« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
آوای رودکوف گزازش می کند:
آجیل از جمله اقلامی است که تقاضا برای خرید آن در روزهای منتهی به آغاز سال نو افزایش می‌یابد و جزو اولویت‌های پذیرایی ایام نوروز ایرانیان بوده و هست...
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، آجیل از جمله اقلامی است که تقاضا برای خرید آن در روزهای منتهی به آغاز سال نو افزایش می‌یابد و جزو اولویت‌های پذیرایی ایام نوروز ایرانیان بوده و هست، اما در چند سال اخیر افزایش قیمت‌ها کم کم نقش این مغزیجات خوش آب و رنگ را در پذیرایی اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمرنگ کرد تا اینکه امسال با وجود قیمت‌های بی سابقه در این بازار، بسیاری از افراد جامعه به فکر حذف آجیل از سفره پذیرایی خود افتاده اند. نکته قابل توجه دیگر نوروزی شدن آجیل است؛ به‌طوری‌که در طول سال مردم شاید بتوانند شیرینی و میوه بخرند اما قیمت اقلام آجیل در سالی که گذشت باعث شد این خوراکی پرطرفدار دیگر کاملا رنگ و بوی نوروزی به خود بگیرد آن هم برای کسانی که از موقعیت درآمدی خوبی برخوردار هستند.


اقلام آجیل و خشکبار یا صادراتی و یا وارداتی هستند
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهارکرد: اقلام آجیل و خشکبار یا صادراتی و یا وارداتی هستند که هر دو با ارز سروکار دارند زمانی که نوسانات در قیمت ارز به وجود می‌آید بر قیمت اثر می‌گذارد، با کمبود تولید و افزایش نرخ ارز مشخص است که قیمت آجیل و خشکبار افزایش پیدا می‌کند، قیمت برخی اقلام با نوسان ارز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تغییر و گران شده است.

علیرضا آقابالایی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: قیمت آجیل و خشکبار معمولاً گران است و به همین دلیل مردم در طول سال استقبال خوبی ندارند. اما در برخی ایام از قبیل: نزدیک شدن به سال نو خرید در این بخش بیشتر می‌شود.

وی، ضمن بازگو نمودن تاثیر نوسان نرخ ارز در ایام پایانی سال بیان کرد: علیرغم رکود حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید خانوار، پیش بینی می‌شود که قیمت اقلام آجیل و خشکبار تحت تاثیر نوسان نرخ ارز در ایام پایانی سال با افزایش مجدد در بازار روبرو شود که این امر مصرف کنندگان و فعالان صنف را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

آقابالایی، از رُکود هرساله بیشتر بازار گفت و ادامه داد: هر سال شاهد رُکود بیشتر در بازار هستیم که امسال با توجه به افزایش چند برابری قیمت آجیل و خشکبار، وضعیت بدتر از هر سال دیگر شده و با کاهش بسیار زیاد میزان خرید مردم روبه‌رو هستیم. ناتوانی مالی، پایین آمدن قدرت خرید مردم و از همه مهم‌تر بالا رفتن عجیب قیمت‌ها باعث شده که کمپین «نخریدن آجیل» راه بیفتد و بازار از چند وقت پیش هم بدتر شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، یادآور شد: دولت باید برای رونق اقتصادی و مشکلات اقتصادی جامعه تدبیر و اندیشه‌ای داشته باشد. وقتی قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌رود ما هم که فروشنده هستیم ضرر می‌کنیم. چون میزان فروش روزانه‌مان بسیار پایین می‌آید.

آقابالایی، تاکید کرد: بازار آجیل و خشکبار همانند دیگر بخش‌های کشاورزی همچون بازار گوشت قرمز به سبب کمبود نظارت دستگاه‌های ذی ربط و سودجویی دلالان با افزایش غیر منطقی قیمت‌ها روبروست و تا زمانیکه نظارت جدی بر خرده فروشی‌ها حاکم نباشد، نوسان قیمت استمرار خواهد داشت.


شاهد کاهش فروش همه اجناس بخصوص آجیل و خشکبار هستیم
عضوءهیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: با توجه به رکود اقتصادی، گرانی‌ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم، امسال شاهد کاهش فروش همه اجناس بخصوص آجیل و خشکبار هستیم.

محمد حسین هماورد، از وجود دو مفوله گران فروشی و گرانی در بازار گفت و افزود: در بازار دو مقوله وجود دارد؛ یکی گران‌فروشی و دیگری گرانی. درباره موضوع گران‌فروشی ما گروهی را شامل بازرسان صمت برای رسیدگی به تخلفات راه اندازی کرده ایم تا اگر فرد یا افرادی اقدام به گران فروشی کردند، با آن‎ها برخوردهای لازم را انجام دهیم اما واقعیتی که وجود دارد بالارفتن ناگهانی قیمت مواد اولیه است که روی قیمت عرضه کالا هم تاثیر مستقیم گذاشته و باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است. موضوعی که باید ریشه‎های آن را در جای دیگری جست وجو کرد. وقتی قیمت تمام شده محصول ما برای عرضه به بازار داخلی بالاست، شما به ما بگویید چکار کنیم؟ما هم دوست نداریم اجناس‌مان در مغازه هایمان بماند و به فروش نرسد ولی‎نمی توانیم ضرر هم کنیم. هم اکنون با 12 درصد سود قانونی که برایمان تعریف شده، اقدام به فروش خشکبار‎می کنیم

وی، بیان کرد: هر سال شاهد رکود بیشتر در بازار هستیم که امسال با توجه به افزایش چند برابری قیمت آجیل و خشکبار، وضعیت بدتر از هر سال دیگر شده و با کاهش بسیار زیاد میزان خرید مردم روبه‌رو هستیم. ناتوانی مالی، پایین آمدن قدرت خرید مردم و از همه مهم‌تر بالا رفتن عجیب قیمت‌ها باعث شده که کمپین «نخریدن آجیل» راه بیفتد و بازار از چند وقت پیش هم بدتر شود.

هماورد، بااشاره به ضرورت تدبیر دولت برابی رونق اقتصادی ادامه داد: دولت باید برای رونق اقتصادی و مشکلات اقتصادی جامعه تدبیر و اندیشه‌ای داشته باشد. وقتی قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌رود ما هم که فروشنده هستیم ضرر می‌کنیم. چون میزان فروش روزانه‌مان بسیار پایین می‌آید.

وی، ضمن بازگو نمودن گران نشدن چیزی در ایران تاکید کرد: چیزی در ایران گران نشده، بلکه این پول ماست که بی ارزش شده و از طرفی همه حقوق‎ها ثابت مانده است. قیمت‎ها روز به روز گران تر و بر مردم فشار وارد‎می شود وگرنه ما در صادرات همین کالاها با اقبال زیادی روبه رو هستیم. پس مهم است بدانیم گرانی با گران‌فروشی فرق دارد.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: