« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
آوای روکوف گزارش می کند:
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: کشاورزان برای تامین نهاده‌ها با تنگنا مواجه هستند و بین هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده تناسب وجود ندارد.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف،شرایط اقتصادی فعلی گویای آن است که اکنون زمانی است که باید به صورت پایدار و همه جانبه از بخش کشاورزی حمایت شود و در حوزه های مرتبط با این بخش بازنگری های جدی انجام گیرد وبا تامین به موقع و مناسب نهاده‌های کشاورزی،تنظیم بازار خرید تضمینی و عرضه محصولات، تقویت صنایع تکمیلی و مکانیزه شدن مراحل کاشت، داشت و برداشت از گام‌هایی است که می تواند در مسیر بالندگی صنعت کشاورزی اثرگذار باشد.

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی یعنی افزایش تولید

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اگر بجای آنکه تنها نفت خام صادر می کردیم در بخش کشاورزی سرمایه گذاری می شد و به زیر ساختها توجه می شد از تحریمها باکی نداشتیم.

علیرضا آقابالایی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: باید نگاهها و توجه به سمت تولید داخلی باشد و مسائل مختلف را آنالیز کنیم و وضعیت نسبی در تولید را ارزیابی داشته باشیم.
آقابالایی ادامه داد: به نظر می رسد تنها قشری که تاکنون به وظیفه خود به خوبی عمل نموده اند، کشاورزان هستند، این درحالی است که با وجود بی توجهی ها و بی مهری ها به تولید پرداخته اند.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: کشاورزان برای تامین نهاده‌ها با تنگنا مواجه هستند و بین هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده تناسب وجود ندارد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی یعنی افزایش تولید.

آقابالایی تاکید کرد: ارتقاء بهره وری را از مهم ترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی برشمرد.

کم بهره بودن از ظرفیت های دانشی و علمی روزآمد ضعف بزرگ بخش کشاورزی

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار آوای رودکوف گفت: در اقتصاد مقاومتی باید هر چیزی که تولید را افزایش، ضایعات را کاهش و هزینه و قیمت تمام‌شده را پایین می‌آورد، مورد توجه قرار گیرد.

ابرهیم ناهی افزود: مردم باید از ضایع کردن مواد غذایی پرهیز کنند، نه به این معنا که غذا نخورند، بلکه به این معنا که باید ضایعات را کاهش دهند. به موازات این‌ها منابع پایه اعم از آب و خاک نیز باید حفظ شوند.

وی تصریح کرد: نقاط اساسی و ضعف بزرگ بخش کشاورزی این است که غالب نیروهای دخیل در مدیریت بخش کشاورزی از ظرفیت های دانشی و علمی روزآمد کم بهره هستند و اساس کار بسیاری از آنها تجربه و ارتباطات و تکرار مفاهیم و برداشت های قدیمی و مرتبط با دهه های گذشته است.

ناهی ادامه داد: ورود مفاهیم جدید علمی در عرصه و صحنه تولید در کشاورزی با بافت اکثریتی که ترکیب نیروهای متراکم مدیریتی بخش را تشکیل می دهند امکان پذیر نیست و نوترکیبی و ارتقاء سطح علمی و بازسازی فکری و تزریق نیروهای جدید تربیت یافته در ساختارهای رشته های علمی نوین و دارای انگیزه رشد و تعالی ضرورتی اساسی دارد که مهم ترین اولویت را در نهادهای مدیریتی بخش کشاورزی تشکیل می دهد.

وی تاکید کرد: امروزه ناوگان نیروی انسانی فرسوده و بی انگیزه و غیر روزآمد و پیر و از کار افتاده ای بر مدیریت بخش کشاورزی حاکمیت یافته و متاسفانه انتظار از دولت تدبیر و امید و شخص تحول خواه و انقلابی و تدبیرگرای وزیر هم که تسلیم سیر قهقرایی شده به یاس تبدیل شده است.

دلگرمی کشاورزان در پی نگاهی ویژه تر به بخش کشاورزی

عضوء هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: باید به بخش کشاورزی نگاه ویژه تری داشته باشیم و نظارت را بیشتر کنیم تا کشاورزان با دلگرمی بیشتر به کار ادامه دهند و بتوانند در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت نمایند.

امیر حسین هماورد افزود: یکی از ویژگی ها و قابلیت های بخش کشاورزی به عنوان مولفه فرآیند توسعه فراهم آوردن زمینه ایجاد و گسترش بخش صنعت در کشور های عقب مانده و توسعه نیافته به لحاظ اقتصادی است.

وی تصریح کرد: فرآورده‌هاى کشاورزى اعم از محصولات زراعى و دامى که در اصطلاح به آنها تولیدات کشاورزى اطلاق مى‌شود در بدو امر به‌ خاطر تأمین اساسى‌ترین کالاهاى مورد نیاز بشر یعنى مواد غذایى حائز اهمیت است.

هماورد ادامه داد: کشاورزی بیش از هر بخش دیگری می تواند در اقتصاد مقاومتی کمک کند بنابراین باید همه دست به دست هم داده و برای رفع مشکلات کشاورزان تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بتوان بهره گیری از استعدادهای متخصص در کشاورزی را یکی از ظرفیت های مهم برشمرد در اشتغال‌زایی و تولید و ارزش افزوده موفق خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و تاثیر آن بر بازدهی این بخش بحث مهمی است که مطالعات انجام شده وشواهدتجربی به خوبی آن را تایید می کنند. باید گفت کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصادی است که بر اثر افزایش درآمدهای ارزی ناشی از نفت موردغفلت قرارگرفته وبه حاشیه رفته است.مشکل اصلی این بخش،کمبود تاریخی سرمایه‌گذاری درآن است.حدود ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران ناشی از بخش کشاورزی است، بنابراین استهلاک درآن رو به افزایش و بهره وری رو به کاهش است.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: