« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
گزارش تازه وزارت بهداشت نشان داد؛
به رغم روند نزولی آمار ابتلا و تلفات ویروس کرونا در سطح کشور طی روزهای، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که روند صعودی شیوع یا شروع پیک دوم در ۱۵ استان کشور مشاهده می‌شود.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف؛ آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید ۱۹ در کشور تا روز ۱۴ اردیبهشت که از سوی کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شد، نشان می‌دهد هرچند روند کشوری کرونا در چند روز اخیر نزولی بوده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان کشور مشاهده می‌شود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا روز ۱۴ اردیبهشت،  ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۶ هزار و ۲۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌ اند.  بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز ۱۱ فروردین ماه بوده است.  


 
تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی اخیر در استان‌ها

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید- ۱۹ در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است. برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در ۵ روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شده است. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای روزهای آخر محاسبه شد. برای تحلیل بهتر، شاخص‌های ۵ روز آخر وارد آنالیز شد.

گزارش وزارت بهداشت اذعان دارد که برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

_ در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالا روند افزایشی دارد.

_ در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالا اخیرا پیک اول اپیدمی رد شده است.

_ در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالا روند نزولی دارد.

_ در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص‌های روند ابتلا و مرگ و یا تغییرات بیش از حد انتظار هر کدام از داده‌های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده‌ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. وجود ناسازگاری داده‌ها به این معنا است که داده‌ها به خوبی قابل تفسیر نیستند و علل مشاهده آن می‌تواند متفاوت باشد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان یعنی شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی در نقطه دیگر و یا مهاجرت‌ها به داخل استان و یا خروج از استان اشاره کرد. البته باید کم شماری موارد و ثبت با تأخیر بیماران به صو رت جدی پیگیری شود.

روند کشوری بیماری در چند روز اخیر نزولی بوده است. ۹ استان (مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان می‌دهند.  احتمالا چهار استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) مشاهده می‌شود. تصور می‌شود استان کردستان به مرحله ثبات رسیده باشد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که در اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. البته،  باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.


 
آمار شیوع کروناویروس جدید در کشورهای جهان

براساس بررسی‌های اپیدمیولوژی صورت گرفته بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا روز ۱۴ اردیبهشت، سه میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۶۰ نفر در جهان به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۲۴۴ هزار و ۹۵۷ نفر جان خود را از دست دادند.

به طور کلی در جهان کشورهای آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان،  فرانسه رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به خود اختصاص می‌دهند.



منبع:ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین