« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
امام جمعه خسروشهر:قصص قرآن برای تبيين علل و عوامل سقوط و انحراف «افراد، اقوام، تمدن ها»گذشته تدوين شده است...
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ بدون شک، داستان ها و قصه ها نقش سازنده ای را در تربيت و شکل گيری شخصيت انسان ايفا می کنند و از همين روی خداوند متعال جهت تکامل و تعالی بشر در ابعاد مختلف از اين قالب هنری به بهترين وجه ممکن، استفاده نموده و خود به عنوان اولين قصه سرا، بهترين و شيواترين و جذابترين قصه ها را در نسخه جاويد خويش در اوج فصاحت و بلاغت سروده و با ارائه اُسوه ها حسنه والاترين مضامين و مفاهيم تربيتي را در تمامي زمينه های اعتقادی، اخلاقی و عبادی درآن تبيين نموده است.

در اين راستا، مفسران و سيره نويسان از ابتدا نزول قرآن تاکنون در خصوص قصص قرآني کتب متعدد و ارزنده ای را نگاشته اند.

اما غالباً به صورت مجمل به نقل داستان بسنده کرده و کمتر به تجزيه و تحليل نکات تربيتب آن پرداخته اند.

از آنجايی که قصه و داستان تأثير شگرفی بر خوانندگان می گذارد، پروردگار عالم در سرشت انسان ميل و علاقه فراوانی جهت پی جويی و شنيدن سرگذشت ها و قصه ها نهاده و از همين روی، از آن هنگام که انسان هاي اوليه قدرت ارتباط از طريق گفتگو را با همنوعان خويش پيدا نمودند وقايع و حوادث و سرگذشت های خود و قهرمانان و... زمانه خويش را به نسل بعدی منتقل می کردند و باپيشرفت زمان و پيدايش خط و نگارش، اين حوادث از سينه ها بر قلم ها جاری و در صفحات زرنگار تاريخ نگاشته شده است.

اين روند رو به رشد تا جايی پيشرفت نمود که هم اکنون نيمی از فرهنگ و ادبيات هر ملتی را قصه ها و داستان ها به خود اختصاص داده است.

نکات ارزشمندی اخلاقی و تربیتی در قصص قرآنی بیان می شود

حجتالاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه شهرستان هریس در گفت‌‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: قران کارخانه انسان سازی است و نکات ارزشمندی اخلاقی و تربیتی در قصص قرآنی بیان می نماید.

وی، افزود: قصه های قرآن جهت آموزش و تربيت همه جانبه فرد و اجتماع، به شيوه های گوناگون جهت سوق دادن آنها به کمال نهايی نگاشته است.

وی، با استناد به آیه 64 سوره اعراف(فَكَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا عَمِينَ) ببان کرد در این آیه می خوانیم: پس آن رسول را تکذیب کردند، ما هم او و پیروانش را که با او در کشتی بودند نجات بخشیدیم و آنان را که آیات ما را تکذیب کردند غرق کردیم، که مردمی کوردل بودند.حجت‌الاسلام احمدی، ادامه داد: هدف از نکات ارزشمند تربیتی قصص قرآن مبارزه پیامبران با طاغوت و ستمگران درواقع الگوی مومنان است و مومنان
می توانند الگو بگیرند.

امام جمعه شهرستان هریس، یادآور شد: هدف از قصص قرآنی، هدایت مومنان است و بزرگترین برنامه انبیاء الهی تلقّی می شود.

وی، از هدف آموزش های نظری قصص قرآن گفت و افزود: آموزش های نظری قصص قرآن جهت، تنزل دادن مفاهيم بلند علمی برای تفهيم مطالب به اقشار مختلف مردم تدوين شده است.

حجت السلام، احمدی، ضمن بازگو نمودن سرچشمه گرفتن قرآن از روی حکمت تاکید کرد: از آنجا که قرآن کريم از روی حکمت ازلی الهی سرچشمه می گيرد به طورقطع با نزول آن و تدوين قصص در جای جای آن، اهداف و آثار بلند و جامعی مدنظر بوده که به بعدی از ابعاد اعتقادی و اخلاقی و ... فرد و جامعه ايده آل قرآنی برگشت می کند.

قصص قرآنی، درس های عبرت آموز تاریخ است

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: قصه های قرآنی درواقع قصه نیست، درس های عبرت آموز تاریخ است درس های آموزشی تجربی و از عملکرد و تاریخ گذشتگان بهره می گیریم.

وی، افزود: قصص قرآن فقط برای آشنايی با تاريخ و سرگذشت انبياء و اقوام گذشته تدوين شده است.

وی با استناد به آیه 145 سوره اعراف(وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا ۚ سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و در الواح تورات آسمانی از هر موضوع برای نصایح و پند و هم تحقیق هر چیز برای علم و معرفت به موسی نوشتیم و دستور دادیم که حقایق و احکام آن را به قوت عقل و ایمان فراگیر و قوم را دستور ده که نیکوتر مطالب آن را اخذ کنند، که پستی مقام و منزلت فاسقان را به زودی به شما نشان خواهم داد.

حجت‎الاسلام‌ ناصری، بااشاره به نقش الگودهی در قصص قرآنی ادامه داد: خداوند متعال برای ارائه طريق با الگوها و اسوه های حسنه قصه های قرآن، الگودهی را برای بندگان خود درنظر گفته است.

امام جمعه خسروشهر، ضمن بازگو نمودن ملموس بودن عبرت آموزی در قصص قرآنی یادآور شد: قصص قرآن برای تبيين علل و عوامل سقوط و انحراف «افراد، اقوام، تمدن ها»گذشته تدوين شده است.

وی، از آموزش عملی مبلغان قرآنی در قصص قرآنی گفت و افزود: آموزش عملی مبلغّان قرآنی با بهره گیری از قصص قرآن و صرف آشنايی با روش های تبليغی و تربيتی انبياء عليهم السلام امانپذیر خواهد بود.

حجت‌الاسلام ناصری، تربیت فکری مردم را در قصص قرآنی مشهود دانست و تاکید کرد: از جمله اهداف اساسی دنبال شده در قصص قرآنی، تربيت فکری و اعتقادی مردم است، اين هدف را مي توان در لسان و رفتار انبياء عليهم السلام و ... به وضوح مشاهده نمود.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین