« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
انتخابات با چاشنی طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛
هر چند از قدیم و ندیم گفته اند در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست ولی با توجه به نزدیکی انتخابات ممکن است شائبه هایی در خصوص این سنت پسندیده و نیکو در سطح جامعه منتشر شود تا جایی که ملت کلهم دور هدیه دادن و هدیه گرفتن را قلم بکشند....
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:ما ایرانی ها رسم و رسوم درست و حسابی و با اتیکت زیاد داریم. از شب چله و نوروز و چهارشنبه سوری گرفته تا هفت سین و صله رحم و ... اما هدیه دادن و گرفتن نیز یکی دیگر از رسوم سنتی و قدیمی ما ایرانیان است که از دیر باز در جای جای این کهن بوم و بر رونق داشته است و در هر سنی این سنته جاریه لذت خودش را دارد.

هر چند از قدیم و ندیم گفته اند در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست ولی با توجه به نزدیکی انتخابات ممکن است شائبه هایی در خصوص این سنت پسندیده و نیکو در سطح جامعه منتشر شود تا جایی که ملت کلهم دور هدیه دادن و هدیه گرفتن را قلم بکشند.

البته این فرآیند از این پدیده های نو ظهور هم نیست و به شهادت تاریخ در گذشته هم رد و بدل کردن هدایای تپل هم مرسوم بوده و مردم وقتی ذوق می کردند با بر انداز کردن یکدیگر با توجه به شَمای ظاهری طرف به هم هدیه می دادند.

سند منظوم: «چو بابک شنید این سخن گشت شاد . . . بر اندازه شان یک به یک هدیه داد» (البته منظور از بابک در این شعر ، پدر «اردشیر بابکان»، بنیانگذار امپراتوری ساسانی است و هیچ ربطی به ب ز و سایر حروف اختصاری ندارد!) اما ظاهراً در عصر جدید هدیه دادن و هدیه گرفتن آن هم در فصول سرد سال کمی رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است و نیت افراد زیر سوال می رود!

علی ای حال با عنایت به ریشه دار بودن این فرهنگ و لزوم اشاعه آن به شکل صحیح و مرسوم و متداول چند پیشنهاد ارائه می شود علی برکت الله:

الف) ترویج فرهنگ اهدا هدای در همه فصول: پیشنهاد می شود اقوام رسانه ای همچون عموهای فیتیله ای، عمو قناد، خاله شادونه، عموپورنگ،عمو مهربون، خاله رویا و ... (اگر تا لحظه تنظیم این مطلب از صدا و سیما خدا حافظی نکرده اند!) در برنامه های خود روی فرهنگ دریافت هدیه علی الخصوص هدایای زمستانه کار کنند و فرهنگ سازی کنند تا دو روز دیگر که بچه ها بزرگ شدند در سایر فصول سال هم به دیگران هدیه بدهد و توزیع آن را به فصول سرد سال و نزدیکای دوم اسفند موکول نکنند! ( ما نفهمیدیم این عمو قلقلی که سی سال است هیچ برنامه ای در تلویزیون اجرا نکرده ، دقیقاً از کجا صدای و سیما خداحافظی کرده است! بگذریم... )

ب) سامانه اعلام نرخ رسمی: بسیاری از افراد بعد از اینکه مشکل شان در اداره ای حل شد یا از غذای رستورانی خوششان آمد و یا از ذغال و طعم تنباکوی قلیان سرایی کیفور شدند، معمولاً به صورت خود جوش و داوطلبانه مبلغی به عنوان انعام پرداخت می کنند. پیشنهاد می شود سامانه اعلام نرخ رسمی و قانونی این قبیل پرداختی ها نظیر انعام، پول چایی، پول ناهار، کادویی عروسی، شاگردونی بچه ها، عیدی و ... راه اندازی شود تا هر دریافت و پرداختی غیر قانونی اعلام نشود و ملت به خاطر چندرغاز هدیه مجبور به توضیح واضحات و صغری کبری چیدن نشوند!

پ) جمع آوری کارت های هدیه: بانک مرکزی به ارسال بخشنامه ای به همه بانک ها، زمینه جمع آوری کارت های هدیه را فراهم کند تا مثل گذشته مردم برای هدیه دادن به کتاب و شاخه گل و امثالهم بسنده کنند.

ت) ستاد نظارت بر هدایا: در خاتمه پیشنهاد می گردد دولت با راه اندازی ستاد نظارت بر هدایای زمستانی و رصد افرادی که بیش از حد مجاز مبادرت به توزیع هدایای زمستانی می کنند، نسبت به قطع یارانه و سبد معیشتی آنها اقدام کند!

با تشکر - حاج سعیدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: