« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
آوای رودکوف گزارش می کند:
دین اسلام ثروتمندی جامعه را از جمله نعمت های خداوند بر انسان ها معرفی کرده و مردم را برمی انگیزد که این نعمت را پاس دارند و از ایشان می خواهد که ثروت را در مسیری که به تکامل ایشان بینجامد به کار گیرند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، پیشرفت اقتصادی جامعه از منظر آیات و روایات دستاورد برنامه های اسلام در اجرای احکام الهی است. دین اسلام ثروتمندی جامعه را از جمله نعمت های خداوند بر انسان ها معرفی کرده و مردم را برمی انگیزد که این نعمت را پاس دارند و از ایشان می خواهد که ثروت را در مسیری که به تکامل ایشان بینجامد به کار گیرند. لکن باید توجه داشت که در منطق اسلام، پیشرفت اقتصادی هدف برتر نیست، بلکه هدف آن است که استعدادهای انسانی شکوفا شود و از این رهگذر به سعادت ابدی دست یابد. پیشرفت اقتصادی تنها یکی از مقدمات دستیابی به این هدف والا است. آنچه از تدبر در آیات و تتبع در روایات به دست می آید آن است که اسلام در رشد اقتصادی مطلوب خود از ارکان عمومی پیشرفت غافل نبوده است.


توسعه به معنای وسعت بخشی ناظر به کمیت و فراگیری است.
از نظر آموزه های قرآنی ،رشد و پیشرفت هر چند که از خود فرد شروع می شود، ولی همواره ناظر به بیرون و جامعه خواهد بود. بنابراین رشد و پیشرفت در فرد می بایست با رشد و پیشرفت در جامعه مورد سنجش قرار گیرد و توسعه کمّی آن نیز مورد ملاحظه باشد. چرا که در نظام قرآنی، راه نجات از خسران ابدی تنها به رشد درونی با ایمان و عمل صالح و توسعه این رشد و پیشرفت در جامعه از طریق امر به معروف و نهی از منکر و تعلیم و تزکیه دیگران است.

تبیین و تعیین شاخص های پیشرفت و توسعه اسلامی نیازمند آن است که مبانی قرآنی پیشرفت و توسعه شناخته و دانسته شود، بنابراین لازم است که با مراجعه به آیات قرآنی که اهداف آفرینش و فلسفه خلقت انسان را بیان کرده است، مبانی پیشرفت و توسعه به دست آید.

براساس آموزه های قرآنی، انسان باید با چنین فلسفه ای زندگی خود را سامان دهد و رشد و پیشرفت و توسعه را در چنین چارچوبی سیاست گذاری و برنامه ریزی کند. این گونه است که شاخص های خاصی را باید انتخاب کند تا بر اساس آن بداند که در هر حوزه ای چه اندازه از نظر فردی و جمعی و اجتماعی رشد و پیشرفت کرده و چه میزان توانسته است دامنه آن را توسعه داده و دیگران را تحت این شاخص ها در آورد و به سمت این فلسفه زندگی هدایت و رهنمون سازد.


شیوه انتصاب مدیران اجرایی بر چینش معاونت‌ها و مدیران تاثیرگذار است
حجت‌السلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: اگر شیوه انتصاب مدیران اجرایی تابع وزارتخانه‌های اقتصادی(به‌ویژه صنعت، معدن و تجارت) در سطوح میانی و استان‌ها از معیارهای روزآمد، علمی و کاربردی در مدیریت پیروی کند و از سلیقه‌های نامتعارف مصون بماند، برهمین طریق چینش معاونت‌ها، مدیران و کارشناسان هر مجموعه نیز به طور طبیعی متناسب با اهداف برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز ترتیب خواهد یافت.

وی، ضمن بازگو نمودن نقش اقتصاد در معیشت اجتماعی افزود: اقتصاد علاوه‌بر تحصیل معیشت اجتماعی، زمینه را برای موفقیت در سایر بخش‌های توسعه تسهیل می‌کند و صنعت پیشقراول توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، اهمیت مدیریت ستادی دولت از صدر تا ذیل بخش‌های اقتصادی و صنعتی دوچندان است.

وی، رشد اقتصادی را به معنای رسیدن شایسته‌ها در فعالیت‌های اقتصادی دانست و بیان کرد: رشد اقتصادی به معنای رسیدن به همه بایسته‌ها و شایسته‌ها در فعالیت‌ها و مسایل اقتصادی است، به طور طبیعی از نظر قرآن، این امر از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار خواهد بود؛ زیرا از نظر قرآن، اقتصاد مایه قوام اجتماع بوده و ستون اصلی آن را تشکیل می‌دهد، به طوری که فقدان آن به معنای آن است که مردم و اجتماع توان ایستادن نخواهند یافت و به فقر دچار شده و فروپاشی اجتماعی به سبب عدم تحقق فلسفه وجودی اجتماع را رقم می‌زند.

حجت‌السلام حسن مرسلی با استناد به آیه 96 سوره مائده(أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ) ادامه داد: در این آیه می خوانیم: برای بهره مند شدن شما و کاروانیان، شکار کردن از دریا و خوراکی آن [در حال احرام] بر شما حلال شد. و شکار صحرا و بیابان تا زمانی که مُحرم هستید، بر شما حرام است. و از خدایی که به سوی او گردآوری می شوید، پروا کنید.

امام جمعه صوفیان، یادآور شد: زکات می تواند نقش مهمی در رسیدن به رشد اقتصادی بالاتر و توزیع عادلانه تر ثروت داشته باشد. کاهش فقر و تعدیل ثروت هنگامی که با رشد اقتصادی همراه شود به بزرگترین و دشوارترین هدف سیاستگذاران اقتصادی هر کشور تبدیل می شود.

وی، بااشاره به فرموده امام محمدباقر(ع)افزود: ایشان می فرمایند: بار خدايا... مرا روزي‏اي مده كه سركشم سازد و به فقري دچارم مكن كه به سببِ ابتلا در تنگنا به تيره بختي افتم... مرا در دنيايم زندگاني گشاده و شيرين و گوارا عطا فرما و دنيا را زندانِ من مساز.

حجت السلام مرسلی، تاکید کرد: از دیگر عوامل مهم در رشد و شکوفایی، انسان‌های مومن و متعهد و باتقوایی است که از تخصص به شکل احاطه علمی برخوردارند و به سبب تقوای الهی امین هستند.

قرآن بر کسب روزی حلال تاکید دارد
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: قرآن و روایات بر کسب روزی حلال و تلاش برای رفاه و آسایش تاکید دارند.

وی، کسب حلال را فضل خداوند به بندگانش دانست و افزود: کسب حلال، فضل خداوند به بندگانش است و می توان گفت که اسلام برای کار و فعّالیت حلال و به دست آوردن روز حلال، ارج فراوان قائل است و آن را از جهت کمّی و کیفی ستوده است. درآمدهای مشروع و کسب وکار و اموال حلال، جایگاه ویژه ای داشته و قرآن مجید آن را مایه قوام و هستی شخص، جامعه و مایه زینت و آرامش در زندگی این دنیا می خواند.

وی، از نقش روزی حلال در منش انسان گفت و بیان کرد: اثر روزی حلال و حرام در جسم و روح انسان و نقش آن در منش و رفتار وی، به‌خوبی مشهود است. روزی حلال به سبُکی روح و نور باطن و توجه به عبادات، و غذای حرام به سنگینی و کدورت و کسالت می‌انجامد.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، با استناد به آیه 168سوره بفره (يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ) ادامه داد: در این آیه می‌خوانیم: ای مردم! از آنچه [از انواع میوه ها و خوردنی ها] در زمین حلال و پاکیزه است، بخورید و از گام های شیطان پیروی نکنید؛ زیرا او نسبت به شما دشمنی آشکار است.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده امام رضا(ع) یادآور شد: ایشان می فرمایند:‌قربانت شوم، من دعا می کنم که خداوند از روزی حلال خود به من عطا فرماید.

وی افزود: از دیدگاه تعالیم اسلام، اسراف کار و متجاوز وستمگر است و باید تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شود.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ضمن بازگو نمودن پیامدهای درک وضعیت دشوار نیازمندان تاکید کرد: کسی که وضعیت دشوار نیازمندان را درک می کند، ریخت و پاش نمی کند، بلکه از مال خود به اندازه نیازش استفاده می کند و پس از پرداخت واجبات مالی، به کمک نیازمندان می شتابد و اضافه اموال خود را اضافه نمی پندارد تا آن را اسراف و تبذیر کند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: