« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
آوای رودکوف گزارش می کند:
اگر یک بار در میهمانی اربعین حسین حاضر شوی، دیگر برایت خیلی سخت می‌شود، در زمان‌های دیگر که حرم حسین آرام و بی‌هیاهو است آنجا باشی.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، آن‌طور که تاریخ می‌گوید، «پیاده‌روی اربعین» یک رسم و سنت قدیمی است. سنتی که ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین ما، بارها درباره عظمت فضیلت آن صحبت کرده‌اند.بعد از آزادی کشور عراق از رژیم بعث،چند سالی هست که مردم از سراسر دنیا همراه و هم‌قدم می‌شوند تا پا جای پای حضرت زینب(س) و اهل‌بیت اباعبدالله(ع) بگذارند. اربعین که برسد حال و هوای کشور ما هم‌رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. رسانه‌ها این زیارت عاشقانه را پوشش می‌دهند و کوچه و خیابان‌ها پر از پیام‌های خوشامدگویی به «کربلایی‌ها» می‌شود.

اگر یک بار در میهمانی اربعین حسین حاضر شوی، دیگر برایت خیلی سخت می‌شود، در زمان‌های دیگر که حرم حسین آرام و بی‌هیاهو است آنجا باشی.

چون حس می‌کنی، تنها در اربعین است که حُرمت حرم حسین حفظ می‌شود؛ در اربعین است که کسی آرام وارد حرم نمی‌شود؛ همه به سر و سینه می‌زنند و در فراق حسین اشک می‌ریزند و ناله سر می‌دهند.


پیاده روی اربعین انسان را در مسیر تکامل سوق می دهد
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: پیاده روی انسان را در مسیر تکامل مادی و معنوی، وحدت، اتحاد، بینش و آگاهی سوق دهد و مفید باشد.

وی، افزود: پیاده‌روی یک فرصت عجیب و استثنایی است که نباید آن را از دست داد، هر یک قدمی که انسان در این مسیر نورانی برمی‌دارد، پاک کنندۀ آلودگی‌های روحِ انسان است.

وی، خاطرنشان کرد: شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ادامه داد: زیارت نامه ها دوره ای از اسلام شناسی و دین شناسی قلمداد می شود.

وی، ائمه را نشانه توحید دانست و اظهار کرد: ائمه علم، پرچم و نشانه توحید محسوب می شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده سیدالشهدا امام حسین(ع) یادآور شد: وقتی انسان در مسیر کربلا ابا عبد الله الحسین(ع)، پاهایش خسته می شود و خستگی را با جسم خودش احساس می کند و ارتباط روحی اش هم با اباعبدالحسین(ع) بیشتر می شود.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ضمن بازگو نمودن غنی بودن زیارت نامه های حسینی از فضایل دینی گفت: زیارت نامه ها مملو از معارف و عرفان است، سوق دادن انسان به خداپرستی، اخلاص و همه فضایل دینی و اخلاقی در این زیارت نامه ها گوشزد شده است.

وی، با اشاره به فرموده امام حسن عسکری(ع) افزود: ایشان می فرمایند: یکی از نشانه های مومن و مقصود شیعه، زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است.
حجت‌الاسلام قاسمی خویی، تاکید کرد: پیاده روی اربعین به نوعی عظمت و ابهت جهان اسلام را نمایان می کند.


اربعین حسینی مصداق اجتماعی مطلوب است
مهری بسناس، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: اربعین حسینی مصداق اجتماعی مطلوب است و هر سال میلیون ها نفر در آن حضور دارند که عظیم ترین اجتماع کنونی بشر است که در هیچ جای جهان این گونه و مانند آن وجود ندارد.

وی، افزود: حماسه اربعین دارای ابعاد گسترده‌ای است که یکی از این ابعاد، بعد معرفتی و معرفت خدا و رسول خدا(ص) است.

وی، ضمن بازگو نمودن از اهداف نظام الهی دانست و خاطرنشان کرد: کم رنگ کردن واقعه کربلا و اربعین شهادت سالار شهیدان و یارانش از جمله اهداف دشمنان نظام الهی بوده که برای تحقق آن تلاش بسیاری کرده اند اما شاهدیم که خیل دوستداران امام حسین(ع) هرساله فزونی یافته و آیین مربوطه نیز با شکوه بیشتری برگزار می شود.

بسناس، از تاثیر اربعین در تقویت اعتقادات در نسل جوان جامعه گفت و ادامه داد: اربعین تقویت کننده اعتقادات به ویژه در بین نسل جوان جامعه است و حضور این قشر در موکب های پذیرایی از زائران بسیار خوشحال کننده است.

این استاد دانشگاه، یادآور شد: حضور گسترده مسلمانان در این مراسم بزرگ در حقیقت معرفی و تبلیغ قیام نهضت حسینی(ع) به جوامع بین‌المللی است.

وی، با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: ایشان می فرمایند: زیارت قبر رسول خدا و زیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین(ع) معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا(ص) به جا آورده شود.

بسناس، از ضرورت حسینی وار شدن هدف گفت و تاکید کرد: حسینی بودن تنها رنج مسافرت و فشار جسمی و روحی نیست بلکه، اصل هدف باید در عمل، رفتار و گفتار حسینی وار باشد و این عمل ارزش فراوانی دارد.

گزارش از: مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: