« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
آوای رودکوف گزارش می کند:
یکی از مهم ترین ابعاد زندگی انسان بُعد اقتصادی است که درمتون دینی هم به این بعد از زندگی توجه زیادی شده است تا این که بدون دغدغه، تزاحم و درگیری با هم نوعان خود، بتواند زندگی دنیوی سالم و پاکی را سامان دهد و به اهداف عالی خود دست یابد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، آن چه از آیات قرآن کریم استفاده می شود این است که دست یابی به زندگی شایسته و سالم درگرو بهره گیری ازمعارف آسمانی، تفکّر و تعقّل است. خطوط کلی و شاه راه های هدایت را از وحی گرفته و در چارچوب این اصول باکمک از مواهب الهی و قوای ادراکی، اندوخته های تجربی خود را افزایش دهند.

به کمک معلوم ها، مجهول ها را یکی پس از دیگری کشف، ابهام های فرا روی بشر در زندگی را حل، تاریکی ها را روشن و مشکلات را رفع کنند.امور اقتصادی، بخش مهمی از زندگی انسان را به خود اختصاص داده است. جهت دهی و سامان بخشی اقتصاد از این قضیه مستثنی نیست؛ بنابراین برای یافتن اصول اساسی در مسایل اقتصادی نیز باید به آنچه خالقِ انسان و زندگی نازلکرده، مراجعه کرد. حیات طیبه ای که او معرفی کرده، شناسایی، مسیرهای منتهی به او را از طریق وحی، کشف، و راه کارهای لازم را با تفقّه و تعقّل در چارچوب وحی، چاره کرد. اختلاف اساسی بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد کلاسیک، همین جا بروز می کند که اقتصاد اسلامی مبتنی بر وحی، واقتصاد کلاسیک بر اندیشه ی بشری استوار است؛ در نتیجه بر اساس آزمون و خطا پیش می رود و در مواجهه با بحران ها، مرتّب خود را تعدیل می کند و از اصول پذیرفته ی خویش دست می کشد.

یکی از مهم ترین ابعاد زندگی انسان بُعد اقتصادی است
حجت‌الاسلام سیفعلی محمدزاده امام جمعه شبستر در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: یکی از مهم ترین ابعاد زندگی انسان بُعد اقتصادی است که درمتون دینی هم به این بعد از زندگی توجه زیادی شده است تا این که بدون دغدغه، تزاحم و درگیری با هم نوعان خود، بتواند زندگی دنیوی سالم و پاکی را سامان دهد و به اهداف عالی خود دست یابد.

وی، افزود: تجارت و کسب و کار و اقتصاد سالم نباید باعث شود که انسان خدا را فراموش کند و سرمایه ها و داد و ستد با هدف ذکر الهی انجام پذیرد.

وی با استناد به آیه 41 سوره انفال(وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّـهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّ سُولِ وَلِذِی الْقُرْ بَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ)خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بدانید هر چیزی را که [از راه جهاد یا کسب یا هر طریق مشروعی] به عنوان غنیمت و فایده به دست آوردید [کم باشد یا زیاد] یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و خویشان پیامبر، و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده اش روز جدا کننده حق از باطل، روز رویارویی دو گروه [مؤمن وکافر در جنگ بدر] نازل کردیم، ایمان آورده اید [پس آن را به عنوان حقّی واجب به خدا و رسول و دیگر نامبردگان بپردازید]؛ و خدا بر هرکاری تواناست.

حجت‌الاسلام محمدزاده، نماز را ممیزی برای مسلمان و غیرمسلمان دانست و ادامه داد: داد و ستد و کسب و کار نباید موجب فراموشی نماز از جانب انسان شود و درواقع ممیزی است میان مسلمان و غیرمسلمان.

وی، افزود: خداوند حکیم و مدبّر؛ برای گسترش رفاه عمومی مردم و پیشگیری از شکل گیری دو قشر فقیر و غنی در جامعه؛ راهکارهای متعدّدی نظیر خمس و زکات را نموده و پرداخت آن را بر مسلمین واجب نموده است.

امام جمعه شبستر، یادآور شد: اگر بخواهیم اقتصادی سالم داشته باشیم باید روی حساب و کتاب دستورات الهی تنظیم شود.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق (ع) افزود: ایشان می فرمایند: مکانی پر درخت و یا ملک ثابت و غیرمنقولی به دست آور! چرا که هر گاه برای شخصی حادثه ای یا مصیبتی رخ نماید و احساس کند که برای تامین خانواده خود پشتوانه ای دارد، روح [و جانش] راحت تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدزاده، ضمن بازگو نمودن نقش یادآوری قیامت در سالم سازی اقتصاد تاکید کرد: ایمان به معاد و روز قیامت توازن مادّی و معنوی را در اقتصاد و داد و ستد حفظ می کند

در اقتصادسالم، انسان می تواند به اقتصاد مستقل برای ارایه خدمات، خودش را آماده می کند.

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: در اقتصادسالم تمامی انسانها بی نیاز می شوند و انسان می تواند به اقتصاد مستقل برای ارایه خدمات به مومنان، خودش را آماده می کند و در برابر ظالمان و مستکران سرِتعظیم فرود نمی آورد.
وی، افزود: مطالعه زندگی بشر در ادوار گوناگون تاریخ، گویای این حقیقت است که یافتن شیوه های مناسب برای بقای بهتر و بیشتر سعادت، از مهم ترین دغدغه های خاطر تمامی انسان هاست و همواره برای نیل به این هدف، تلاش های فراوانی صورت گرفته و رنج های طاقت فرسایی تحمل شده است.

وی با استناد به آیه 14 سوره آل عمران(زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ)خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: حبت و عشق به خواستنی ها که عبارت است از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپایان و کشت و زراعت، برای مردم آراسته شده است؛ اینها کالای زندگیِ زودگذرِ دنیاست؛ و خداست که بازگشت نیکو نزد اوست.

حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: خداوند بشر را طوری خلق کرده است که باید دارای این شرایط باشد که دنیای سالم و آباد را مقدمه سازی می کند داشته باشد، بنابراین لازم است که انسان فعالیت کند و از محرمات بپرهیزد.

امام جمعه شهر بخشایش، ضمن بازگو نمودن لزوم درمعرض تولید بودن سرنایه در تولید سالم یادآور شد: انسان باید برای اقتصاد سالم هم باید تولید کند و سرمایه اش درمعرض تولید سالم رار دهد.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: کسی که از راه حلال و به انگیزه حفظ آبرو و ادای قرض و رسیدگی به خانواده و فامیل به دست آوردن مال را دوست نداشته باشد، در او هیچ گونه خیری نیست.

حجت‌الاسلام غفاری، از در اختیار بودن نيازمندی های انسان گفت و تاکید کرد: نيازمندی های انسانی بدون كار و تلاش در اختيار اوست بلكه بدين معناست كه انسان بايد به كارگيری روحيه عمران و آبادانی و در ساير خلاقيت، ابتكار و تلاش رزق و روزی خويش را از منابع طبيعت به دست آورد و آنها را برای استفاده تغييرات ضروری دهد و علت عمده ايجاد رفاه را تغيير دادن امكانات موجود دانسته است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: