« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛با مشخص شدن نهایی ترکیب مجلس یازدهم و همچنین با توجه به اینکه کمتر از دو ماه دیگر تا آغاز به کار اعضای جدید پارلمان فرصت باقی است، کنش‌های سیاسی و رایزنی‌ها برای تعیین مسئولیت‌ها در مجلس پیش روی آغاز شده و گفته می‌شود برخی که شانس بیشتری برای تصدی کرسی ریاست دارند، چندی است که تلاش‌ها و رایزنی‌های خود را با نمایندگان جدید آغاز کرده اند؛ هرچند شرایط کرونایی کشور تا حد زیادی این موضوعات را هم تحت تاثیر قرار داده است.

 معمولا در مجالس مختلف (ده دوره اخیر) افرادی عهده دار ریاست مجلس شده اند که سابقه زیادی در برهه‌های مختلف انقلاب داشته اند و می‌توان این گونه گفت: افرادی که نزدیکی به رئوس حاکمیت داشته اند، به ریاست مجلس رسیده اند، پس در این دوره هم می‌توان شانس بیشتری برای افرادی که چنین سوابقی دارند در نظر گرفت.

اکنون در رسانه‌ها، فضای سیاسی و مجازی مطرح‌ترین گزینه برای ریاست مجلس یازدهم، کسی جز «محمد باقر قالیباف» نیست؛ هرچند به نظر می رسد در فضای مجلس پیش روی، مخالفان جدی دارد؛ مخالفانی که بخشی از مخالفت آن‌ها در جریان بستن لیست انتخاباتی اصولگرایان به وضوح به چشم آمد و در لحظه آخر تلاش‌های بیرونی منجر به شکل گیری ائتلاف شد.

چهره ‌های نزدیک و اعضای راه یافته جبهه پایداری، به هیچ وجه حاضر به کنار آمدن با او (محمد باقر قالیباف) نیستند و هر گزینه دیگری را به جای او ترجیح می‌دهند؛ هرچند خود این جبهه نیز گزینه‌ای نظیر حجت الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» دبیر کل جبهه پایداری را برای ریاست مجلس در نظر دارد که منتخب سوم مردم تهران هم شده است.

گزینه مطلوب پایداری‌ها برای ریاست مجلس یازدهم، قطعا کسی جز «مرتضی آقاتهرانی» نیست؛ هرچند تاکنون رایزنی و اقدام خاصی از سوی این جریان مبنی بر اینکه میل به انجام چنین کاری داشته باشند، صورت نگرفته است. البته با ترکیب شکل گرفته برای مجلس آینده، بعید به نظر می‌رسد که گزینه جبهه پایداری مورد اقبال اکثریت پارلمان قرار بگیرد!

اصولگرایان سنتی نیز با پرچم‌داری سید «مصطفی میرسلیم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و منتخب دوم مردم تهران در مجلس نیز انتقادات جدی به قالیباف دارند و به نظر می‌رسد مفاهمه‌ای با او نخواهند داشت، چون اکنون آن‌ها بیش از هر زمانی با حضور میرسلیم خود را نزدیک به ریاست یکی از قوای کشور یعنی قوه مقننه می‌بینند.

سیدمصطفی میرسلیم جدی‌ترین گزینه بعد از قالیباف برای ریاست مجلس است که چالش کمتری برای تصدی این عنوان نسبت به منتخب اول تهران دارد. او با چاشنی تجربه‌های متفاوتی در حوزه‌های اجرایی، سیاسی و فرهنگی، حمایت بخشی از نمایندگان را با خود دارد؛ علاوه بر اینکه قدرت او در ریش سفیدی و همچنین چالش کمتری که احتمالا با دولت خواهد داشت، بخش‌های بیرونی را با او همراه‌تر خواهد کرد.

جریان عدالتخواه خارج از مجلس نیز مطالبه نه مجلس انقلابی به قالیباف را پیگیری می‌کنند. گزینه مطلوب این طیف هم «علیرضا زاکانی» است که با پشتوانه حدود ۱۰ نفری از لیست تهران، در حال رایزنی با نمایندگان استان هاست تا شانس خود را برای ریاست مجلس امتحان کند، اما عدم تجربه جدی غیر از نمایندگی مجلس و دارای شانس کمتر بودن نسبت به سه گزینه دیگر، چالش جدی فرا روی او قرار داده است.

حجت الاسلام سید رضا تقوی، عبدالرضا مصری، عبدالحسین روح الامینی، محمدمهدی زاهدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و حمیدرضا حاجی بابایی نیز افرادی هستند که احتمال انتخابشان به عنوان نواب رئیس زیاد است. نکته قابل توجه در این بین، حضور ۳ تن از وزیران دولت احمدی نژاد در لیست احتمالی نواب رئیس مجلس یازدهم است.

متن پیش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین