« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
آوای رودکوف گزارش می کند:
رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی، یادآور شد: به گیاهخواران توصیه می‌شود برای جبران کمبود پروتئین بدن‌شان حتما از قارچ ها کمک بگیرند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:قارچ ها برای طعم بی نظیر و مزایایی که برای سلامتی دارند، بسیار محبوب می باشند و سرشار از مواد مغذی هستند؛ قارچ های خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند قارچ یکی از سبزیهایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند اما راه استفاده از این خواص تنها انتخاب صحیح قارچ است که پیشنهاد می شود برای خرید قارچ باید محتاط باشید و آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. قارچ‌های خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین دلیل می‌توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت ‌‌میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند.


قارچهای بیشتر از سبزى به گوشت شباهت دارند
رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی اظهار کرد: قارچها از گیاهانى هستند که به طور استثنایى کلروفیل ندارند و داراى مقدار سرشارى پروتئین هستند که پروتئین آنها از لحاظ مقدار نزدیک به گوشت است و در نتیجه قارچها سبزى منحصر به فردى از این لحاظ مى باشند که بیشتر از سبزى به گوشت شباهت دارند.

احمد بایبوردی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: قارچ یک ماده غذایی سالم است که سبب می‌شود با خوردن آن احساس سیری کنید.

وی، از سرشار بودن قارچ از ویتامین گفت و بیان کرد: قارچهاى خوردنى سرشار از ویتامین بخصوص ویتامین هاى "ب-1 و ب-2 و د" مى باشند. قارچها داراى 4-5 درصد مواد نشاسته اى هستند.

رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی، یادآور شد: به گیاهخواران توصیه می‌شود برای جبران کمبود پروتئین بدن‌شان حتما از قارچ ها کمک بگیرند.

بایبوردی، بااشاره به نقش قارچ در سوزاندن کلسترول اظهارداشت: چون قارچ سرشار از پروتئین، فیبر و آنزیم است و کربوهیدارات پایین و کلسترول و چربی صفر دارد، می تواند با سوزاندن کلسترول پس از هضم، سلامت تان را حفظ کند.

وی، افزود: از محاسن دیگر قاچ جلوگیری از چاق شدن بدن است، زیرا ترکیبات هیدروکربنه و سدیم آن بسیار محدود و دارای کالری کمی است و آنرا می‌توان در هر رژیم غذایی قرار داد.

بایبوردی، قارچها را فاقد مواد قندی دانست و ادامه داد: قارچها هیچگونه مواد قندى ندارند و همچنین فاقد چربى هستند و از این جهت داراى ارزش غذایى زیاد هستند. متاءسفانه سللوز گوشت قارچ که (در دم بیشتر از کلاهک آن است) غیر قابل هضم است به همین جهت است که مصرف این ماده غذایى براى کسانى که هضم مشکلى دارند به ندرت تجویز مى کنند، ولى در هر حال براى هر غذا شصت تا صد گرم قارچ را مى توان مصرف کرد.

وی، افزود: قارچ‌های خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین دلیل می‌توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت ‌‌میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند.

بایبوردی، ضمن بازگو نمدن مقدار مصرف قارچ در هر غذا تاکید کرد: مقدار مصرف قارچ در هر غذا از 150- 200گرم که تجاوز کرد هضم آن به علت سللوزها مشکل مى شود.


ارزش غذایی قارچ به کیفیت پروتئین موجود در آن بستگی دارد
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگارآوای رودکوف، اظهارکرد: ارزش غذایی قارچ به میزان و کیفیت پروتئین موجود در آن بستگی دارد.

جابر سلیمانی، افزود: به طور متوسط میزان پروتئین قارچ های خوراکی از ۱/۸ تا ۵/۹ درصد از وزن تَر قارچ گزارش شده است (۲۵ تا ۳۰ درصد وزن خشک قارچ) که این میزان در قارچ های مختلف و در گونه های متنوع متفاوت است.

وی، بیان کرد: اگر بخواهیم میزان پروتئین قارچ را با سایر غذاها مقایسه کنیم؛ میزان پروتئین قارچ ها ۲ برابر میزان پروتئین اغلب سبزیجات و حبوبات است ولی در مقایسه با گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر و نان در درجه دوم قرار می گیرد. پروتئین قارچ خوراکی برخی از اسیدهای آمینه موجود در گوشت را ندارد و برخی از پروتیئن هایی هم که در سبزیجات وجود ندارد، در قارچ خوراکی وجود دارد، بنابراین پروتئین قارچ خوراکی از لحاظ ارزش غذایی، در حد فاصل بین پروتیئن گوشت و سبزیجات قرار دارد.

سلیمانی، قاررچ را در ساختن سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار دانست و ادامه داد: ترکیب ویتامین های A، B و C در قارچ، می تواند سیستم ایمنی خوبی بسازد. آنتی بیوتیک های قوی موجود در قارچ، به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. آنتی اکسیدان ارگوتیونین، دربرابر رادیکال های آزاد، از بدن محافظت می کند.

وی، افزود: لستین موجود در قارچ قادر است میزان کلسترول خون را در سطح پایین نگه دارد و غذای تازه قارچ برای افرادی که دچار بیماری قند و کلسترول می‌باشند، بسیار مناسب است. همچنین قارچ دارای آنزیم تریپسین بوده که حاوی ارزش زیادی برای هضم غذا است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، یادآور شد: قارچ های خوراکی ۸۵ تا ۹۵ درصد آب دارند. این میزان آب، زمینه را برای حلالیت عناصر محلول در آب و ضروری فراهم نموده است و به ارزش غذایی قارچ ها افزوده است.

وی، ضمن بازگو نمودن موقعیت فسفر در قارج افزود: فسفر در تیغه های کلاهک قارچ، آهن در لایه های سطحی قارچ و پتاسیم در تمام سطوح اسپوروفور وجود دارد. گزارش شده است که مس در لایه های خارجی کلاهک و تیغه به میزان زیاد وجود دارد. هم چنین قارچ خوراکی میزان بالایی از عناصر مختلفی مانند مولیبدن، منگنز و روی را نیز دارا است. گفته می شود روی برای حفظ سلامتی پوست و مو و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

سلیمانی، بااشاره به عناصر معدنی موجود در قارچ تاکید کرد: در مورد عناصر معدنی موجود در قارچ اطلاعات کمی وجود دارد ولی گفته می شود میزان این عناصر بیش از بسیاری از میوه جات و سبزیجات است. قارچ خوراکی دارای میزان بالایی پتاسیم، مس، فسفر و آهن است ولی میزان کلسیم آن پایین است.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: