« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
عراق
به دنبال تکلیف 'مصطفی الکاظمی' به تشکیل کابینه جدید، 'مسرور بارزانی' نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق با او تماس گرفت و حمایت خود را از الکاظمی اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛پس از انصراف 'عدنان الزرفی' نخست وزیر مکلف قبلی، 'برهم صالح' رییس جمهوری عراق به درخواست فراکسیون های عمده شیعه امروز پنجشنبه با حضور 'محمد الحلبوسی' رییس پارلمان و 'فائق زیدان' رییس شورای عالی قضایی و جمعی از نمایندگان پارلمان، مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل دولت جدید کرد تا جانشین 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر دولت پیشبرد امور کنونی شود.


'مسرور بارزانی' نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق جزو نخستین تبریک گویان به الکاظمی بود و بر حمایت از او برای تشکیل کابینه جدید تاکید کرد.

فراکسیون النصر (حیدر العبادی) که پیشتر از نخست وزیری عدنان الزرفی حمایت کرده بود، بعد از تکلیف الکاظمی تاکید کرد که برای رسیدن به تفاهم ها برای تشکیل یک دولت جدید، همکاری می کند.

'ایاد علاوی' رهبر فراکسیون الوطنیه که نسبت به تکلیف پسرعمویش 'محمد توفیق العلاوی' نظر مخالف داشت و در تکلیف الزرفی نیز سکوت اختیار کرده بود، به دنبال تکلیف الکاظمی، نظر موافق خود را با این انتخاب اعلام کرده است.

وی از مصطفی الکاظمی خواسته است که مطالبات تظاهرکنندگان و سندیکاهای مختلف صنفی در عراق را در تشکیل کابینه اش اعمال کند.

وی اضافه کرده است که از دو ماه قبل با مسعود بارزانی بر سر رایزنی با جریان های سیاسی بر طرح نام مصطفی الکاظمی به عنوان کاندیدای نخست وزیری تفاهم کرده بود.

فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) نیز تاکید کرده است که حمایت این فراکسیون از الکاظمی مشروط به تعهداتی است که او داده است.

الکاظمی در بدو تکلیف تاکید کرد: متعهد به تشکیل دولتی می شود که انتظارات ملت عراق را برآورده کند.

وی گفته است: 'با تکلیف خود به ماموریت ریاست دولت عراق، در برابر ملت بزرگوار خویش متعهد می شوم که برای تشکیل دولتی تلاش کنم که آرمان های عراقی ها و خواسته های آنها را در راس اولویت های خود قرار دهد'.

وی افزوده است که برای دفاع از حاکمیت ملی و صیانت از حقوق و پایان دادن به بحران ها تلاش کرده و چرخ اقتصاد را به پیش می برد.

'علی العبودی' عضو جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) در پارلمان عراق نیز گفته است که فراکسیون های هفتگانه شیعه در حمایت از تکلیف الکاظمی اجماع دارند.

'هادی العامری' رئیس فراکسیون «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) نیز حمایت خود را از الکاظمی اعلام کرد و انتخاب وی را به منزله بازگشت امور عراق به حالت قانونی توصیف کرد.

این درحالی است که سید عمار حکیم، هادی العامری (رییس فراکسیون الفتح)، فالح الفیاض (فراکسیون العطا)، نصار الربیعی ( فراکسیون سائرون)، شیخ حلیم الزهیری (حزب الدعوه اسلامی – نوری المالکی) و حیدرالعبادی حضور داشته اند.

محمد الحلبوسی رییس پارلمان، خمیس الخنجر، صالح المطلک، محمد تمیم از مهمترین چهره ها و رهبران سیاسی اهل سنت بودند که در مراسم تکلیف الکاظمی حضور داشتند.

در این مراسم 'جنین پلاسخارت' نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز حضور داشته است.

یکی از مهمترین مخالفت ها با تکلیف الکاظمی از طرف یکی از شخصیت های سیاسی برجسته عراقی صورت گرفته که او را مرد برهه ای که عراق در آن است نمی داند.

'صادق الموسوی' معارض سابق رژیم بعث و نزدیک به حزب کنگره ملی عراق در توئیتی نوشته است که مصطفی الکاظمی مرد مرحله کنونی و برهه ای که عراق در آن به سر می برد، نیست.

این نخستین مخالفت آشکار با تکلیف الکاظمی به شمار می رود.

ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین