« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
آوای رودکوف گزارش می کند:
حجت‌الاسلام محمدزاده، "مالک یوم الدین" را نوعی هشدار دانست و تاکید کرد: "مالک یوم الدّین" نوعی انذار و هشدار است، ولی با قرار گرفتن در کنار آیه‏ "الرّحمن الرّحیم" معلوم می‏شود که بشارت و انذار باید در کنار هم باشند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، ملک و مالک در استعمالات روزمره هر کدام معنای مستقل دارند اولی یک رابطه سیاسی است و دومی یک رابطه اقتصادی. آنجا که انسان با چیزی رابطه مالکیت پیدا می کند، به این نحو است که می تواند از آن بهره برداری کند و آنجا که ملک می گوید یعنی قدرتی مافوق دیگری دارد، و برای خود حق تدبیر و سیاسیت قائل است.

ولی در هر دو مورد هیچگونه واقعیتی در کار نیست. بلکه یک قرار داد صرف است. یعنی اینکه می گوییم فلان کس مالک فلان خانه است، یعنی درحال حاضر قرار بر این است که چنین اعتبار شود و آنجا که گفته می شود فلان شخص ملک فلان ناحیه است نیز بیش از یک اعتبار نیست بنابراین هر دو مورد اگر اعتبار عوض شود بلافاصله دیگر وجود ندارد، یعنی ممکن است لحظه ای دیگر مالک آن خانه و ملک آن ناحیه اشخاص دیگری باشند و رابطه با افراد جدید برقرار شود.

در مورد پرودگار، که خالق تمام جهان است و اراده اش قاهر بر همه عالم است وحدت ملک با مالک بخوبی روشن است و آنجاست که رابطه حقیقی بین مالک و مملوک برقرار است.

مالكيت خداوند حقيقی است و همراه احاطه و سلطه دايمی است ولی مالكيت بشر امری اعتباری و قراردادی است و به قيامت منتقل نمی شود.

محور مبداء و معاد كه پايه هر گونه اصلاح اخلاقى و اجتماعى است در وجود انسان تكميل مى شود.

جالب اينكه در اينجا تعبير به مالكيت خداوند شده است كه نهايت سيطره و نفوذ او را بر همه چيز و همه كس در آن روز مشخص مى كند، روزى كه همه انسانها در آن دادگاه بزرگ براى حساب حاضر مى شوند، و در برابر مالک حقيقى خود قرار مى گيرند، تمام گفته ها و كارها و حتى انديشه هاى خود را حاضر مى بينند، هيچ چيز حتى به اندازه سر سوزنى نابود نشده و به دست فراموشى نيفتاده است و اكنون اين انسان است كه بايد بار همه مسئوليت هاى اعمال خود را بر دوش كشد!.

خداوند به یک حساب مالک کل جهان است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: خداوند به یک حساب مالک کل جهان است و درواقع اعتبار انسانها در این جهان اعتباری و موقتی است.

وی، ضمن بازگو نمودن ظهور مالکیت خداوند در روز قیامت افزود: مالکیت خداوند گرچه شامل هردوجهان است، امّا بروز و ظهور این مالکیت در قیامت بیشتر است، چرا که درآن روز، همه پیوندها ی مادّی و مالکیت های اعتباری بریده می شود و به نوعی هیچ کس درآنجا چیزی ازخود ندارد حتی اگر شفاعتی صورت گیرد باز به فرمان خدا است.

وی با استناد به آیه 4 سوره فاتحه(مَالِکِ‌ يَوْمِ‌الدِّينِ)بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مالک و فرمانروای روز پاداش و کیفر است.

حجت‎الاسلام شربیانی، ادامه داد: مالکیت خداوند در روز قیامت ظهور پیدا می کند.

امام جمعه عجب‌شیر، از ناتوانی انسان در فهمیدن مالکیت خداوند در این جهان یادآور شد: در دنیا مالکیت خدا را درک نمی کنیم و نمی توانیم بفهمیم چگونه همه چیز در دست خداوند است؟!

وی، افزود: در روز قیامت خداوند هر امری صادر کند، بلافاصله در آنجا اجرا خواهد شد و همگن به این پی می برند که جز خدا امرش متاع نیست.

حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: خداوند به ما توفیق دهد که به کُنه و حقیقت مالک یوم الدین بیشتر پی ببریم.

در روز قیامت همه باید جوابگوی خدا باشند
حجت‌الاسلام سیفعلی محمدزاده امام جمعه شبستر در گفت‌و گو با آوای ودکوف، اظهار کرد: در روز قیامت همه باید جوابگوی خدا باشند و هیچکس تعلقی ندارد جز آنچه در دنیا عمل نموده است.

وی، افزود: در روز قیامت هیچکس جز خدا مالکیتی ندارد.

وی با استناد به آیه 19سوره انفطار(يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ )خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: روزی که کسی از کسی چیزی از عذاب را دفع نمی کند، و در آن روز، فرمان و حکم ویژه خداست.

حجت‌الاسلام محمدزاده، ادامه داد: مالکیت در دنیا اعتباری است و از پدر به فرزند و از فرزند به نوه و ... می رسد.

امام جمعه شبستر، ضمن بازگو نمودن علت نامگذاری رستاخیر به "یوم الدین" یادآور شد: علت نامگذارى رستاخیز به "یوم الدین" این است که در آن روز، هر کسى در برابر دین و آئین خود جزا مى بیند. ولى معنى اول (حساب و جزاء) صحیح تر به نظر مى رسد.

وی، بااشاره به حقیقی بودن مالکیت خداوند افزود: مالکیت خداوند، حقیقی است و شامل احاطه و سلطنت است، ولی مالکیت‏های اعتباری، از سلطه‏ مالک خارج می‏شود و تحت سلطه‏ واقعی او نیست.


حجت‌الاسلام محمدزاده، "مالک یوم الدین" را نوعی هشدار دانست و تاکید کرد: "مالک یوم الدّین" نوعی انذار و هشدار است، ولی با قرار گرفتن در کنار آیه‏ "الرّحمن الرّحیم" معلوم می‏شود که بشارت و انذار باید در کنار هم باشند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: