلوانزاست و مشابهت های زیادی دارند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد کاهش موارد بیماری کووید ۱۹ و ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستیم. پیش بینی وزارت بهداشت این است که این روند کاهشی ادامه پیدا می کند و انتظار داریم موج اول کرونا در خرداد امسال تا حدود زیادی تحت کنترل درآید و فروکش کند اما این به معنای ریشه کنی بیماری نیست و موارد تک گیر و پراکنده این بیماری وجود خواهد داشت تا این موج اول دست خود را به موج دوم بیماری در پاییز بدهد و در پاییز دوباره شاهد اپیدمی و همه گیری فصلی آن خواهیم بود.

عرفانی گفت: در این شرایط توصیه به مردم می شود که نکات بهداشتی و پیشگیرانه را حتما در تابستان و ماههای آینده همچنان رعایت کنند چون بیماری کووید-۱۹ به طور کامل خاموش نمی شود.

وی افزود: برآورد وزارت بهداشت این است، همان طور که هر سال در فصل پاییز و آبان یا آذر شاهد بروز و افزایش موارد بیماری آنفلوانزا هستیم و موارد آنفلوانزای فصلی افزایش پیدا می کند. انتظار داریم موج دوم اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ را در فصل پاییز شاهد باشیم.

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: ویروس کرونا مانند آنفلوانزا جزو انواع ویروس سرمادوست است که در فصل سرد سال بیشتر شایع می شود. این ویروس ها در سرمای هوا هم مقاومت محیطی بیشتری دارند و هم چرخش انتقال آنها راحت تر صورت می گیرد.

عرفانی گفت: این ویروس ها در فصل گرم سال به طور کلی از بین نمی روند و مواردی از ابتلا به ویروس کرونا، آنفلوانزا یا انواع دیگر سرماخوردگی در فصل گرما و تابستان نیز دیده می شود اما موارد آن بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: بر این اساس و با این پیش بینی، وزارت بهداشت برای موج دوم کرونا در پاییز در حال تدارک است و از اکنون تامین امکانات تشخیصی و بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه برای آن ایام شروع شده است. امکانات حفاظتی و درمانی برای موارد سرپایی و بستری و نیز مراقبت و کنترل در همه جنبه ها تقویت می شود تا با آمادگی مناسب و نسبتا کامل در پاییز بتوانیم با موج بعدی این بیماری برخورد کنیم.

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: فروکش کردن این بیماری در تابستان به رفتار مردم هم بستگی دارد. اگر رفتار مردم و مراقبت های عمومی در جامعه مثل یکی دو ماه اخیر باشد امیدواریم که با گرم شدن هوا از خرداد و در تابستان اپیدمی کرونا در کشور فروکش کند.

عرفانی افزود: شرط اول و اساسی کنترل کرونا همکاری مردم، شرط دوم هماهنگی بین بخشی است و شرط سوم تقویت نظام سلامت و تامین امکانات بهداشتی و درمانی است. نظام سلامت در حال تقویت و به روزرسانی توانایی خود است تا بتوانیم موج اول کرونا را پشت سر بگذاریم و برای موج دوم در پاییز آماده شویم.

وی گفت: مساله ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ به صورت یک پاندمی و همه گیری جهانی درآمده و همه کشورهای دنیا اعم از کشورهای نیمکره شمالی و جنوبی درگیر آن هستند، بیماری های عفونی که در این کشورها انتشار پیدا می کنند، در چنین شرایطی به صورت بیماری بومی در می آیند و انتقال ویروس بین دو نیمکره به وجود می آید.

عرفانی گفت: بیماری کووید ۱۹ هنگامی که در بهار ما رو به افول است در کشورهای نیمکره جنوبی در فصل پاییز است و زمانی که ما در پایان تابستان به سمت پاییز می رویم، نیمکره جنوبی به سمت بهار می رود و به این ترتیب چرخش و انتقال ویروس ادامه پیدا می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین