« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
جهان
نماینده دائم عراق در آژانش بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اعلام حمایت از توافق هسته‌ای، خروج از این توافق را برای همسایگان ایران فاجعه‌بار خواند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،«بکر فتاح حسین» نماینده دائم عراق در آژانش بین‌المللی انرژی اتمی در جریان نشست فوق‌العاده‌ای که چهارشنبه (روز گذشته) برگزار شد، از توافق هسته‌ای دفاع کرد.

شبکه خبری «روسیا الیوم» به نقل از حسین گزارش داد که «عراق از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند» و بر ادامه عمل به برجام تأکید دارد و آن را «دستاورد دیپلماتیک چند جانبه» می‌داند.

این مسئول عراقی همچنین خاطر نشان کرد که «خروج از این توافق می‌تواند برای همه همسایگان فاجعه‌بار باشد».

حسین در پایان خواستار بازگشت طرفین به میز مذاکره شد و اعلام کرد که باید درهای دیپلماسی باز بماند تا بحران کنونی حل شود.

هم‌زمان با این سخنان وزیر خارجه قطر اعلام کرد که با تحریم‌های کنونی آمریکا، ایران نمی‌تواند به میز مذاکره بازگردد. «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» که دیروز منتشر شد، «آنچه از آمریکا فهمیدیم این است که آنها خواستار جنگ (با ایران) نیستند. آنها، تحریم‌ها را برای آوردن ایران به میز مذاکره مناسب می‌دانند». او با این حال، وضعیت به وجود آمده در خصوص ایران را «بن‌بست» توصیف کرد و گفت: «ایران با وجود این تحریم‌ها نمی‌تواند به میز مذاکره بیاید».

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند اما تهران اعلام کرد که با خروج آمریکا و عدم عمل طرف‌های اروپایی به تعهدات خود، از توافق منتفع نیست.

جمهوری اسلامی ایران پس از صبر یک ساله، 16 تیر ماه جاری و همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه، به کشورهای اروپایی برای عمل به تعهدات اقتصادی خود در برجام، دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را اعلام کرد.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که در تاریخ 18 اردیبهشت اعلام شد. گام دوم نیز از 16 تیر و با اعلام دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از 3.67 درصد آغاز شد.

فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین