« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
جهان
یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز جمعه از موفقیت آمیز بودن سفر کوتاه نخست وزیر این کشور به عربستان سعودی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه السومریه گفت منطقه جنگ‌ها و نبردهای بیشتر را نمی‌تواند تحمل کند.وی درباره سفر کوتاه مدت اخیر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی گفت سفر عادل عبدالمهدی به عربستان سعودی موفقیت آمیز بود و وی سفری هم به ایران خواهد داشت.

  الزیادی خاطر نشان کرد اوضاع منطقه ملتهب و متشنج است و برخی طرف‌ها برای شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها و فتنه‌ها در منطقه  تلاش می‌کنند، در نتیجه ورود عراق به عنوان محوری برای آرام سازی و پایین آوردن فتیله بحران یک مسئله مهم و ضروری است.

وی افزود سفر اخیر نخست وزیر به عربستان سعودی، سفر موفقی بود و وی سفری هم به جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق خاطرنشان کرد عراق یک بازیگر اساسی در منطقه است و نقش فعال و عادی آن به نقش پیشتازانه تبدیل شده است، آرامش بهترین راه است، زیرا بروز هرگونه درگیری یا جنگ به نفع هیچ طرفی نیست و منطقه هم تحمل جنگ‌های بیشتر را ندارد و عراق خواهان ثبات است و این رویکردی است که نخست وزیر در سفر به کشورهای منطقه در پیش گرفته است.

تحرکات برهم صالح برای کاهش تنش در منطقه

از سوی دیگر شبکه روسیا الیوم به نقل از یک منبع سیاسی عراقی از تحرکات برهم صالح رئیس جمهور عراق در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برای کاهش تنش در منطقه خبر داد.

این رسانه همچنین گزارش داد ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد هشدار داد در صورتی که ایران در معرض هرگونه تجاوز و تعدی قرار بگیرد، نظامیان آمریکایی در عراق هدف قرار خواهند گرفت.

این رسانه به نقل از منبع عراقی افزود برهم صالح ایده برگزاری کنفرانس را به سران برخی کشورهای عربی و اروپایی و نیز به ایالات متحده آمریکا و همچنین عربستان سعودی پیشنهاد داده است. این پیشنهاد بر برگزاری کنفرانسی در بغداد برای کاهش تنش در منطقه تصریح می‌کند.

این منبع که نامش فاش نشده است، اظهار داشت رئیس جمهور عراق منتظر پاسخ‌های کشورهای ذیربط درباره این پیشنهاد است، با توجه به اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند.

برهم صالح در سخنان خود در مجمع  عمومی سازمان ملل متحد از تحولات و تنش در منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد که  عراق هرگز جزئی از محوری علیه طرف دیگر نخواهد بود.

رئیس جمهوری عراق در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد دیداری هم با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه داشت که طی آن راه‌های گسترش همکاری به ویژه در زمینه مسائل تجاری و آب بررسی شد.

دفتر رئیس جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس جمهور برهم صالح و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار کردند.

این بیانیه آورده است در این دیدار مسائل و پرونده‌های متعددی و نیز تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای و بین  المللی بررسی شد و دو طرف بر ضرورت اینکه همه طرف‌ها در مسیر آرامش حرکت کنند و بر زبان گفت‌وگوی سازنده برای کاهش تنش‌ها در منطقه تکیه کنند، تاکید کردند. سران عراق و ترکیه همچنین روابط دوجانبه و تلاش برای گسترش چشم انداز همکاری در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه آب و تجارب را در راستای منافع متقابل دو کشور دوست بررسی کردند.

دیدار وزیر کشور عراق با مشاور رئیس جمهور تونس  

وزیر کشور عراق بر اهمیت یکپارچه شدن تلاش‌های امنیتی برای از بین بردن افکار افراطی تاکید کرد.

اظهارات یاسین الیاسری وزیر کشور عراق در جریان دیدار «کمال العکروت» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور تونس بیان شد. در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است وزیر کشور در دیدار با کمال العکروت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور تونس و ابراهیم الرزقی سفیر این کشور در بغداد بر اهمیت افزایش همکاری مشترک و تبادل تجارب امنیتی که به ثبات منطقه و دور کردن خطر گروه‌های تروریستی از آن کمک می‌کند، تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، در این یدار راه‌های تقویت هماهنگی امنیتی از طریق گشودن کانال‌های  ارتباطاتی دوجانبه بررسی شد و وزیر کشور بر اهمیت یکپارچه شدن تلاش‌های امنیتی برای از بین بردن افکار افراطی و جلوگیری از فعالیت باندهای جنایتکار سازمان یافته تاکید کرد.

مشاور رئیس جمهور تونس هم بر آمادگی کشورش برای گسترش چارچوب‌های تفاهم  امنیتی که به منافع دو کشور خدمت می‌کند، تاکید کرد.


منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: