« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
علمی پزشکی
بيماري، با يك دست دادن ساده منتقل مي‌شود، به همين سادگي. توصيه جدي متوليان سلامت اين است كه افراد در اين ايام كه موج آنفلوآنزا و ويروس سرماخوردگي در حال انتشار است، جدا از دست دادن و روبوسي با افرادي كه علائم ساده‌اي همچون تب، عطسه و آبريزش بيني و سرفه دارند، خودداري كنند....
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،روزنامه اعتماد در گزارشی به آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور پراخته است.


در این گزارش آمده است:

* از ابتداي ورود موج شيوع آنفلوآنزا - اول مهر امسال- تا روز گذشته، ۵۶ نفر به دليل ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند.

* در زمان ورود امواج آنفلوآنزاي فصلي، حدود 20 درصد مردم مبتلا مي‌شوند كه چنين اتفاقي، به معناي ابتلاي تعداد زيادي از افراد جامعه است و شرايط خطرناكي را براي نظام سلامت كشورها به دنبال دارد. ايران هم از چنين شرايطي در امان نخواهد بود و در دوره ماندگاري موج اول بيماري كه تا پايان آذر ماه طول مي‌كشد، احتمال ابتلاي 20 الي 25 درصد مردم وجود دارد.

* مسوولان وزارت بهداشت هر ساله اين توصيه را دارند كه گروه‌هاي در معرض خطر؛ سالمندان، كودكان 6 ماهه تا 5 ساله، مبتلايان بيماري‌هاي زمينه‌اي مثل ديابت، سرطان، پرفشاري خون، قلب و عروق، كليوي، تنفسي، مادران باردار، مبتلايان نقص سيستم ايمني بدن كه حداكثر 5 درصد آحاد جامعه را شامل مي‌شوند، حتما اواخر مهر تا اوايل آبان، واكسن آنفلوآنزا را با نسخه پزشكان متخصص از داروخانه‌ها تهيه كرده و تزريق كنند تا يا از ابتلا مصون بمانند يا در صورت ابتلا، بيماري شدت و عوارض كمتري براي اين گروه افراد داشته باشد.

* تزريق واكسن آنفلوآنزا ممكن است در برخي افراد موجب عوارض جانبي مانند سردرد، تعريق، درد عضلات، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگي شده يا سرخي و ورم در محل تزريق ايجاد كند كه اين عوارض معمولا طي يك تا دو روز بدون درمان برطرف مي‌شود. امسال حدود 200 هزار دوز واكسن آنفلوآنزا در سطح كشور و در مراكز بهداشتي براي گروه‌هاي پرخطر توزيع شده اما باقي مردم، بايد اين واكسن را از داروخانه‌هاي معتبر خريداري كرده و استفاده كنند.

* توصيه مهم وزارت بهداشت هر ساله اين است كه افراد پس از مشاهده علائم اوليه، به سرعت به مراكز درماني مراجعه كرده، از خوددرماني و بي‌توجهي به اين علائم جدا پرهيز كنند چون تشديد اين علائم و خودداري از درمان‌هاي تخصصي، مرگ را به دنبال خواهد داشت.

* بيماري، با يك دست دادن ساده منتقل مي‌شود، به همين سادگي. توصيه جدي متوليان سلامت اين است كه افراد در اين ايام كه موج آنفلوآنزا و ويروس سرماخوردگي در حال انتشار است، جدا از دست دادن و روبوسي با افرادي كه علائم ساده‌اي همچون تب، عطسه و آبريزش بيني و سرفه دارند، خودداري كنند چون ممكن است اين افراد، وارد مراحل اوليه بيماري شده باشند و با يك دست دادن ساده يا روبوسي، ويروس از طريق تماس پوستي يا از طريق مجاري تنفسي به افراد سالم منتقل شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: