« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
آوای رودکوف بررسی کرد:
افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق افزایش تولید سرانه بهره برداران کشاورزی تامین خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق افزایش تولید سرانه بهره برداران کشاورزی تامین خواهد شد. آموزش را باید عاملی تاثیرگذار در گسترش روش های پیشرفته تولید و سودآور شدن واحدهای بهره برداری قلمداد نمود. خودکفایی در کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی را نیاید با توصیه های ترویجی و آموزشی دور از دست دانست.


فلسفه ترویج بر سه رکن استوار است

شاپور ظریفیان دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: فلسفه ترویج در کل بر سه رکن اساسی آموزش، خودیاری و همیاری استوار است.

وی بااشاره به لزوم استفاده بهینه از ارتقای بهره وری عوامل تولید افزود: در جریان توسعه بخش کشاورزی به دلیل افزایش روز افزون جمعیت و محدودیت منابع، لزوم استفاده بهینه از منابع و ارتقای بهره وری عوامل تولید از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از نقش ترویج کشاورزی در بهبود شرایط زندگی کشاورزان گفت و خاطرنشان کرد: ترویج و آموزش کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان و پایه های کشاورزی نوین می تواند در بهره وری و ضایعات کشاورزی و در کل بهبود شرایط زندگی کشاورزان نقش موثری داشته باشد.

ظریفیان ادامه داد: کشاورزی ایران باید خود را آماده کند تا غذای جمعیتی معادل 100میلیون نفر را در سال 2020 تهیه کرده و ضمن ایفای نقش خود بعنوان یک موتور رشد اقتصادی، به کاهش فقر در ایران هم کمک کند و اما این مطلب هم مهم است که چه موضوعی را باید آموزش داد تا به این مهم دست یابیم.

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: کشاورزی ایران یک چهارم کل اشتغال ایران را به خود تخصیص داده است، بعبارت دیگر 25درصد از کل فرصت های شغلی ایران مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: در جریان توسعه بخش کشاورزی به دلیل افزایش روز افزون جمعیت و محدودیت منابع، لزوم استفاده از منابع و ارتقای بهره وری عوامل تولید از اهمیت فراوانی برخوردار است تا بدینوسیله بخش کشاورزی علاوه بر پاسخگویی به نیازهای روز افزون محصولات غذایی، بتواند سایر وظایف خود را در جریان توسعه اقتصادی به خوبی انجام دهد.

ظریفیان ترویج و آموزش کشاورزی را نوعی خدمت دانست و تاکید کرد: ترویج و آموزش کشاورزی یک نوع خدمت یا سیستم است که از طریق آموزش، به کشاورزان کمک می کند تا روشها و فنون کشاورزی خود را اصلاح کنند و بهره وری و درآمد خود را بالا برده، سطح زندگی خود را بهبود ببخشند و استاندارد زندگی روستائیان را ارتقاء دهند.

ترویج و آموزش کشاورزی از مهم ترین پایه های کشاورزی است

حسین کوهستانی استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: ترویج و آموزش کشاورزی می تواند به عنوان یکی از مهمترین ارکان و پایه های کشاورزی نقش بسیار مهمی را در افزایش بهره وری و کاهش ضایعات به عهده بگیرد.

وی افزود: بسترسازی برای افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی با افزایش امکانات در مراکز ترویجی، بستر لازم را برای انتقال دانش به روز به بهره‌برداران در قالب آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

وی ترویج را مکتبی با هدف ارتقای بهره وری مولدان دانست و خاطرنشان کرد: ترویج مکتبی است با هدف ارتقای بهره وری مولدان عرصه های منابع طبیعی و تولیدات کشاورزی که در قالب سرمایه گذاری های عقلایی توسعه انسانی متبلور شده، با ایجاد انگیزه مشارکت داوطلبانه و خودجوش، مولدان را برای خود آموزی و دیگر آموزی تشویق می کند.

کوهستانی از اهمیت بنیادی ترویج و آموزش کشاورزی گفت و ادامه داد: اهمیت بنیادی و حیاتی ترویج و آموزش کشاورزی از آن جهت است که برای توسعه کشاورزی نقش نیروی انسانی را محور قرار می دهد و به دنبال توانمندسازی منابع انسانی(کارشناسان و مروجان کشاورزی) و انتشار دانش فنی میان تولید کنندگان برای افزایش کمیت و کیفیت تولید توسط بالا بردن بهره وری عوامل تولید است از سویی تغییر در دانش، بینش و مهارت تولید کنندگان، مروجان، کارشناسان و محققان بخش کشاورزی هدف اصلی ترویج کشاورزی می باشند.

استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: آشنایی با راه‌های افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق افزایش تولید سرانه‌ بهره‌برداران را باید از نتایج حضور در برنامه‌های آموزشی دانست.

وی بااشاره به نقش ترویج در انتقال داده ها افزود: نقش ترویج و آموزش کشاورزی در انتقال داده ها به کمک روش های مختلف ترویجی نظیر کلاس های آموزشی، تماس انفرادی، بازدیدهای آموزشی و با کمک رسانه های سمعی و بصری مختلف می توان راهنمایی ها و توصیه های لازم را به تولید کنندگان رسانید که این افزایش آگاهی و دانش به تبع در بالا رفتن میزان بهره وری بخش کشاورزی نقش بسزایی خواهد داشت.

کوهستانی تاکید کرد: ترویج و آموزش کشاورزی یک تشکل و ساختار یکپارچه نیست بلکه عبارتست از یک فرآیند آموزش که هدف آن انتقال اطلاعات مفید و ثمر بخش به کشاورزان و کمک به آنان در فراگیری اطلاعات مزبور و فراهم آوردن زندگی بهتر برای خود و خانواده و جامعه شان است.
براساس این گزارش، ارائه ترویج و آموزش کشاورزی بخصوص آموزش نیروی انسانی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور افزایش بهره وری نیروی کار درصد بهره وری بیشتری را در مقایسه با افزایش موجودی زمین و منابع طبیعی و فن آوری خواهد داشت و این نقش حیاتی ترویج و آموزش کشاورزی را به خوبی نشان می دهد.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین