« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱
آوای رودکوف گزارش می کند:
روزه یک درس مساوات و برابرى در میان افراد اجتماع است که با انجام آن افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس درمى یابند و با صرفه جویى در غذاى شبانه روزى خود مى توانند به کمک آنها بشتابند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، اهمیت و جایگاه والاى عدالت در اسلام از یک طرف و وابستگى تحقق آن به ابزارهاى حکومتى و قدرت از طرف دیگر نشانگر آن است که حکومت دینى ناگریز است که عدالت را به عنوان یکى از اهداف اساسى خود برگزیند تا از مسیر دینى بودن خارج نشود. آیات بسیارى در قرآن در باب لزوم توجه به تامین و برقرارى قسط و عدل در قرآن وجود دارد. عدل به مفهوم اجتماعى، هدف نبوت و به مفهوم فلسفى مبناى معاد است.

اصل مساوات و برابری نخستین پایه نظام اجتماعی اسلام است و ادیان و مکتبهای فلسفی دیگر در این حد برای برابری انسان ارزش اجتماعی، سیاسی، حقوق و اقتصادی قائل نشده اند و این نوع تفاوت از اختلاف بینش در شناخت شخصیت و ارزش های والای انسان ناشی می شود.

یکی از حکمت‌های روزه برقرار ساختن مساوات در بین ثروتمندان و فقرا است. این مساوات یک نظام عملی است که از بهترین نظام‌های مساوات و عدالت به شمار می‌آید، روزه یک عبادتی است که اسلام آن را بر همه مسلمانان بالغ و عاقل واجب کرده است، تا همه آنان از لحاظ نخوردن و ننوشیدن یکسان باشند، این عمل عبادی است که اسلام به وسیله اجرای آن در بین مردم مساوات و هماهنگی و اتحاد شعور و احساس را به وجود می‌آورد.

انسان روزه دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد می کند و درنتیجه به کمک آن ها می شتابد.

پیشگیری از ناهنجاری ها از مهم ترین پیامدهای مساوات است

حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: ایجاد آرامش در زندگی جامعه و پیشگیری از ناهنجاری ها از مهم ترین پیامدهای مساوات تلقی می شوند.

وی، افزود: مساوات، به اين معنا است كه همه افراد انسانى داراى آفرينشى مساوى و يكسان و يك نوع و داراى نيازهاى طبيعى همانند و ارزشى مساوى و برابرند.

وی، بااستناد به آیه 9 سوره حشر(وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: و كسانى كه پيش از آمدن مهاجران در ديار خود بوده‌اند و ايمان آورده‌اند، آنهايى را كه به سويشان مهاجرت كرده‌اند دوست مى‌دارند. و از آنچه مهاجران را داده مى‌شود در دل احساس حسد نمى‌كنند، و ديگران را بر خويش ترجيح مى‌دهند هر چند خود نيازمند باشند و آنان كه از بخل خويش در امان مانده باشند، رستگارانند.

امام جمعه صوفیان، ضمن بازگو نمودن امتیازات جامعه روزه دار یادآور شد: جامعه ای که بیشتر افراد آن به ویژه در ماه رمضان روزه دار هستند، از فضای معنوی ویژه ای برخوردار خواهد بود و باعث ایجاد همدلی، همگرایی اجتماعی و کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی می شود

وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: خداوند سبحان روزى بينوايان را در اموال ثروتمندان قرار داد پس هيچ فقيرى گرسنه نماند، مگر به سبب سرباز زدن ثروتمندان از دادن حق محرومان، خداوند بزرگ ايشان(سرمايه داران) را بر اين امر(امر معاش ‍ بينوايان) بازخواست خواهد كرد.

حجت السلام مرسلی، تاکیدکرد: اصل مساوات و برابری نخستین پایه نظام اجتماعی اسلام است و ادیان و مکتب های فلسفی دیگر در این حد برای برابری انسان ارزش اجتماعی، سیاسی، حقوق و اقتصادی قائل نشده اند و این نوع تفاوت از اختلاف بینش در شناخت شخصیت و ارزشهای والای انسان ناشی می شود.

روزه یک درس مساوات و برابرى در میان افراد اجتماع است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: روزه یک درس مساوات و برابرى در میان افراد اجتماع است که با انجام آن افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس درمى یابند و با صرفه جویى در غذاى شبانه روزى خود مى توانند به کمک آنها بشتابند.

وی، ضمن بازگو نمودن یکی از فواید ماه رمضان افزود: یکی از فواید ماه رمضان این است که همنوعان خودمان را درک کنیم.

وی، بااستناد به آیه 135 سوره نساء(أیها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو على أنفسکم أو الوالدین و الأقربین إن یکن غنیا أو فقیرا فالله أولى بهما فلا تتبعوا الهوى أن تعدلوا و إن تلووا أو تعرضوا فإن الله کان بما تعملون خبیرا) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: اى کسانى که ایمان آورده اید کاملا قیام به عدالت کنید، براى خدا گواهى دهید اگر چه این گواهى به زیان خود شما یا پدر و مادر یا نزدیکان شما بوده باشد، چه اینکه اگر آنها غنى یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنها حمایت کند، بنابراین از هوى و هوس پیروى نکنید که از حق منحرف خواهید شد، و اگر حق را تحریف کنید و یا از اظهار آن اعراض نمایید خداوند به آنچه انجام می دهید، آگاه است.

حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: تحمل تشنگی و گرسنگی هرچند مدت اندکی باشد، آدمی را به یاد بینوایان می‌اندازد و روحیه مهربانی و کمک به هم نوع و بذل و بخشش و سخاوت نسبت به دیگران به ویژه افرادی که از نظر معیشتی در سطح پایین تری قرار دارند را در وجود آدمی زنده می‌کند.

امام جمعه شهر بخشایش، یادآور شد: چقدر خوب است که انسان هاى ثروتمند, در ماه مبارک رمضان به فکر محرومان و فقرا باشند و گامى در راه برقرارى عدالت اجتماعى بردارند و هر مقدار که امکان دارد, به آنها کمک نمایند.

وی، بااشاره به فرموده مولی الموحدین حضرت علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: بينوايان را در زندگى خويش شريک سازيد.

حجت‌الاسلام غفاری، تاکیدکرد: مساواتى که قرآن میان انسان ها قایل است شامل دو قسمت عمده، مساوات در اصل انسانیت و مساوات در حقوق و اجراى قوانین و احکام است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: