جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶  |  Friday, 13 December 2019
کد خبر: ۲۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
سارا فضلی مربی تحصیلکرده و با دانش کاراته استان گلستان :
انجام فعالیت های ورزشی علاوه بر سلامت جسم باعث تقویت قوای ذهنی و روانی افراد می شود و با توجه به شرایط موجود در جامعه که برای بانوان خطرآفرین تر از آقایان است
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:ورزش بانوان در سال های اخیر روند رو به رشدی پیدا کرده است و تعداد بانوانی که روی به ورزش های مختلف می آورند، در حال افزایش است. علی رغم وجود محدودیت ها و امکانات کم بانوان نسبت به آقایان، این روند پرشتاب جالب توجه است و دست اندر کاران ورزش کشور باید این مقوله را به فال نیک گرفته و با توسعه امکانات ورزشی و برگزاری مسابقات و کلاس های مختلف داوری و مربی گری در صدد ارتقاء سطح ورزش در بانوان تا رسیدن به شرایط آرمانی برآیند.

در شهرستان علی آباد کتول که ورزشکاران آن در سطوح مختلف استان، کشور و حتی جهانی همواره حرف های فراوانی برای گفتن دارد، بانوان زیادی در سطوح و رده های سنی مختلف به انجام فعالیت های ورزشی مشغولند و برخی از آنها در رده های مختلف تیم ملی نیز حضور دارند.
سارا فضلی یکی از ورزشکاران تحصلیکرده و با دانش شهرستان علی آباد کتول است که علاوه بر اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی و پژوهش و ارائه مقالات در همایش های مختف، در امر ورزش هم موفقیت های  چشمگیری کسب کرده است و هم اکنون نیز به عنوان مربی و استاد دانشگاه در هر دو عرصه درس و ورزش به آموزش جوانان و علاقه مندان به علم و ورزش مشغول است. این بانوی ورزشکار که کاراته را از سنین کودکی آموخته است تا کنون موفق به کسب مقام های متعددی در سطوح مختلف شده است و شاگردان نیز جا پای استاد گذاشته و در مسابقات سطوح ملی، آسیایی و بین المللی خوش درخشیده اند و مدال های خوشرنگی را کسب نموده اند. ایشان در سال 82 دان یک کاراته را از فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد و هم اکنون دارای دان 3 جهانی در سبک گوجوریو کوجوکای است.

فضلی که از  سال 93 نائب رئیس هیئت کاراته شهرستان است مربی و داور رسمی درجه 2 فدراسیون کاراته است و سابقه قضاوت در در مسابقات لیگ کشور، سوپر لیگ و همچنین مسابقات تیم ملی را دارد.

با ایشان در خصوص ورزش کاراته شهرستان و استان و ضرورت انجام فعالیت های ورزشی در بانوان به گفتگو نشستیم:


چرا ورزش کاراته را انتخاب کردید؟ آیا ورزش کاراته ورزش خشنی است؟

بر خلاف تصور عموم مردم کاراته اصلا خشن نیست و برعکس کاراته ذهن هنرجو را به سمت آرامش و تمرکز سوق می دهد. زیرا در اجرای تکنیکهای کاراته تمرکز و آرامش نقش بسزایی دارد. کاراته در اصل برای دفاع از خود ساخته شده است اما احترام و دفاع از صلح و دوستی و آرمانهای اخلاقی زیر بنای این ورزش است. اولین حرکتی که بعداز احترام در کاراته آموزش میدهیم یک حرکت دفاعی است چون هدف ما آموزش دفاع از خودمان است و دفاع از خود به ویژه برای بانوان ضروری است. در هرکدام از رده های کمربند کاراته هنرجو قبل از آموزش تکنیکها باید نظم و انضباط، احترام و تواضع، صبر و تحمل، استقامت و روحیه شکست ناپذیر را می آموزد و البته کنترل عصبانیت و خشم خود مهمترین بخش در اجرای تکنیکهای کاراته است. کاراته در رشد و توانمندسازی بدن و بالا بردن سرعت عمل و عکس العمل عضلات نقش دارد. دقت، مهارت، سرعت و قدرت هم از دیگر موارد کلیدی در کاراته است که با تمرین در کلاسهای کاراته تقویت خواهد شد. بر خلاف تصور عموم میزان آسیب جدی در کاراته کنترلی ما بسیار پایین تراز اغلب رشته هاست و میزان بروز صدمه با میزان مهارت ورزشی شخص ارتباط مستقیم دارد. و البته استفاده از وسایل محافظتی و تمرین و گرم کردن مناسب بدن ،که همیشه در باشگاه ما وجود دارد، احتمال بروز هرنوع آسیب و حادثه ای را به حداقل می رساند.
 
از چه سالی کاراته را به صورت حرفه ای و رسمی دنبال کردید و تا کنون چه مقام هایی کسب نمودید؟

من از هفت سالگی ورزش کاراته را شروع کردم و در سال 82 موفق به دریافت دان یک کاراته را از فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران شدم و تا الان که دارای دان 3 جهانی در سبک گوجوریو کوجوکای هستم در مسابقات رسمی متعددی شرکت کردم و صاحب عناوین متعددی در بخش دانش آموزی، دانشجویی، مسابقات قهرمانی استان، کشورو سوپر لیگ و ... شدم. هم اکنون زیر نظر رئیس انجمن سبک گوجوریو گوجوکای استان و مربی تیم ملی کاتا جمهوری اسلامی ایران، استاد موسی الرضا علینژاد فعالیت می کنم که یکی از افتخارات بنده در محسوب می شود. البته در در دوره نائب رئیسی بنده در بخش بانوان با همکاری دو مربی دیگر توانستیم سالانه حدود ۱۰۰ هنرجو ثبت نام کنیم و با همت و تلاش مجموعه مقامهای رنگارنگی را در سطح جهانی آسیایی و کشوری کسب کنیم.

آیا ورزش و درس با هم منافات دارند؟

شک نکنید که این دو مقوله نه تنها با هم منافاتی ندارند بلکه به نوعی مکمل یکدیگر هستند و همان داستان عقل سالم در بدن سالم است را در ذهن تداعی می کنند. بنده در طول این سال ها در کنار انجام فعالیت های ورزشی به صورت حرفه ای، درس را به صورت جدی دنبال کردم و در حال حاضر دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم و بدون شک انجام فعالیت های ورزشی در موفقیت تحصیلی بنده تاثیر قطعی داشته است.


بهترین سن برای یادگیری ورزش کاراته چه سنی است؟

هر چند قاعده مشخصی برای تعیین این سن وجود ندارد ولی معمولا سنین 6 تا 7 سالگی زمان مناسبی برای شروع این ورزش است و معمولاً افرادی که در این سن به ورزش کاراته روی می آوردند موفق ترند.

به جز کاراته در رشته دیگری هم فعالیت دارید؟

در سال 94 مربیگری نینجا رنجرز را از فدراسیون هیئت های رزمی گرفتم و در کنار کاراته در این رشته نیز مشغول فعالیت هستم. البته دوره مربیگری آمادگی جسمانی هم گذرانده ام که در امر بدنسازی خیلی موثر است.

چه توصیه ای به جوانان و دانش آموزان دارید؟

انجام فعالیت های ورزشی علاوه بر سلامت جسم باعث تقویت قوای ذهنی و روانی افراد می شود و با توجه به شرایط موجود در جامعه که برای بانوان خطرآفرین تر از آقایان است، تصمیم گیری های منطقی به بانوان کمک می کند تا در مسیر زندگی درست را انتخاب کنند. ورزش یک راهنما یا به عباراتی یک پیشران در حل مناقشات و تعارضات درونی است و افرادی که ورزش می کنند کمتر دچار افسردگی می شوند و اعتماد به نفش و قوای انگیزشی بیشتر ی نسبت به افراد عادی دارند.

فلذا به جوانان توصیه می کنم در کنار فعالیت های روزمره و درس خواندن، حتماً زمانی را برای ورزش در نظر بگیرند و حتی اگر حوصله انجام ورزش به صورت حرفه ای ندارد دستکم پیاده روی روزانه را فراموش نکنند.

در ضمن کودکان و نوجوانان برای رشد جسمی و ذهنی به ورزش نیاز دارند و کاهش فعالیت بدنی باعث ایجاد اختلالاتی مانند اضافه وزن و چاقی، بی خوابی، هیجان و استرس، رشد نامتعادل و نا مناسب اندام ها و..‌. میشود.

بسیاری از تحقیقات نیز ثابت کرده اند که دانش آموزانی که ورزش میکنند عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به سایر همکلاسی های خود دارند. بر اساس تجربیات خودم ورزش در کاهش استرس در دوران امتحانات بسیار موثراست و همیشه در دوران امتحانات بهبود عملکردم را دوچندان میکرد.

ورزش کاراته علاوه بر سلامت، نشاط و افزایش فعالیت ذهنی شور و اشتیاق را نسبت به درس خواندن تضمین می کند. در واقع برای اینکه مغز به خوبی از عهده یادگیری و حفظ مطالب درسی برآید، علاوه بر رساندن مواد غذایی و انرژی کافی باید از خونی پاک و غنی از اکسیژن تغذیه شود. بنابراین بنظرم بهتر است محصلان خود بفکر تنظیم فعالیت های ذهنی و جسمی خویش باشند و ورزش را با تحصیل ادغام کنند تا به نتایجی چند برابر مطلوب تر از قبل برسند و بسیار راحت تر از استعدادهای خود بهره ببرند.
 

سخن پایانی
در خاتمه از زحمات پدر و مادر، تک اعضای خانواده،  دوستان و مربیانم به ویژه  پیشکسوت ورزش کاراته شهرستان استاد موسی الرضا علینژاد که در طول این سال ها برای بنده زحمات فراوانی کشیدند تشکر می کنم و مطمئن هستم بدون انرژی مثبت و دعای خیر این عزیزان هرگز نمی توانستم به این مقام ها و افتخارات دست پیدا کنم.

از مسولان هم انتظار دارم با جدی گرفتن مقوله ورزش در بانوان و مهیا کردن امکانات ورزشی ویژه بانوان ، برگزاری مسابقات مختف و کلاس های ارتقاء داوری و مربیگری و کلاس های انگیزشی و ... علاوه بر کمرنگ کردن مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ، زمینه رشد و سلامت جسمی بانوان را فراهم کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز