« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
آوای رودکوف گزارش می دهد:
گیاه کرچک با گنجاندن ده‌ها خاصیت بسیار مفید در دل خود در زمره یکی از پرخاصیت‌ترین دانه‌های نباتی قرار دارد و بیش از خواص درمانی و دارویی، می‌تواند نقش بسیار مهمی در زیبایی ایفا کند.
آوای رودکوف-امیرمسعودطایفه سلطانخانی:کرچک ظاهری ریز و معمولی، اما باطنی شگرف و بی‌نهایت دارد. گیاه کرچک با گنجاندن ده‌ها خاصیت بسیار مفید در دل خود در زمره یکی از پرخاصیت‌ترین دانه‌های نباتی قرار دارد و بیش از خواص درمانی و دارویی، می‌تواند نقش بسیار مهمی در زیبایی ایفا کند.

روغن کرچک از فشردن دانه‌ گیاه کرچک استخراج می‌شود .این روغن به ظاهر مایعی کِدِر یا نیمه شفاف با رنگی زرد است.

بیش‌تر خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

روغن کرچک هم کاربرد داخلی دارد و هم کاربرد خارجی.
روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب امگا9 و امگا6 است.


استاد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، منطقه آذربایجان شرقی اطهار کرد: روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب امگا9، امگا6 و ویتامین E است. تمام این مواد در ترکیب بیشتر محصولات آرایشی-بهداشتی مانند کِرِم های مرطوب کننده وجود دارند.

وی افزود: مصرف خوراکی روغن کرچک می‌تواند به کاهش علائم حساسیت (آلرژی) و التهاب آلرژیک مخاط بینی کمک کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای سلامتی است. روغن کرچک دارای خواص ضد حساسیتی (ضد آلرژیک) است.

صُدیف آزادمرد مصرف روغن کرچک را از ضروریات دانست و خاطرنشان کرد: سلامت دستگاه ایمنی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها ایفا می‌کند. برای داشتن سبک زندگی سالم، مصرف روغن کرچک می‌تواند جزء یکی از ضروریات باشد، زیرا این روغن قادر است وضعیت دستگاه ایمنی بدن را بهبود ببخشد. این قابلیت جزء یکی از خواص روغن کرچک برای سلامتی به شمار می‌رود. مصرف روغن کرچک می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد.

وی از تاثیر روغن کرچک در درمان آرتروز گفت و ادامه داد: استفاده از روغن کرچک می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز را تسکین دهد؛ زیرا این روغن دارای خواص ضد التهابی است، فقط کافی است برای رسیدن به حس آرامش و رهایی از درد، کمی روغن کرچک گرم را بر روی نواحی دردناک ماساژ دهید.

استاد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن کرچک ملین است. این روغن حاوی 90 درصد اسید ریسینولئیک است که یک اسید چرب مفید برای انقباض ها و ترشحات روده بوده و درنتیجه برای رفع یبوست به کار می رود.

آزادمرد بیان کرد: روغن کرچک برای تحریک دستگاه لنفاوی بدن مفید است، این روغن باعث فعال شدن جریان مایع لنف می شود.

وی افزود: نباید در مصرف روغن کرچک زیاده روی شود، چون می تواند باعث التهاب و آسیب روده ها شود.

آزدمرد بااشاره به نقش روغن کرچک در بهبود دردهای ماهیچه ای تاکید کرد: روغن کرچک قادر است گردش خون را در بدن بالا ببرد. روغن کرچک به عنوان روغن ماساژ ایده‌آلی شناخته می‌شود که می‌تواند به شکلی چشمگیر درد و ناراحتی ماهیچه‌ها را آرام ‌کند.


روغن کرچک می‌تواند باعث تسکین علائم میگرن شود


استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای روکوف اظهار کرد: استفاده از روغن کرچک می‌تواند باعث تسکین علائم میگرن شود و با افزایش گردش خون و تقویت دستگاه ایمنی آرامش قابل توجهی را برای‌تان به ارمغان بیاورد.

جواد حصاری روغن کرچک را در تسکین مشکلات گوارشی تاثیرگذار دانست و افزود: مصرف خوراکی روغن کرچک می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند. روغن کرچک حاوی خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند میزان گردش خون را در روده‌ها افزایش دهند.

وی از نقش روغن کرچک در چربی سوزی گفت و خاطرنشان کرد: استفاده از روغن کرچک می‌تواند به چربی سوزی کمک کند. مواد معدنی ضروری و ویتامین‌های موجود در روغن کرچک برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید هستند.

حصاری ادامه داد: روغن کرچک می‌تواند به عنوان مرطوب کننده‌‌ای فوق‌العاده برای پوست عمل کند. وقتی روغن کرچک را مستقیما به پوست بمالید، عمیقا می‌تواند داخل پوست‌تان نفوذ کند و رطوبت مورد نیاز آن را تامین نماید. این قابلیت روغن کرچک از اسیدهای چرب موجود در آن، سرچشمه می‌گیرد.

وی بیان کرد: روغن کرچک راه درمانی بسیار موثری برای ناخن‌های ترک خورده و شکننده به شمار می‌رود.

استاد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: روغن کرچک به عنوان درمان خانگی و طبیعی برای شوره‌ به حساب می‌آید؛ زیرا این روغن حاوی خواص ضدباکتری و ضدقارچی است.


وی افزود: روغن کرچک می‌تواند به تقویت، نرمی و رطوبت پوست دست‌های‌تان کمک کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای زیبایی است که همگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

حصاری بااشاره به تاثیر روغن کرچک در التیام زخم‌ها تاکید کرد: استفاده از روغن کرچک برای التیام زخم‌ها و بریدگی‌ها می‌تواند فرآیند درمان آن‌ها را تسریع کند. خواص ضدباکتری و ضدقارچی روغن کرچک به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. به علاوه، روغن کرچک منبعی غنی برای اسیدهای چرب اشباع نشده به شمار می‌رود که می‌توانند به ایجاد سلول‌های پوستی جدید کمک کنند.

براساس این گزارش، کِرِم‌ها و روغن‌های مورد استفاده برای صورت اغلب پرهزینه هستند اما روغن کرچک به نسبت کم‌هزینه‌تر بوده و دارای خواص مشابه با کِرِم‌ها و روغن‌های تجاری برای بهبود رنگ و رطوبت پوست صورت است. روغن کرچک به این دلیل در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که زود تاثیر می گذارد.

با روغن گرچک بدن و مو سالم و زیبا می شود. این روغن نقش مهمی در سالم نگه داشتن موها و درخسشندگی پوست دارد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: