« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
گیاهان دارویی
خرمالو میوه‌ای شیرین، خوشمزه و یکی از خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعودطایفه سلطانخانی:خرمالو میوه‌ای شیرین، خوشمزه و یکی از خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. خرمالو علاوه‌بر بهبود طعم غذاها، فواید زیادی برای سلامتی دارد. کمک به گوارش غذا، کاهش کلسترول و نیز کاهش فشار خون بالا تنها تعدادی از خواص خرمالو هستند. همچنین خرمالو راهی خوشمزه برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند ویتامین A، ویتامین C و منگنز است.


ترکیب مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت قلب تبدیل کرده است. ازجمله ترکیبات مفید موجود در خرمالو می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی مانند کوئرستین و کمپفرول اشاره کرد.

براساس مطالعات مختلف رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. در این زمینه مطالعه‌ای بر روی بیش از ۹۸هزار نفر صورت گرفت. در پایان مشاهده شد کسانی که بیشترین میزان مصرف فلاونوئیدها را داشتند، احتمال مرگ‌شان براثر بیماری‌های قلبی ۱۸٪ کمتر از گروهی بود که کمترین میزان مصرف فلاونوئیدها را داشتند.


خرمالو یکی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین A است. ویتامین A ماده‌ای ضروری برای حفظ سلامت چشم است. یک عدد خرمالوی خام می‌تواند ۵۵٪ نیاز روزانه به این ویتامین را تأمین کند.

کلسترول ماده‌ای از جنس چربی است که در سراسر بدن یافت می‌شود. بدن به مقادیر اندک کلسترول نیاز دارد، اما تجمع زیاد آن در رگ‌های خونی موجب سخت‌شدن و باریک‌ترشدن‌ این رگ‌ها می‌شود. درنتیجه قلب مجبور است برای پمپاژ خون به سایر نقاط بدن سخت‌تر تلاش کند.

تانن‌های موجود در خرمالو می‌توانند در کاهش فشار خون مؤثر باشند. فشار خون بالا بالا موجب واردآمدن فشار مضاعفی بر قلب شده و یکی از عواملی است که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

غذاهای سرشار از فیبر مانند خرمالو، از سرعت هضم کربوهیدرات‌ها و جذب قند می‌کاهند و بدین ترتیب از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کنند.

این میوه‌های خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات ضدسرطانی هستند که با تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد مبارزه و به حفظ سلامت فرد و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از محصولات جانبی متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند موجب تبدیل سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی بشوند و به دستگاه‌ها و اندام‌های مختلف بدن آسیب بزنند. خرمالو محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A و C، ترکیبات فنُلی مانند کاتچین و گالوکاتکول است. این ترکیبات می‌توانند ‌به‌طور مستقیم از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند، بنابراین افزودن خرمالو به رژیم غذایی‌ می‌تواند به ایمنی در برابر انواع سرطان‌ها کمک بکند.

خرمالو سرشار از ویتامین C است و می‌تواند موجب تقویت دستگاه ایمنی شود. خرمالو جزو میوه‌هایی است که بیشترین مقدار ویتامین C را در خود دارد و تنها یک عدد خرمالو می‌تواند ۹۸٪ نیاز روزانه‌ی بدن‌تان به این ویتامین را تأمین بکند.


ویتامین C با تحریک دستگاه ایمنی موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود. گلبول‌های سفید خون مهم‌ترین لایه‌ی دفاعی بدن در برابر عفونت‌های میکروبی، ویروسی، قارچی و سموم هستند.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی خرمالو علاوه‌بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، خطر رشد تومورها را نیز کاهش می‌دهد. خرمالو محتوی بتولینیک اسید است. خواص ضدسرطان این ترکیب به اثبات رسیده است. این امر می‌تواند با کمک به خزان‌یاخته‌ای (آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی سلول‌ها) از تشکیل تومورها، گسترش آنها و انتقال سرطان به نقاط دیگر بدن جلوگیری بکند.

خرمالو سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین است. این ویتامین‌ها در بدن نقش آنتی‌اکسیدانی دارند، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و از بروز علائم ناشی از پیری زودرس مانند بروز لکه‌های پوستی، بیماری آلزایمر، خستگی، ضعف بینایی، ضعف عضلات و … جلوگیری می‌کنند.

خرمالو محتوی ماده‌ معدنی مس است. این عنصر برای تشکیل گلبول‌های قرمزِ تازه ضروری است. بدون مس بدن‌تان نمی‌تواند مواد مغذی موجود را به هموگلوبین تبدیل بکند. افزایش گلبول قرمز سالم در گردش خون موجب بهبود عملکرد شناختی، تونوس ماهیچه‌ای، سوخت‌وساز، افزایش سطح انرژی، بهبود زخم‌ها و رشد سلولی می‌شود.

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که از بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین خرمالو نمی‌گذارد مواد سمی به سلول‌های بدن آسیب برسانند، درنتیجه خرمالو موجب سم‌زدایی بدن و کمک به سلامت کبد می‌شود.

خرمالو به‌خاطر دارابودن پتاسیم و قند، انرژی‌زای طبیعیِ بدن است. مصرف یک لیوان آب‌ِ‌خرمالو می‌تواند به تأمین انرژی‌تان برای انجام فعالیت‌های سنگین کمک بکند.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: