« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
سیاسی
با نزدیک شدن به روزهای آغازین مجلس یازدهم بعضی رسانه ها جزییاتی از نشست اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم را منتشر نمودند....
پایگاه خبری آوای رودکوف:روزنامه «اعتماد» در گزارشی جزییات نشست اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم را بررسی کرده است.


در این گزارش می‌خوانید:

* با توجه به هماهنگي‌هايي كه از يكي، دو روز قبل، آغاز و صورت گرفته بود، قرار بر گردهمايي بزرگان و سردمداران جريان‌هاي سياسي يازدهمين دوره مجلس بود. محمدباقر قاليباف، مرتضي آقاتهراني، سيدرضا تقوي، علي نيكزاد، حميدرضا حاجي‌بابايي، سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني و البته عليرضا زاكاني و سيدمصطفي ميرسليم 8 نفري بودند كه در اين نشست حاضر شدند. نشستي كه براي اين جريان سياسي آنقدر حائز اهميت بود كه نه پيش از آن و نه پس از آن، جز حاضران، تنها برخي افراد معدود در جريان برگزاري آن قرار داشتند.

* با تمام اين موارد براساس پيگيري‌ها آن 8 نفر گرد هم آمده و به رايزني درباره كرسي‌هاي حساس يازدهمين دوره مجلس، از رياست پارلمان و مركز پژوهش‌ها گرفته تا نواب رييس و رياست كميسيون‌ها پرداخته‌اند. اين رايزني‌ها تا ساعت يك بامداد ادامه داشته است.

* بدين‌ترتيب و با توجه به تلاش‌هاي اصولگرايان براي جلوگيري از درز اخبار اين نشست به رسانه‌ها، آنچه حائز اهميت است، جزييات نشست 1+7 چهره سرشناس و مدعي پارلمان آينده است. اين روزها بزرگ‌ترين بحث اصولگرايان رياست مجلس يازدهم و رقابت احتمالي ميان قاليباف با آقاتهراني، زاكاني، ميرسليم و البته نيكزاد است. شنيده‌هاي ما حاكي از شكل‌گيري بحث‌هاي جدي درباره كرسي رياست مجلس و طرح خواسته‌هاي هريك از طرف‌ها در نشست موسوم به وحدت است. بحث‌هايي كه البته درنهايت با خرسندي و ابراز رضايت و توافق اكثر حاضران پايان يافته و گويا قرار بر آن شده كه قاليباف حداقل در سال نخست رياست مجلس را برعهده بگيرد.

* تفاهم بر سر اين مهم آن هم در شرايطي كه پيش‌تر منابع مطلع گفته بودند كه عدم استفاده از مديران قاليباف در زمان شهرداري تهران و عدم ‌كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري 1400، دو شرط پايداري‌ها براي پذيرش رياست قاليباف بر مجلس بوده، مي‌تواند بدان معنا باشد كه احتمالا اين شروط از سوي قاليباف پذيرفته شده‌اند؛ هر چند بعيد به نظر مي‌رسد كه قاليباف عدم كانديداتوري در انتخابات 1400 را پذيرفته باشد.

* عليرضا زاكاني كه ارتباطات نزديكي به مرتضي آقاتهراني و به‌ طور كلي پايداري‌ها و اصولگرايان تندرو دارد و به ‌جاي علي لاريجاني و كنار مجتبي ذوالنوري و احمد اميرآبادي‌فراهاني از حوزه انتخابيه قم وارد پارلمان يازدهم شده، اصلي‌ترين گزينه اين جريان سياسي كه اختلافات ريشه‌دار و بعضا بنياديني با ساير اصولگرايان به ويژه سنتي‌هاي اين جريان دارد براي رياست مجلس و رقابت با قاليباف محسوب مي‌شود.

* با تفاهم ميان اصولگرايان بر سر رياست قاليباف، شانس او براي رياست مركز پژوهش‌ها افزايش يافته اما در اين مسير احتمالا با چهره‌اي چون الياس نادران كه به ‌نحوي با شهردار اسبق تهران نيز نزديك است، رقابت خواهد كرد.

* قاليباف در اين نشست پذيرفته كه به‌ازاي كرسي رياست يكي از كرسي‌هاي نواب رييسي را به ياران محمود احمدي‌نژاد اختصاص دهد و اين يعني از بين نيكزاد و حاجي‌بابايي يك نفر بر كرسي نايب‌رييسي قاليباف خواهد نشست. در اين ميان اگر زاكاني حاضر به پذيرش نايب‌رييسي قاليباف باشد، رقابت درون گروهي احمدي‌نژادي‌ها بر سر نايب‌رييسي دوم خواهد بود اما اگر زاكاني بالانشيني در پارلمان را به هواي تشكيل فراكسيوني قدرتمند‌تر از رييس رها كند، نايب‌رييسي اول به يكي از ياران رييس‌جمهوري سابق خواهد رسيد.

* تصميماتي براي كميسيون‌هاي مجلس نيز اتخاذ شده و از قرار معلوم حاجي‌بابايي در صورت واگذاري كرسي نايب‌رييسي به نيكزاد، رياست كميسيون برنامه و بودجه را برعهده گرفته و به دوران سكان‌داري غلامرضا تاجگردون در اين كميسيون پايان مي‌دهد. نكته حائز اهميت در اين ميان غيبت شمس‌الدين حسيني و فريدون عباسي، دو عضو فراكسيون «جبهه خدمت» در نشست وحدت است كه مي‌تواند به معناي كناره‌گيري آنان از كرسي رياست مجلس باشد؛ هر چند كه شنيده‌ها حاكي از قطعيت رياست حسيني بر كميسيون اقتصاد و عباسي بر كميسيون انرژي دارد ولي همچنان اين احتمال وجود دارد كه از ميان حسيني و عباسي يك نفر براي شكست آراء قاليباف و جلوگيري از رياست او با بيش از 200 راي وارد ميدان شود. اقدامي كه در صورت وقوع براي جلوگيري از فراموشي قول و قرارها توسط قاليباف و يارانش انجام شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: