« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
آوای رودکوف گزارش می کند:
رسول خدا(ص) درمان همه مشکلات را در قرآن می داند و می فرماید: هر گاه کارها چون شب ظلمانی برایتان مشتبه و تاریک شد به قرآن پناه ببرید؛ چون او شفیعی است که شفاعتش پذیرفته و شاهدی است که تصدیق شده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، امروزه انسان در معرض آماج حملات روحی و روانی قرار دارد و نگرانی‎های فراوانی او را احاطه کرده، وحشتِ تنهایی در همه حال انسان را تنها نمی گذارد. او به شدّت نیازمند انیس و مونس است که در کنار او آرامش یابد. نگرانی شدید او از تنهایی و بی کسی، در همه حوادث دوران زندگی، روح و روان او را می‎آزارد. قرآن کریم مونسی است که در شرایط عادی و نیز در بحران ها و سختی های زندگی می تواند بهترین همدم انسان باشد؛ امام سجّاد(ع) می‎فرماید: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی؛ اگر همه مردم ما بین مشرق و مغرب بمیرند و هیچ موجودی بر روی زمین زنده نماند و من تنها باشم، وقتی قرآن با من باشد، هرگز از تنهایی وحشت نمی کنم».

رسول خدا(ص) درمان همه مشکلات را در قرآن می داند/مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دل هاشان ترسان می شود.
حجت السلام محمود شربیانی امام جمعه شهرستان عجب شیر در گفت و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: طرح سؤال بهترین شیوه براى به دست آوردن ظرافت‌هاى آیات الاهى است. باید از چینش الفاظ آیات، انتخاب واژه‌ها و ترتیب آیات پرس و جو کنیم یا با طرح سؤال‌هاى کلى در جست و جوى پاسخ آن از قرآن برآییم; براى مثال در جست و جوى این باشیم که خداوند چگونه شگردهاى شیطان را در قرآن بیان کرده است و با این نگاه در آیات الاهى تدبر کنیم.

وی افزود: رسول خدا(ص) درمان همه مشکلات را در قرآن می داند و می فرماید: هر گاه کارها چون شب ظلمانی برایتان مشتبه و تاریک شد به قرآن پناه ببرید؛ چون او شفیعی است که شفاعتش پذیرفته و شاهدی است که تصدیق شده است.

امام جمعه شهرستان عجب شیر از لزوم عظیم شمردن قرآن گفت و خاطرنشان کرد: از جمله آدابى که در استفاده از قرآن تاثیر دارد، عظیم شمردن قرآن است; به این معنا که حساب ویژه‌اى را براى آن باز کرده، قرآن را نظیر کتاب‌هاى معمولى ندانیم. توجه به این حقیقت که آیات و سوره‌ها سخن چه کسى است، حامل آن کیست، حافظ آن کیست، شارحان و مفسران آن کیانند، از عواملى است که به بزرگداشت و تعظیم قرآن مى‌انجامد.

رعایت آداب تلاوت قرآن موجب شیرینى و جذابیت‌بیش‌تر عمل مى‌شود

حجت السلام شربیانی با اشاره به ضرورت آگاهی از ادبیات عرب ادامه داد: براى برخوردارى از فهم و توان تفسیر قرآن، آگاهى از ادبیات عرب، طرح سئوال ل، تفکر و تدبر در آیات، توجه به آراى مفسران و از همه مهم‌تر طهارت دل و تهذیب نفس از آلودگى ضرورت دارد.

وی افزود: انسان به عملى که برایش لذت بخش باشد، اشتیاق دارد و از آن بیش‌تر بهره مى‌برد. رعایت آداب تلاوت قرآن موجب شیرینى و جذابیت‌بیش‌تر عمل مى‌شود. بخشى از این آداب ظاهرى و بخشى معنوى است.

امام جمعه شهرستان عجب شیر یادآور شد: انس با قرآن، همراه شدن با گنجینه بی پایان و در اختیار داشتن برنامه جامع و کامل یک زندگی سعادتمندانه است که همه در پی آنند، ولی نمی دانند که در کنارشان قرار دارد و به قول معروف: یار در خانه و ما گرد جهان می‎شویم.

حجت السلام شربیانی خاطرنشان کرد: از مراحل مهم انس با قرآن گوش دادن به تلاوت قاری است که برکات مادّی و معنوی فراوانی به همراه دارد که ما تنها به نقل یک روایت بسنده می‎کنیم؛ حضرت علی بن الحسین(ع) فرمود: هرکس تنها یک حرف از قرآن را گوش کند هرچند آن را قرائت نکند، خداوند برای او یک حسنه می نویسد و یک گناه از او محو می کند و یک درجه بالایش می‎برد.

وی ادامه داد: مؤمنانی که از تلاوت آیات وحی لذّت می برند طبق وعده خداوند نورانیّت می یابند و ایمانشان کامل می‎شود: مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دل هاشان ترسان می شود و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می شود، ایمانشان فزون‎تر می شود و تنها بر پروردگارشان توکّل دارند.

حجت الاسلام شربیانی قرآن را بهترین مونس در نگرانی های زندگی دانست و تاکید کرد: قرآن بهترین مونس انسان در تنهایی ها و نگرانی‎های زندگی است که جلوه‎ای از علم و حکمت پروردگار و نشانگر عظمت خداوند متعال است.

قرآن را به‌صورت جدی پیشوا و رهبر خود قرار دهید/ کمترین مرحله انس با قرآن، نگاه کردن روزانه به قرآن است

حجت الاسلام سیف علی محمدزاده امام جمعه شهرستان شبستر در گفت‌ و گو با آوای رودکوف، ادامه داد: کسی که قرآن را حفظ و از بر نماید و عامل به‎دستورهای آن باشد، (در آخرت) با فرشتگان نیکوکار و ارجمندی که واسطه میان خداوند و پیامبران هستند محشور می گردد. بر اساس این روایت قاریان،حافظان و حاملان قرآن توصیه به عمل شده‎اند و با حفظ قرآن بدون عمل، انس با قرآن معنا ندارد.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: جان شما و قرآن؛ قرآن را به‌صورت جدی پیشوا و رهبر خود قرار دهید تا قرآن امام و رهبر شما شود تا همه کارها با امامت و رهبری قرآن در زندگی انسان صورت گیرد.

حجت الاسلام قاسمی خویی ادامه داد: انسان وقتی از اسباب و علل و از مزاحمت‌ها فارغ شود و با ذهن آرام به سمت قرآن و قرائت آن برود، اهل خضوع خواهد شد و قلبش آماده و مهیای تأثیر از قرآن و بهره‌مندی از برکاتش می‌شود و برکت نور قرآن به روح و دل انسان می‌تابد.

امام جمعه شهرستان شبستر افزود: ویژگی خاص قرآن این است که کلام الله است. در نتیجه برای شناخت کلام الله می‌بایست به الله رجوع کنیم. از خودمان قرآن را معرفی نمی‌کنیم. برای بیان روش ارتباط با آن و بهره بردن از قرآن، از خودمان چیزی وضع نمی‌کنیم. اگر می‌گویند «برای اینکه سراغ قرآن بروی اول باید ترجمه عربی یاد بگیری»، نشان از قیاس قرآن با کتاب‌های عربی دیگر دارد. قرآن کلام الله است. نباید ظاهر عربی این کلام، شما را به اشتباه بیندازد.

حجت السلام محمدزاده گفت: قاعده بهره‌مندی از هر مقوله الهی، از جمله کلام الله، این است که ما خود را در معرض تابش آن قرار دهیم. او می‌تابد و من خود را باید در معرض آن قرار دهم. بنابراین باید تصورات ساختگی بشری را کنار بگذاریم و در محضر قرآن برویم؛ او می‌تابد ما بهره می بریم. ما برای او نوع بهره را تعیین نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: انس با قرآن مراتبی دارد و کمترین مرحله انس با قرآن، نگاه کردن روزانه به قرآن است که همین نگاه کردن بدون خواندن، جزو عبادات مستحبّی محسوب شده و ثواب دارد. پیامبر(ص) در این باره فرمود: «النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ مِنْ غَیرِ قِرَاءَةٍ عِبَادَة؛ نگاه کردن به خطوط قرآن بدون خواندن آن عبادت است».

حجت الاسلام محمدزاده از لزوم رعایت سکوت در هنگام قرائت قرآن گفت و ادامه داد: خداوند متعال از دیگر مراحل انس با قرآن را رعایتِ سکوت، هنگام قرائت آن بیان می‎کند و دستور می‎دهد که: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَ أَنصِتُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون»؛هنگامی که قرآن خوانده شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید شاید مشمول رحمت خدا شوید!

هرکس با نگاه و بدون صوت و تلفّظ، قرآن بخواند، خداوند گناهی را از او محو می کند

امام جمعه شهرستان شبستر تلاوت با نگاه و بدون تلفّظ نیز از مراحل اُنس با قرآن دانست و با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) افزود: امام سجّاد(ع) در روایتی می فرماید: «مَنْ قَرَأَ نَظَراً مِنْ غَیرِ صَوْتٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً»؛ هرکس با نگاه و بدون صوت و تلفّظ، قرآن بخواند، خداوند برایش در برابر هر حرفی حسنه ایی می نویسد و گناهی را از او محو می کند و درجه او را بالا برد.

حجت الاسلام محمدزاده با استناد به نقش قرائت قرآن در افزایش ایمان افراد تاکید کرد: انسانی که با حفظ شرایط قرآن را قرائت می‌کند، شیرینی اینکه خدا بنده شایسته‌اش را مخاطب قرار می‌دهد را حس می‌کند و هر آیه ای را که می‌خواند حس کرده و ایمانش افزایش پیدا می‌کند، مقاماتی که خدا در جای جای قرآن کریمه در نظر گرفته را درک و به انواع کرامت‌ها دست پیدا می‌کند؛ زمانی که انسان به این مرحله رسید بحث عاشق و معشوقی به میان می‌آید و هیچ حالتی بهتر از آن را نمی‌یابد و همیشه می‌خواهد در آن حال بماند و در قرآن بودن را بهترین نوع عبادت‌ها به‌ حساب می‌آورد.

  • گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: