« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
ایران
برای بسیاری از افراد که یارانه کرونایی به آن‌ها پرداخته نشده، این سوال مطرح می‌شود که چرا جزو ۳ میلیون نفر نبودند، درحالی‌که دولت دلیل آن را برخی حساب‌های بانکی می‌خواند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:بازار دریافت یارانه و شناسایی افراد حائز اهمیت این روزها داغ شده است و انواع و اقسام کمک‌های دولتی، توقع و سردرگمی مردم را برای دریافت آنها بیشتر کرده است.

یارانه معیشتی و یارانه ویژه افراد آسیب دیده از کرونا، این روزها با تلاش و پردازش تیم مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه است و همچنان اعتراضات زیادی را مبنی بر عدم دریافت برای برخی از افراد قشر ضعیف را به دنبال دارد.

همین چند شب گذشته بود که سخنگوی طرح یارانه معیشتی دولت در گفته‌هایش به درخواست‌های برخی مردم مبنی بر اینکه چرا سرایداری که ملک و املاکی ندارد پرده‌برداری کرد و از گردش حساب ۴۰۰ میلیاردی و سفر‌های خارجی این فرد گفت. میرزایی به اعتراض افرادی که ۳۰ ماشین وارداتی و حساب دارای گردش مالی ۳ میلیاردی هم اشاره کرد و در آخر به حساب‌های اجاره‌ای یا استفاده از حساب شخصی به جای تنخواه یا ویزیتوری یک شرکت اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در زندگی هر فرد به خصوص بازرگانان ضروری است، افتتاح حساب بانکی است که بدون این رویه تعامل مالی در معاملات صورت گرفته غیر ممکن می‌شود. حساب شخصی یک حساب کاربری است که می‌تواند نه تنها برای یک شهروند بلکه برای یک کارآفرین فردی و همچنین هر ساختار تجاری در یک شرکت مالی ثبت شود. حساب‌های شخصی برای معاملات پولی مختلف توسط شهروندان عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوعی از لحاظ قانونی استفاده از حساب شخصی برای امور بازرگانی و تجاری، خلاف قانون محسوب می‌شود. پولشویی، فرار از مالیات و بسیاری از تخلفات از طریق همین اجاره حساب‌ها شروع می‌شود.

فرق حساب شخصی بانکی با حساب تجاری چیست؟

صفحه شخصی یا به عبارتی دیگر، حساب یک شرکت یا سازمانی که در بانک اطلاعاتی بانک ایجاد شده است تا معاملات اعتباری و مالی را با این شخص حقوقی خاص ضبط کند. حسابی که با شماره حساب و کارتخوان متصل بوده و با معاملات و انتقالات روزانه همراه است.

اما در برخی موارد بعضی از بنگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها حساب‌های شخصی به اسم کارمندان خود باز می‌کنند تا به این عنوان بتوانند به نوعی از زیر مالیات سالیانه خود شانه خالی کنند. گاهی پول‌هایی به حساب‌های اشخاص حقیقی می‌رود که متعلق به خود فرد نیست و برای یک شرکت اقتصادی جابجا می‌شود.

به طور مثال هر فردی که در حال کسب درآمد از راه درست و قانونی است، برای درآمد کسب کرده خود به میزانی که قانون مشخص کرده است موظف به پرداخت مالیات است. حال فردی را در نظر بگیرید که قصد دارد بخشی از درآمد خود را از اداره مالیات پنهان کند! در نتیجه راهی برای پاک کردن ورودی منابع مالی به شرکت خود باز می‌کند و آن راه همان استفاده از حساب شخصی تنخواه یا ویزیتور استخدامی یک شرکت است.

حساب‌های شخصی مزایایی دارد که نه تنها می‌تواند موجب فرار مالیاتی شرکت‌ها شود بلکه نگهداری این حساب‌ها نسبت به حساب‌های شرکتی ارزان‌تر است.

زمانی که شما حساب‌های شخص خود رابه شرکت‌ها واگذار می‌کنید تا از این طریق به مبادلات تجاری خود بپردازند تا از گردش حساب آنها بویی برده نشود، ناخوداگاه چون این حساب به نام شماست, سرمایه در گردش حسابتان بالا می‌رود بنابراین شما جز دسته مرفهان جامعه به حساب می‌آیید و یارانه‌ای معیشتی و نقدی شما قطع می‌شود.

لازم به ذکر است حساب‌های شرکتی کارت بانکی نداشته و شماره حساب دارند اما در صورتی که شماره کارت داشته باشند کارت به صورت مجازی است؛ یعنی کارت وجود خارجی ندارد.

حساب‌های بانکی شخصی و تجاری ازهم تفکیک می شوند

حسین میرزایی، سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی درباره جدایی حساب‌های بانکی شخصی و تجاری، اظهار کرد: حساب‌های بانکی شخصی و تجاری در سال ۹۹ از یکدیگر جدا خواهند شد. این عملکرد به دلیل شفافیت تراکنش های مالی و شناسایی افرادی است که از پرداخت مالیات حقه خود شانه خالی می کنند.

وی بیان کرد: کارهای زیر ساختی آن در حال انجام است و افرادی که به دلیل وجود پول‌های غیر شخصی در حساب شخصی‌شان از لیست مشمولان بسته معیشتی خارج شدند، برای آذر سال ۹۹ می‌توانند مجدد اعتراض کنند تا وضعیت آن‌ها دوباره بررسی و مشمول بودن یا نبودن آن‌ها مشخص شود.

میرزایی گفت: جدایی حساب‌های بانکی شخصی و تجاری به زمان زیادی نیاز دارد و تا وقتی که تمام کارهای زیرساختی آن صورت نگیرد، بررسی مجدد اعتراضات نتیجه نخواهد داشت.

اجاره دادن حساب‌های شخصی، جُرم است!

محمد انصاری در این خصوص اظهار کرد: یکی از راه کارهای موجود برای فرار مالیاتی شرکت‌ها، استفاده آنها از حساب‌های اجاره‌ای است که این مسئله غیرقانونی بوده و شرکت‌ها با استفاده از حساب‌های بانکی افراد دیگر، اقدام به مبادلات و تراکنش‌های بانکی می‌کنند و از این طریق به راحتی از زیر مالیات در می‌روند.

وی ادامه داد: استفاده از حساب‌های شخصی افراد یک تخلف چند جانبه است، زیرا این شرکت‌ها نه تنها مالیات قانونی خود را پرداخت نمی‌کنند بلکه موجب بر هم زدن تعادل در جامعه می‌شوند. همچنین موجب قطع شدن یارانه افراد می‌شوند اما خود فرد متوجه آن نمی‌شود.

این کارشناس حوزه بانکی ادامه داد: بانک موظف هستند افراد را ملزم به ارائه صورت حساب‌ها و درآمدها کند و‌ از شرکت‌ها ورودی های نقدینگی و خروجی‌های آن را بخواهد. البته بانک مرکزی اخیرا بخشنامه‌ای جهت انتقال پول از حسابی به حسابی دیگر ارائه داده است که طی این بخش نامه مشخص می‌شود انتقال وجه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از حسابی به حسابی دیگر نیازمند ارائه سند مالیاتی آن است.

بانک‌ها استقبالی از جداسازی حساب‌های بانکی شخصی و حقوقی نکردند

مصطفی عبدلی، یکی از کارمندان بانکی در همین خصوص گفت: بانک‌ها تاکنون برای جلوگیری از این روند کاری شرکت‌های تجاری، اقدامی نکرده است، در صورتی می‌توانند اقدام کنند که بانک مرکزی و اداره مالیات باهم به یک توافق ثابت برسند که این اقدام بانک مرکزی را الزام به گرفتن تعهدنامه‌های مرتبطه کند تا از فرارهای مالیاتی بسیار جلوگیری کنند.

در پایان انتظار می‌رود دولت با نظارت دقیق تر موجب شفافیت حساب‌های بانکی شخصی و شرکتی شود تا از یک سو از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود و از سویی دیگر آگاهی مردم نسبت به عواقب اجاره دادن حساب‌ها و یا خرید و فروش شرکت توسط حساب شخصی بالاتر برود.


منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: