« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
آوای رودکوف گزارش می کند:
پفک از فرآورده های حجیم شده غلات است که تولید آن در کشور به ۴۰ سال پیش برمی گردد. ...
پایگاه خبری آوای رودکوف:پفک از فرآورده های حجیم شده غلات است که تولید آن در کشور به ۴۰ سال پیش برمی گردد. این محصول از خمیر بلغور ذرت تهیه می شود. خمیر ذرت وارد دستگاه اکسترودر می شود و در آن تحت حرارت ملایم و فشار قرار می گیرد، سپس از قالب های اکسترودر خارج و هواگیری می شود و حجم پیدا می کند. البته اندازه و شکل پفک به قالب های اکسترودر بستگی دارد که می تواند دراز، خمیده، کوچک و… باشد.

فرآورده خروجی از اکسترودر بی رنگ و بی مزه است و برای طعم و رنگ دادن به آن سسی تهیه می کنند که شامل رنگ مصنوعی، نمک، روغن، پنیر و دیگر افزودنی هاست که محصول اولیه را در آن می غلتانند.


پفک موجب به خطر افتادن سلامت عمومی بدن می شود
رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی اظهار کرد: پفک به دلیل نشاسته موجود در ذرت، طبیعت خاص خود و خاصیت چسبندگی که دارد در گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان باعث ایجاد آسیب‌های جدی می‌شود. این ماده غذایی غیرمجاز که فاقد ارزش غذایی علاوه بر ایجاد چسبندگی در دندانها سلامت وضعیت دهان و سلامت عمومی بدن را به خطر می‌اندازد.

احمد بایبوردی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: به تازگی در تمام دنیا سعی شده است عوامل مشکل ساز را در تهیه پفک کمتر کنند؛ مثلا میزان رنگ و نمک مورد استفاده در پفک را تا حد امکان و مدت و درجه حرارت سرخ کردن را کاهش دهند. این اقدام ها تا حدودی زیان پفک را کاهش می دهد اما مشکل تاثیر آن بر کاهش اشتها همچنان پابرجاست.

وی، ضمن بازگو نمودن استفاه از رنگ مصنوعی در پفک بیان کرد: در پفک از نوعی رنگ مصنوعی به نام «سان ست یلو» استفاده می شود که به گفته محققان چون مصنوعی است، می تواند مضر و خطرناک باشد. خطر دیگر سرخ شدن برخی پفک هاست. تجزیه روغن ها باعث ایجاد ترکیب های مضر و سرطان زا در این محصولات می شود. مقدار زیاد نمک موجود در پفک نیز باعث بروز مشکلاتی شود و مساله آخر هم ایجاد حس سیری به دنبال مصرف پفک در کودکان است که می تواند باعث سوءتغذیه آنها شود.

بایبو ری، بااشاره به مضرات مصرف نمک موجود در پفک اظهارکرد: نمک زیاد موجود در پفک که به منظور خوش طعمی پفک به مقادیر زیاد به آن افزوده می شود، علاوه بر تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، باعث آسیب دیدن کلیه‌ ها، تجمع آب در بدن، درنتیجه تورم بافت‌ها، افزایش فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی، یادآور شد: گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیكال‌های آزاد پراكسید می‌شود. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان ریه، سینه و مثانه می شود.

وی، افزود: استفاده از پفک و مواد مشابه غذایی در کودکان و نوجوانان در حال رشد باعث اختلال در رشد آنها می‌شود، زیرا مصرف این ماده چسبنده و حجیم شده باعث اشغال حجم زیادی از معده، اشغال مضاعف،‌خستگی سیستم گوارش و فلج شدن معده می‌شود.

بایبوردی، از اثرات زیانبار پفک در تغذیه کودکان گفت و تاکید کرد: پفک تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌كند، بنابراين معده كودكان را پُر كرده و منجر به بی‌اشتهايی آنها به وعده‌های غذايی اصلی می‌شود.


حرارت شدید برای آنماده سازی پفک دلیل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌ است
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگارآوای رودکوف، اظهارکرد: حرارت شدیدی که پفک برای سرخ شدن تحمل می‌کند چیز خطرناکی به اسم رادیکال‌های آزاد را به وجود می‌آورد که دلیل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌هاست. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلا به سرطان ریه، سینه و مثانه می‌شوند.

جابر سلیمانی، از پرس شدن پدر ذرت در تهیه پفک گفت و افزود: مراحل تهيه پفک پودر ذرت پرس می شود و در حرارت بسيار بالا قرار می گيرد تا پر حجم شود و در چنين شرايطی روغن موجود در پفک مي سوزد و پراکسيد توليد مي کند که در مقابل حرارت و نور ميزان آن زياد می شود و درنتيجه خوردن آن سلامت افراد را تهديد می نمايد.

وی، ضمن بازگو نمودن تولید موادی خطرزا درپی خرارت دیدن پروتئین های موجود در پنیر بیان کرد: یکی دیگر از موادی که در تهیه پفک مورد استفاده قرار می گیرد پودر پنیر است. پنیرمنبع بسیار مناسبی از پروتئین ها است، اما هنگامی که پروتئین ها و اسیدآمینه های تشکیل دهنده پروتئین های موجود در پنیر درمجاورت حرارت بالای پخت قرار می گیرند موادی تولید می شود، که بالقوه خطرزا هستند.

سلیمانی، ادامه داد: پفک‌هایی که دارای رنگ مصنوعی(رنگ مجاز خوراکی) هستند به مراتب خطرناکند. استفاده از این رنگ‌های مصنوعی خود ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مانند اختلالی روانی به نام سندرم بیش فعالی با عدم تمرکز در کودکان کم سن و سال شود و اختلالاتی ایجاد کند که بعدا وقتی کودکان به مدرسه رفتند باعث ضعف آنها در یادگیری درس‌ها می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، یادآور شد: بهترین غذاهای دنیا اگر هر روز با رنگی یکنواخت عرضه شود، جذابیت خود را برای انسان ازدست می دهد از این رو بشر به دنبال رنگ هائی است که حق انتخاب بیشتری را در اختیار او قرار دهد وبه این ترتیب به غذاهای خود تنوع لازم را ارزانی دارد. گروهی از رنگ ها، غیرمجاز هستند و برای رنگ کردن قالی و لباس استفاده می شوند ولی بدلیل ارزان بودن بوسیله گروهی از افراد سودجو درصنایع غذائی مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین مواد غذایی تولید شده بوسیله این افراد، دارای استاندارد و پروانه ساخت لازم نیست.

وی، افزود: مصرف مواد شور از جمله پفک، احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد از این رو گروه های مختلف سنی به خصوص افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به فشار خون بالا را دارند در مورد مصرف این ماده غذایی(مثلا هنگام تماشای فوتبال) باید محتاطانه تر عمل کنند. میزان بالای نمک پفک و شوری آن موجب عادت ذائقه کودکان به شوری شده و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری فشارخون و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

سلیمانی، بااشاره مضرات استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه پفک تاکید کرد: استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه پفک باعث افزایش وزن، چربی خون و درنهایت بیماری های قلبی عروقی می شود.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی


یاسوج
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: