« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
یاداشت به قلم امیرمسعود طایفه سلطانخانی؛
تولید کشور وقتی رونق می گیرد که دولت دست از بنگاه داری و رانت خواری کشیده و فعالیت های اقتصادی را به مردم بسپارد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:تولید کشور وقتی رونق می گیرد که کار و تلاش محوریت داشته باشد وملاک ارزش باشد. وقتی که دولت دست از بنگاه داری و رانت خواری کشیده و فعالیت های اقتصادی را به مردم بسپارد. وقتی که به تولید کننده به چشم جهادگر نگاه شود نه اینکه در برخورد با فساد ناشی از سیاستهای غلط دولت مجموعه تولید و تولید کننده زیر سوال برده شده و فضای امنیتی به این بخش نیز سرایت کند.رونق تولید، حلقه مفقوده اقتصاد، اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری است. در صورتی که شعار رونق تولید در جامعه نهادینه شود، فرآیند توسعه‌یافتگی کشور نیز با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد. درواقع، شعار رونق تولید اگر به واقعیت بپیوندد، اقتصاد کشور را به یک اقتصاد درون‌گرا و برون‌زا تبدیل خواهد کرد.

اگر اقتصاد درون‌گرا نتواند برون‌زایی را به‌همراه داشته باشد، به این معنی است که اقتصاد ما به جامعه جهانی وصل نشده و نتوانسته‌ایم وضعیت اقتصاد موثری را رقم بزنیم. شاه‌کلید رونق تولید نیز کار مولد و حمایت از نیروی کار است که نتیجه آن، رونق کارهای مولد است. در غیر این صورت، شاهد کار غیرمولد خواهیم بود که متاسفانه طی چند دهه اخیر، بیشتر به این سمت سوق داشته‌ایم.

بهبود کسب‌وکار و رفع موانع تولید، دو عامل حیاتی از احیای صنایع و رونق تولید هستند. اقتصاد ایران از نظر منابع انسانی و نهاده‌های تولید با کمترین کمبودها مواجه است و وجود منابع سرشار معدنی، قرار گرفتن در کنار آب‌های آزاد، در دسترس بودن انرژی ارزان و موقعیت جغرافیایی و نیروی کار متخصص باعث شده اقتصاد ایران به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد متصل نشده به بازار جهانی همیشه مورد رصد سرمایه‌گذاران قرار گیرد.؛ اما آماده نبودن فضای کسب‌وکار، مشکلات بانک‌ها، زیر ساخت‌های توسعه‌نیافته و بوروکراسی وسیع دولتی، سدی مستحکم در برابر هجوم سرمایه‌‌گذاری در داخل کشور بوده، سدی که حتی با برجام نیز مانع از سرمایه‌‌گذاری قابل توجه در کشور شد.

بهبود فضای کسب و کار، در یک کلام، کوتاه کردن زمان سرمایه‌گذاری، رفع موانع اداری، کاهش هزینه‌های ثبت شرکت و تسهیل ورود سرمایه به بخش‌های مختلف اقتصاد اعم از صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... است. بهبود فضای کسب و کار، وعده روی زمین مانده اغلب دولت‌هایی است که حتی در اجرایی کردن قانون این موضوع و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی، غفلت ورزیده‌اند.

رونق تولید، نیازمند حضور گسترده مردم در اقتصاد است و سرمایه اجتماعی، ضامن این حضور. به معنای دیگر، تا زمانی که بی‌اعتمادی به برخی از سیاست‌گذاران وجود داشته باشد و سیاست‌های دولتی، بر خلاف وعده‌ها اجرایی شود، مردم نیز انگیزه‌ای برای حضور در عرصه تولید نخواهند داشت. نحوه تعامل ادارات دولتی با سرمایه‌گذاران تا کنون به گونه‌ای بوده که فرآیند خروج سرمایه از کشور را باعث شده و اگر تغییری در این رویکرد صورت نگیرد، انگیزه‌ای برای رونق بخشیدن به تولید نیز باقی نخواهد ماند.

احیای سرمایه اجتماعی، فرآیندی ضربتی و کوتاه مدت نبوده و نیازمند اتخاذ رویکردهای متفاوت و اجرای سیاست‌های زمان بَر است. اولین قدم در این مسیر، حفظ اعتماد موجود است و این اعتماد نیز تنها با تغییر رفتار دولت و بهبود عملکرد آن حاصل خواهد شد.

مقدمات موفقیت تحقق شعار رونق تولید ایجاد حرکتی ملی، آمایش کارشناسانه در راه اندازی پروژه های مختلف عمرانی، جذب سرمایه های خصوصی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی، رفع قوانین دست و پاگیر پیش روی سرمایه‌گذاری خصوصی، رفع هراس از بی‌نتیجه ماندن سرمایه‌گذاری در بخش تولید، حمایت نظام بانکی، تقویت حقوق مالکیت، کاهش فراز و فرودهای ارزی و تامین فناوری‌های روز در وضعیت تحریم از جمله دستاوردهای به کاربستن شعار رونق تولید است.

رونق تولید در یک نگاه کلی به معنای به کار افتادن چرخه تولید کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فناوری و سایر حوزه هاست و علاوه بر تأمین نیازهای مردم در داخل، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود.

در مقابل اگر جریان تولید در کشور رونق نداشته باشد، پای واردات بی رویه به میان می‌آید که نتیجه‌ای جز خروج ذخایر ارزی، کاهش فرصت‌های شغلی و وابستگی اقتصادی ندارد، به این ترتیب شرایطی فراهم می‌شود که دشمنان از طریق آن بتوانند فضای اقتصادی کشور را تحت فشار قرار دهند.اگر تولید ملی در جامعه ای رونق یابد، در آن جامعه اشتغال افزایش پیدا کرده، ارزش پول افزایش یافته، قدرت اقتصادی مردم و کشور مستحکم می شود.

توجه به رونق تولید، یعنی باور این مهم که ما هستیم و خودمان باید اقتصاد را درست کنیم.

توجه به رونق تولید، یعنی امیدی به دیگران نداریم و خودمان با قدرت مشکلات اقتصادی را برطرف می کنیم.

توجه به رونق تولید، یعنی گم شده خود را در دستان پرقدرت مردم، فکر و کارآفرینی جوانان و تفکر دانشگاهیان جستجو می کنیم.

توجه به رونق تولید، یعنی تقویت خودباوری برای حل مهم ترین مشکلاتی که دشمنان سر راه ملت ایران قرار داده اند.

امروز دشمنان ما باور دارند که در جنگ اقتصادی موفق بوده و روز به روز می توانند ما را زمین گیرتر کنند. توجه به رونق تولید، یعنی حرکت در مسیر موفقیت و پیروزی بر دشمن.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: