« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد:
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان از پذیرش این دانشگاه به عنوان نخستین دانشگاه ایرانی به عضویت آزمایش CMS نهاد معتبر علمی سرن (CERN) یا مرکز پژوهش های هسته ای اروپا خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، دکتر سید مهدی ابطحی با بیان این که مرکز سرن با سابقه ی حدود 65 ساله، در حال حاضر بزرگترین و مؤثرترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی است افزود: این مجموعه عظیم علمی بین المللی مهد شکل گیری و پیشبرد آخرین تکنولوژی های بشر در علوم مرتبط با تحقیقات این مرکز به شمار می رود.


وی اضافه کرد: تحقیقات، آزمایش ها و پژوهش های انجام شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال در این نهاد معتبر بین المللی، از جمله ۶ جایزه ی نوبل، نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد.

    رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، ساخت و به روزرسانی شتابگرها و آشکارسازها با بهره گیری از آخرین یافته های ابررسانایی، علم مواد و مهندسی الکترونیک و خواندن، نگهداری و تحلیل حجم عظیم داده های بزرگ را از دیگر ویژگی های منحصر بفرد این نهاد علمی جهانی دانست و بیان کرد: پدید آمدن مفهوم شبکه جهانی وب برای نخستین بار در این مرکز به منظور انتقال اطلاعات و ارتباط دانشمندان آن، نشان از پیشتازی سرن در حوزه آی تی دارد.

    ابطحی ادامه داد: همکاری گروه های مختلف از دانشمندان سراسر دنیا در فعالیت های عظیم و پیشرفته این مرکز جهانی اعم از ساخت، نگهداشت، داده گیری، تصحیح داده ها و تحلیل آن ها و نهایتاً تولید نتایج فیزیکی سبب گردید تا در سال ۲۰۱۲ و در دو آزمایش این مرکز، حلقه مفقوده مدل استاندارد فیزیک ذرات یعنی ذره هیگز کشف و جایزه نوبل فیزیک به آن تعلق گیرد.

    وی با بیان این که جمهوری اسلامی تا به امروز تنها از طریق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی(IPM) با سرن در ارتباط بوده است، افزود: دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان جزو نخستین دانشکده هایی است که در رشته فیزیک ذرات بنیادی آزمایشگاهی به سرن دانشجو فرستاد که در طول سال های گذشته سه نفر از مجموع 15 دانش آموخته این رشته از دانشگاه صنعتی اصفهان فارغ التحصیل شده اند.

    رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تشریح روند پذیرش عضویت این دانشگاه به عنوان نخستین دانشگاه ایرانی در سرن، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از بیش از چهار دهه تجربه علمی و فنی و نیز سابقه ای درخشان در داخل و خارج از کشور، با جذب دو عضو هیئت علمی در زمینه فیزیک ذرات آزمایشگاهی در سال 1397، گام نخست حضور جدی تر در این حوزه علمی را برداشت.

    وی افزود: با رسمیت یافتن این عضویت، از این پس دانشگاه صنعتی اصفهان می تواند به عنوان رابط همکاری کلیه دانشگاه های کشور با مجموعه سرن ایفای نقش نموده و پژوهشگران علاقه مند از دانشگاه های مختلف کشور می توانند در این خصوص همکاری نمایند.

     ابطحی به تلاش های انجام شده در مرکز سرن و امکان سنجی پذیرش این دانشگاه از تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آذرماه سال 97 نشست هم اندیشی با حضور معاون پژوهشی وزات عتف، نمایندگانی از مرکز تحقیقات فیزیک نظری و همچنین برخی دانشگاه های کشورو در راستای تحکیم ارتباط باسرن در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

    وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته تعدادی از محققان دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مرجع همکاری های علمی ایران با کشور سوئیس به همراه یک هیئت عالی رتبه علمی ایرانی به ریاست دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، با حضور در این کشور، ضمن بازدید از سرن وآشکارساز CMS، به طور رسمی آمادگی پذیرش عضویت دانشگاه صنعتی اصفهان در این نهاد علمی بین المللی را اعلام نمودند.

    رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: به دنبال این تلاش ها و نیز با پیگیری دکتر عبیده جعفری و دکتر حامدبخشیان، دو عضو هیئت علمی جدید این دانشگاه و دو محقق ارزشمند مرکز سرن، در مهرماه سال جاری دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان نخستین دانشگاه ایرانی به عضویت مرکز پژوهش های هسته ای اروپا(CERN) پذیرفته شد.

    ابطحی، تلاش برای گسترش همکاری های علمی بین المللی کشور در یک عرصه بزرگ و ارزشمند جهانی، بهره گیری از توان تخصصی و اجرایی پژوهشگران علاقه مند در سراسر کشور، بهره گیری از ظرفیت های علمی این همکاری در بسیاری از رشته های علوم و مهندسی و آشنایی محققان، استادان و دانشجویان کشور با فعالیت های روز دنیا در علوم مربوطه را از جمله اهداف ارزشمند این همکاری علمی بین المللی توصیف کرد.

    وی با ابراز قدردانی از حمایت های بی دریغ وزارت عتف از این حرکت ارزشمند علمی، بر پشتیبانی بیش از پیش مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به منظور برداشتن گام های بعدی به منظور تحقق اهداف این همکاری علمی بین المللی تأکید کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: