« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
گیاهان دارویی ؛
هماور طبی یا سنفیتون یا آذان الحمار گیاهی پایا، گلدار و پر شاخه است که بلندی آن به 30 تا 90 سانتیمتر و گاه یک متر می رسد. ساقه ها راست، زاویه دار و پوشیده از تارهای زبر برگشته و خمیده بوده و گل ها سفید، زرد، صورتی و بنفش است که در بهار و در فاصله ماه های اردیبهشت تا اواخر تیر ظاهر می شوند.
پایگاه خبری آوای رودکوف- امیر مسعود طایفه سلطانخانی:برای التیام زخم معده ۱۰ گرم ریشه گیاه را در ۱۵۰ سی سی آب به مدت ۲۴ ساعت بگذارید بماند سپس صاف نموده به سه مرحله میل شود.

ترکیبات گیاه فرآورده های خاص از سنفیتون یا هماور از برگها یا سایر قسمت های بالای گیاه (نه ریشه آن) تهیه می شوند. البته از ریشه آن نیز می توان فرآورده تهیه کرد، لیکن فرآورده های حاصل از آن به احتمال زیاد سبب مسمومیت می شوند.

سنفیتون از دیرباز برای درمان زخم های سطحی و کاهش التهاب رگ به رگ شدن ها و استخوان های شکسته مورد استفاده قرار می گرفته است.

انواع پمادها (حاوی ۵ تا ۲۰ درصد هماور)، انواع کِرِم، ضمادها و انواع مرهم های رقیق تهیه شده از این گیاه از حالت خشک یا تازه یا برگ تازه یا خشک یا ریشه گونه های هماور تهیه می شوند. تنها فرآورده هایی از این گیاه را استعمال کنید که از برگهای آن تهیه شده باشند(S.officinale)، فرآورده های عاری از الکالویدهای پایرولیزیدین نیز یافت می شوند. از فرآورده های تهیه شده از ریشه این گیاه و همچنین فرآورده های حاصل از گونه تیغ دار(S.asperum) و گونه رومی آن(S.uplandicum) نباید استفاده نمود.

برای قطع اسهال ۵ گرم ریشه خشک آذان الحمار را در۲۵۰ سی سی آب جوش دمکرده صاف نموده میل شود. درمان تبخال با استفاده از گیاه دارویی سنفیتون به صورت ضماد روی تبخال توصیه شده است.

برای درمان و التیام زخم ها، ترک و شقاق نوک پستان، ۱۰۰ گرم ریشه گیاه را در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه جوشانده صاف نموده شستشو شود.



برای کاهش ورم حنجره و گلودرد از دمکرده گل و برگ آن استفاده شود ۳ گرم در ۱۰۰ سی سی آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده میل شود.

برای برطرف شدن سنگ کیسه صفرا از دمکرده برگ و گل سنفیتون ۲ گرم در ۱۰۰ سی‌سی آب جوش ۱۰ دقیقه صاف کرده روزی ۳ فنجان میل شود.

برای زخم ها می توان از گرد ریشه خشک شده و تمیز گیاه روی آنها پاشید.

با گذاردن برگ های له شده روی پوست دانه های جلدی برطرف خواهد شد.

استفاده از دمکرده هماورد عدم دفع ادرار و درد ناحیه شکم درمان می شود.

برای درمان ورم سرمازدگی استفاده از ضماد این گیاه دارویی روی پوست قابل توصیه است.

۵۰ گرم ریشه آن در ۵۰۰ سی سی آب جوشانده به صورت مرهم روی پوست قابل اجرا است.

برای نرم شدن پوست های خشک و حساس نیز می توان ۲۵ گرم ریشه این گیاه را در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه جوشاند، صاف نمود و دست ها را ماساژ داد.

انواع پمادها (حاوی ۵ تا ۲۰ درصد هماور)، انواع کرم، ضمادها و انواع مرهم های رقیق تهیه شده از این گیاه از حالت خشک یا تازه یا برگ تازه یا خشک یا ریشه گونه های هماور تهیه می شوند. تنها فرآورده هایی از این گیاه را استعمال کنید که از برگهای آن تهیه شده باشند (S.officinale)، فرآورده های عاری از الکالویدهای پایرولیزیدین نیز یافت می شوند. از فرآورده های تهیه شده از ریشه این گیاه و همچنین فرآورده های حاصل از گونه تیغ دار (S.asperum) و گونه رومی آن (S.uplandicum) استفاده نشود.

در مصرف فرآورده های این گیاه به صورت پمادها تهیه شده از خود آن، ریشه گیاه و سایر فرآورده های موضعی بسیار دقت شود. تنها مقدار تجویز شده در دستورالعمل مصرف موجود روی بسته تجاری را مصرف کنید و هرگز بیش از این میزان بکار نبرید. مصرف این داروی گیاهی برای اهداف درمانی به مدت بیشتر از چهار تا 6 هفته درهر سال ادامه دهید.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین