« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
آوای رودکوف گزارش می کند:
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای روکوف گفت: اگر انسان می خواهد به قدرت، شهرت و مقام و عزت برسد، پیش خداست.....
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، نماز بهترين طاعات و فاضلترين عبادات است، چنانكه در حديث نبوی وارد شده است كه نماز ستون دين است، هرگاه مقبول شد همه عبادات مقبول است و اگر مردود شود همه‌ عبادات مردود است.


انسان که اشرف مخلوقات است بر اساس فطرت به ربانيت او معترف است و هرگونه شرک را از او نفی می کند و لازم است که فقر خويش و غنای خالق را اظهار نمايد و رمز نماز در همين است که بنده اظهار عبوديت و بندگی نمايد.

تصوير ظاهری نماز همان است که با اعمال مخصوصی انجام می گيرد و حفظ آن نيز فرض و واجب است اما روح وباطن نماز عبارت از: اخلاص، حضور قلب، ذکر خداوند، تعظيم در مقابل او، اميد و دلبستگی ذاتی به ربوبيت، اعتماد و رکون به وجود سرمدی و محو شدن در مقابل ذات يکتايی است که در مقابل عظمت و جلال او قيام نموده است، پس نماز نبايد امری ظاهري باشد.

نمازی که فقط ظاهر داشته باشد و فاقد روح باشد تاثيرگذار نخواهد بود، بنابراين قيام ظاهری، تحرکی در نماز ايجاد نخواهد کرد و از سوی ذات باری تعالی به اين نماز اقبال و توجهی نيست؛ چنانچه از رسول گرامی اسلام روايت شده که فرمودند: خداوند متعال نظر نمی افکند به نمازی که آدمی دل خود را همانند بدن خود حاضر نمي کنند.

نماز موجب اخلاص روح و عروج انسان به قلّه رفیع معنویت است. در آن لحظه که آدمی به کمال و شکوه بی نهایت آفریدگار جهان نمی اندیشد، سراپا شیفته آن می شود، دل و جانش، به خضوع و خشوع و فروتنی می گراید با آهنگ فطرت در برابر آن همه کمال و عظمت سرتعظیم فرود«رکوع» و سربه زمین می ساید«سجود» و زبان به ستایش می گشاید«حمد».

نماز یک خودسازی است که می تواند پیکره وجود انسان را از آلات شیطانی بزداید. نماز و نیایش ارتبط صمیمانه ای است میان انسان و خدا ،آفریده و آفریدگار.

انسان با عبادت خودش را می شناسد
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: انسان با عبادت خودش را می شناسد و وقتی خود را شناخت خدای خود را نیز می شناسد.

وی، افزود: انسان اگر خودش را بشناسد، خدایش را به بهترین وجه می شناسد.

امام جمعه بخشایش با استناد به آیه 45 سوره عنکبوت( إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: همانا نمازانسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد.

حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن نقش بنیادین نماز در خودشناسی ادامه داد: نماز در خودشناسی و تکامل شخصیت انسان، نقشی بنیادین دارد.

وی یادآور شد: انسان باید بداند که برای چه چیز خلق شده است.

حجت‌الاسلام غفاری، تاکید کرد: اگر انسان می خواهد خود را اصلاح و تهذیب نفس کند و اخلاق و اعتقاد سالم داشته باشد، با نماز به تقرب می رسد.

نماز حلقه اتصال مُلک به عالم ملکوت است
صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای روکوف، اظهار کرد: نماز حلقه اتصال زمین به آسمان، مُلک به عالم ملکوت است. وی، نماز عالی برای هویت یابی دانست و افزود: نماز برای هویت یابی است، انسان وقتی در برابر پروردگار متعال اقرار می کند ایاک نعبد و ایاک نستعین، خدا من بنده تو هستم، هویت من این است، تمام وجودم از توست و در گرفتاری ها به این نتیجه می رسم که همه کاره تو هستی!

وی، با استناد به آیات 6 الی 8(كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَىٰ، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَىٰ، إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ) بیان کرد: در این آیات می خوانیم: این چنین نیست.که انسان سپاس گزار باشد مسلماً انسان سرکشی می کند. برای اینکه خود را بی نیاز می پندارد. بی تردید بازگشت به سوی پروردگار توست.

بهروز، ادامه داد: در نماز به این نتیجه می رسیم که انسان بسیار ضعیف آفریده شده و بسیار آسیب پذیر است.

وی، اظهار کرد: نماز یعنی درواقع شما بی نیاز نیستید، سراپا نیازید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، یادآور شد: چون انسان آسیب پذیر است در نماز خود را باید به قدرت برتر وصل کند و اگر متصل نشود در طوفان و حوادث، مصیبت ها و بلاها کم می آورد.

وی، از پیوند زدن قطره وجود انسان به ریای فطرت الهی گفت و افزود: انسان در نماز وقتی قطره وجود خود رابه دریای بیکران قدرت الهی پیوند می زند، حود را ه بی نهایت متصل می کند.

بهروز، ضمن بازگو نمودن جایگاه عزت در نزد خداوند تاکید کرد: اگر انسان می خواهد به قدرت، شهرت و مقام و عزت برسد، پیش خداست

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: