« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
آوای رودکوف گزارش می کند:
عقیده به عالم پس از مرگ و بقای اثر اعمال آدمی، هم می تواند یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه و خطاکاری، و هم یک عامل محرّک نیرومند برای تشویق سرمایه گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به خلق خدا و نیکی ها شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، در بعضی از جوامع بشری، دين و اعتقادات ديني را مقوله ای جدا از زندگی انسان در دنيا گرفته اند و امور دينی را مسائلی شخصی و رابطه فردی انسان با معبود تلقی کرده اند و حال آن که بنابر انديشه و اعتقاد اسلامي، ايمان به خدا و روز قيامت در زندگي معمولی انسان نقش غيرقابل انکار دارد. اصولاً بر اساس اين عقايد، زندگی معنا، مفهوم، هدف، شکل و چارچوب ويژه ای پيدا مي کند.


اصل معاد در دین مبین اسلام بدان معناست که همه انسانهایی که در این عالم به دنیا آمده و بعد از مدتی زندگی در این عالم می میرند، همگی در جهان دیگری زنده شده و در قیامت در دادگاه عدل الهی حضور یافته و پس از رسیدگی به اعمال و رفتار آنها در دنیا، در بهشت و سعادت جاودانه یا در دوزخ خشم و غضب الهی همیشه خواهند بود.

یک نظر اجمالی به آیات قرآن کریم نشان می دهد که در میان مسائل عقیدتی هیچ مسأله ای در اسلام بعد از توحید به اهمیت مسأله معاد و اعتقاد به حیات بعد از مرگ و حسابرسی اعمال بندگان و پاداش و کیفر و اجرای عدالت نیست. وجود حدود 1200 آیه درباره معاد در قرآن و این که بسیاری از سوره های اواخر قرآن به طور کامل یا به طور عمده درباره معاد و مقدمات و علایم و نتایج آن سخن می گوید، شاهد گویای این مدعا است.

ادعای حقّ، ايجاد عدالت در جامعه، ثبات حکومت، ياری نمودن مظلومان، مبارزه با ستمگران و به طور کلّی، اطاعت از قوانين دينی و الهی، نتيجه ايمان حقيقتی است و هر اندازه اعتقاد انسان ها کامل تَر باشد، عمل به دستورات اسلام بيشتر است و ثمره آن، اجتماعی سالم و مترقّی خواهد بود و انواع ستم ها و جنايت ها، نتيجه نداشتن ايمان به خدا و معاد است و در همين راستا، نقش مهم و اساسي اعتقاد به رستاخيز، نمايان می شود.

هر که به لقاى پروردگارش امید دارد، باید کارى شایسته انجام دهد و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند. بدین ترتیب این آموزه ها موجی از احساس مسئولیت در برابر همۀ رویدادهای زندگی در اعماق روح انسان که مؤمن به زندگانی پس از مرگ است به وجود می آورد.

پندآموزی از فراز و نشیب زندگی ثمره درخت پُربار ایمان به معاد است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: عبرت آموزی از تاریخ گذشتگان و پندآموزی از فراز و نشیب زندگی از ثمرات نیکوی درخت پُربار ایمان به معاد است.

وی، افزود: آدمی در پرتو ایمان و باور به معاد چشمانی نافذ و حقیقت بین می تواند از ظواهر امور به باطن آن دیده گشاید و از خانه غرور به خانه شعور پا نهد.

وی با استناد به آیه 48 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: از روزی بپرهیزید که هیچ کس بجای دیگری جزا داده نمی شود و نه شفاعتی از او پذیرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل، و نه کسی به یاری او می آید.

حجت‌الاسلام اکرمی، دگرگونی های روزگار را آینه ناپایداری این دنیا دانست و ادامه داد: تحوّلات دنیا، دگرگونی های روزگار، آمدن ها و رفتن ها همه و همه آینه های تمام نمایی هستند که به خوبی ناپایداری این دنیا و جلوه های فریبای آن را نشان می دهند و انسان را از دل بستن به دنیا و فرو رفتن در گرداب غفلت برحذر می دارند، به شرط آن که انسان تنها تماشاگر حوادث نباشد، بلکه از مدرسه روزگار، درس عبرت آموزد و خود را برای دانشگاه قیامت مهیا سازد.

امام جمعه سراب، از دیگر اثرات ایمان به رستاخیز گفت و یادآور شد: از اثرات ایمان به رستاخیز در شکل دادن به زندگی انسان این است که اگر زندگی بعد از مرگ نباشد زندگی این جهان پوچ و بیهوده خواهد بود.

وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می داشت، یا از مرگ، گریزی بود، حتما سلیمان بن داوود(ع) چنین می کرد، او که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه با نبوّت و مقام بلند قرب و منزلت، در اختیارش قرار داد، امّا آن گاه که پیمانه عمرش لبریز و روزی او تمام شد، تیرهای مرگ از کمان های نیستی بر او باریدن گرفت و خانه و دیار از او خالی گشت، خانه های او بی صاحب ماند و دیگران آنها را به ارث بردند.

حجت‌الاسلام اکرمی، ضمن بازگو نمودن دیگر اثرات ایمان به عالم پس از مرگ تاکید کرد: اثراتی که ایمان به عالم پس از مرگ می تواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف و تشویق افراد فداکار و مجاهد و لایق بگذارد به مراتب بیش از اثرات دادگاهها و کیفرهای معمولی و بیش از پاداشها و تشویق های عادی است؛ زیرا از مشخصات دادگاه رستاخیز این است که نه تجدیدنظر در آن راه دارد، و نه توصیه و پارتی بازی، و نه می توان فکر قضات آن را با طرفند و ارائه مدارک دروغین تغییر داد، و نه تشریفات آن نیازمند به طول و تفصیل خواهد بود.

با وجود ايمان به معاد، همه اعمال انسان به سوی تامين معاد، جهت می يابد
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با اوای رودکوف، اظهار کرد: با وجود ايمان به معاد، زندگی هدف دار می شود و همه اعمال و رفتار انسان مومن به معاد به سوی تامين معاد، جهت می يابد، در حالی که انسان غيرمومن به معاد، هدفی را براي مجموعه زندگی خود نمی يابد و زندگی برای او هدف دار، جهت دار و معنی دار نيست.

وی، عقیده به عالم پس از مرگ را یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه دانست و افزود: عقیده به عالم پس از مرگ و بقای اثر اعمال آدمی، هم می تواند یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه و خطاکاری، و هم یک عامل محرّک نیرومند برای تشویق سرمایه گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به خلق خدا و نیکی ها شود.

وی با استناد به آیه 51 سوره ابراهیم خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هدف این است که خداوند هر کس را به آنچه انجام داده جزا دهد چرا که خداوند سریع الحساب است.

حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: یکی از آثار پر برکت اعتقاد به معاد، بیدار شدن احساس مسئولیت و وظیفه شناسی در عمق وجود انسان هاست، به گونه ای که تمام افکار و کردار آدمی را تحت الشعاع قرار می دهد و او در مقابل هر کاری خود را موظّف به پاسخگویی می داند.

امام جمعه شهر بخشایش، یادآور شد: ايمان به معاد نگاه به زندگی دنيا را نگاه به مرحله ای مقدماتی، گذرا و ناپايدار می سازد و مومن به معاد خود را در حال فراهم کردن توشه و لوازم زندگی ابدی و جاودانی برای پس از مرگ می شمارد و حال آن که منکر معاد زندگی را منحصر به دنيا و دنيا را همه دوره حيات خود می پندارد.

وی، با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: ستم راندن بر بندگان بدترین توشه برای آن جهان است.

حجت‌الاسلام غفاری، از اعتقاد افراد معتقد به معاد گفت و تاکید کرد: معتقد به معاد، بر این باور است که روز قیامت در پیشگاه عدل الهی مؤاخذه خواهد شد و دایره مسئولیت او به کارهای ظاهری بزرگ محدود نمی شود.

 گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین