« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
گیاهان دارویی
به صمغ درخت زبان گنجشک گل، شیرخشت گفته میشود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعودطایفه سلطانخانی:ضماد شیرخشت جلا دهنده پوست است، همچنین برای روشن شدن پوست، تمیز کردن صورت و شاداب کردن آن یک لیوان شیر تازه گاو را با پنج گرم شیر خشت مخلوط کرده سه مرتبه در روز پوست صورت را با آن پاک کنید.

شیر خشت، مادهای سفید رنگ، كمی مایل به زرد و شیرین اسـت و به آن شیر خاشاک نیز گفته می شود.

شیرخشت، از درخت زبان گنجشک گل به دست میآید و به طور طبیعی در اثر نیش حشره كه در منطقه وجود دارد، مقدار كمی از آن و در اصطلاح "مان"، از درخت خارج میشود ولی می توان در اثر شكافی كه در تنه درخت ایجاد کرد،، شیر خشت را به مقدار زیاد تجاری نیز استخراج نمود.

شیرخشت در بازار بـه سه صورت عرضه می شود. نوع اول اشكی نام دارد كه بـه صـورت قطعات متبلور، سوراخدار و اشكی شكل به قطر یـك انگشـت بوده و خالصتر از سایر اقسام است. ایـن نـوع شیرخشـت در بازار بین المللی به شیرخشت سیسیلی معروف است و رنـگ آن سفید با طعم شـیرین و خیلی كـم تهوعآور اسـت، نـوع دوم شیرخشت تختهای یا تكهای بـا رنگ زرد تیـره، غیرخـالص و طعم آن شیرین است و خیلی نامطبوعتـر از نـوع اول اسـت. نوع سـوم شیرخشـت چرب اسـت كـه ناخالصترین نـوع شیرخشت بوده كه در جریان فاسد شدن است و ارزانتر و كم خاصیتتر از سایر اقسام است.


گاهی در اثر مصرف غذاهای نامناسب، معده مرتب صدا میدهد و صدای غرغر کردن آن را نزدیکان میشنوند، به این منظور 3 گرم زیره سیاه را با یک لیوان آبجوش پانزده دقیقه دم کرده در آن 2 گرم شیر خشت را حل نمودم و نیم ساعت بعد از غذا میل شود.

تحقیقات محققان نیز نشان داده، استفاده از عصاره گیاه دارویی شیرخشت اثر مطلوبی بر بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد، به این منظور مقداری از آن را همراه با عرق بید کاسنی مخلوط کرده و روزانه مصرف شود.

از شیرخشت برای کمک به درمان زونا (آبله مرغان در بزرگسالان) میتوان بهره برد.

شیرخشت بـرای تقویت كبد، معـده و احشـاء داخـل شـكم مفیـد اسـت و بـرای سـرفه، خشونت سینه و حلق داروی خوبی می دانند.

شیرخشت جزء ملینهای قندی محسوب می شود و مصرف آن درمان یبوست را درپی دارد.

برای درمان و رفع تب اطفال باید پنج گرم شیرخشت را در یک بطری عرق بید کاسنی حل کرده، هر یک الی دو ساعت یک مرتبه نصف الی یک فنجان با آن بخوراند.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین