« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
سرویس گیاهان دارویی؛
سیستم ایمنی بدن کارهای مهمی انجام می‌دهد تا از بدن در مقابل تأثیرات نامطلوب محافظت کند، برای مثال، باکتری‌های عفونی را دفع می‌کند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:از خواص فلفل دلمه ای این است که به گردش خون مناسب کمک می‌کند، چون سرشار از فسفر است. این ترکیب به تقویت رگ‌های خونی کمک می‌کند. علاوه‌براین، گردش خون مناسب، از انعقاد خون و خطر ابتلا به سکته یا حملهٔ قلبی هم جلوگیری می‌کند.

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B6 است که ویتامین‌های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی می‌باشند. فلفل دلمه‌ای همچنین گیاهی سرشار از فیبر، پروتئین و آهن است.

فیبر در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود و بدن برخلاف پروتئین، کربوهیدرات و چربی نمی‌تواند آن را هضم کند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربی‌ها و افزایش دفع آن‌ها، موجب کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌گردد. همچنین موجب جذب آهسته‌تر قند خون می‌شود. درنتیجه باعث می‌شود تا قند خون در حیطه نرمال ثابت بماند. از اثرات دیگر فیبر، التیام التهاب‌های ایجادشده در قسمت‌های مختلف بدن است.

مصرف فلفل دلمه‌ای به هر شکلی، می‌تواند برای سلامت دستگاه تنفسی مفید باشد. مواد مغذی همچون پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین C، با عواملی مبارزه می‌کنند که منجر به مشکلات تنفسی مختلف همچون آسم، عفونت ریه، آمفیزم و... می‌شوند.

سیستم عصبی برای انجام فعالیت‌های مختلف به مغز پیغام می‌دهد. به همین خاطر است که روان‌شناس‌ها بر حفظ سلامت سیستم عصبی تأکید می‌کنند. موادمغذی موجود در فلفل دلمه‌ای، تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و توانایی‌های شناختی انسان دارند. اما برای یافتن تأثیرات پتاسیم و منیزیم بر بیماری های روانی مزمن همچون زوال عقل، شواهد بیشتری لازم است.

مصرف فلفل دلمه‌ای نارنجی و قرمز می‌تواند از التهاب مفصل‌ها و عضله‌ها جلوگیری کند. علاوه‌براین، موادمغذی موجود در سبزیجات می‌توانند عوامل مربوط به حساسیت‌های فصلی را هم از بین ببرند. برای به‌حداقل رساندن واکنش‌های حساسیتی در رژیم غذایی کودکان و بزرگسالان، می نوان از فلفل دلمه‌ای استفاده نمود.

فلفل دلمه‌ای می‌تواند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند. بدن انسان به آنتی‌اکسیدان فراوانی نیاز دارد، چون آنتی‌اکسیدان‌ها با سلول‌های سرطانی و رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از بدن در مقابل بیماری‌های مزمن همچون سرطان محافظت می‌کنند. اگر آنتی‌اکسیدان کافی مصرف نشود، اندام‌های بدن با آسیب اکسیداتیو مواجه می‌شوند که ممکن است کُشنده باشد. در حال حاضر، متخصصان مشغول بررسی خواص آنتی‌اکسیدانیِ فلفل دلمه‌ای در رشد سلول‌های سرطانی هستند.


با مصرف فلفل دلمه‌ای، کاروتنوئید کافی، مانند بتاکاروتن و لوتئین دریافت می‌ شود. این ترکیب‌ها برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و دژانسیون ماکولا ضروری هستند. متخصصان تغذیه متوجه شدند که فلفل دلمه‌ای حاوی همان مقدار بتاکاروتن هویج است و می‌تواند بینایی را تقویت نماید.

سیستم ایمنی بدن کارهای مهمی انجام می‌دهد تا از بدن در مقابل تأثیرات نامطلوب محافظت کند، برای مثال، باکتری‌های عفونی را دفع می‌کند. برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی، باید غذاهایی مصرف شود که سرشار از ویتامین C هستند. فلفل دلمه‌ای ویتامین C فراوانی دارد و مصرف مرتب آن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است، فلفل دلمه‌ای نارنجی را به رژیم غذایی معمول خود اضافه شود.

سبزیجات گوناگون می‌توانند کربوهیدرات‌های مصرفی را به انرژی تبدیل کنند. به این ترتیب، کربوهیدرات‌های بد که عمدتا منجر به چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند، تأثیری روی بدن نمی‌گذارند. خواص فلفل دلمه ای زیاد است، اما کالری کمی دارد و اصلا چربی ندارد. بنابراین توصیه می‌شود، فلفل دلمه ای در رژیم غذایی گنجانده شود. می توان گفت فلفل دلمه‌ای انتخاب ایده‌آلی برای مغذی و رنگارنگ کردن سالاد است.

برای جلوگیری از آسیب‌های بالقوه به سلول‌ها و بافت‌های پوستی که منجر به شل شدن، خشک شدن و آسیب به پوست، و همین طور ایجاد چین‌وچروک می‌شوند، آنتی‌اکسیدان لازم است. متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند موادغذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان، همچون فلفل دلمه‌ای مصرف شود. سبزیجات منبع ویتامین C هم هستند و اگر مرتب مصرف شوند، این ترکیب‌ها عوامل مرتبط با پیری زودرس را از بین می‌برند. ویتامین C به بهترین دوست پوست معروف است، چون وارد منافذ پوست می‌شود و سلول‌های مرده و بافت‌ها را جوان‌سازی می‌کند. این فرآیند منجر به پوست جوانی می‌شود که هیچ نقطهٔ تیره و چین‌وچروک زودرسی ندارد.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: