« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: با مدیریت آب و خاک که از عوامل اساسی تولید هستند میزان تولید محصولات کشاورزی کشور در سال ۹۲ از ۹۷میلیون تن به ۱۲۲میلیون تن در سال ۹۷ رسیده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، علی‌مراد اکبری در جلسه بررسی روند اجرای پروژه پایان سد خداآفرین اظهار داشت: با بهره‌برداری کامل از اجرای این طرح حداقل به‌میزان یک میلیون تن به محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد که این امر ضمن ایجاد اشتغال پایدار زمینه‌‌های لازم را برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و نیز درآمد و بهبود سطح زندگی تولیدکنندگان و بهره‌برداران فراهم می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاوری، افزود: باید برنامه‌ریزی‌های استانی به‌گونه‌ای باشد که از صادرات خام محصولات تولیدی به دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور کاسته شود به همین دلیل یکی از مهمترین فاکتورهایی که می‌بایست لحاظ شود گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در این ارتباط است که این امر ضمن جلوگیری از فاسد شدن محصولات تولیدی به ماندگاری و ارزش افزوده آنها کمک قابل‌توجهی می‌کند.

اکبری بیان کرد: تمامی مراتعی که تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند و به انواع سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز می‌شوند به‌صورت قانونی با استناد به پروانه بهره‌برداری و چرا بین عشایر غیور و زحمتکش شاهسون تقسیم می‌شوند و نحوه تخصیص زمین به این عزیزان به‌صورت سهم مشاعی است بنابراین عشایر سهامدار این زمین‌ها هستند چرا که این زمین‌ها نباید تقسیم و قطعه قطعه بشوند و باید به‌صورت یکپارچه کشت و زرع بشوند به همین دلیل تخصیص زمین به‌صورت سند شش‌دانگ و قباله‌ای به این افراد با توجه به نظام بهره‌برداری مقدور نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: پس از واگذاری اراضی به عشایر مابقی اراضی باقی‌مانده نیز به‌صورت کشت و صنعت‌های کوچک به بخش خصوصی واگذار خواهد شد تا به‌صورت کشت و صنعت‌های 150 و یا 200 هکتاره عملیات کشت و زرع و تولید را در آن انجام دهند.

وی افزود: برای اجرای این طرح حدود 232 هزار قطعه انواع شیرآلات و بیش از 12 میلیون انواع اتصالات مورد استفاده قرار گرفته است.

اکبری تصریح کرد: در این پروژه مهم ملی بیش از 19 هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار سنتر پیوت مجهز هستند و با 13 هزار و 500 دستگاه این پروژه بزرگترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به‌شمار می‌آید که منابع تأمین آب برای اجرای طرح در استان اردبیل از آب‌های خروجی مانند رودخانه ارس و همچنین سد مخزنی خداآفرین تأمین می‌شود و با توجه به یکپارچگی اراضی و حاصلخیزی خاک در اراضی تحت پوشش این طرح قطعاً افزایش چشمگیری را در تولید انواع محصولات کشاورزی در منطقه شاهد فراهم می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی در نحوه استفاده اصولی از آب کشاورزی ایجاد و توسعه سیستم گلخانه‌ای بوده که از هشت هزار هکتار به 15 هزار هکتار رسیده است.

او، بیان کرد: گسترش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای نیز جزو اولویت‌های اساسی اجرای این طرح بوده که قطعاً با توجه به اشتغالزایی بالایی که واحدهای گلخانه‌ای دارند و از طرف دیگر با مصرف ده برابر کمتر آب نسبت به فضای بسته و بالا بودن سطح تولید در واحد سطح جزو اولویت‌های اساسی اجرای این طرح محسوب می‌شوند.

اکبری، افزود: اجرای طرح برای بیش از 12 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد که قطعاً قدم بسیار مهمی در به‌کارگیری نیروهای جوان تحصیل‌کرده و بیکار در استان خواهد بود و از طرف دیگر با توجه به اشتغال غیرمستقیمی نیز که در حمل‌ونقل و بسته‌بندی و فروش خواهد داشت بهنحو چشمگیری بیکاری نیروهای بومی و محلی را کاهش خواهد داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک، تصریح کرد: این پروژه پیشرفت 90درصدی داشته است و در صورتی که وزارت نیرو همکاری داشته باشد و آب مورد نیاز این اراضی را تأمین کند، تا پایان شهریورماه این اراضی زیر کشت می‌رود.

او، افزود: هم‌اکنون پنج هزار و 500 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به زیر کشت رفته و وزارت نیرو آب این بخش را تأمین کرده است.

اکبری، بیان کرد: کل اعتبار این پروژه یک‌هزار و 470 میلیارد تومان بوده که از این میزان یک‌هزار و 125 میلیارد تومان تا کنون هزینه شده و با اتمام این پروژه بیش از 70 درصد از اراضی دیم به آبی تبدیل می‌شود و در واقع بیش از 37 هزار هکتار شامل طرح توسعه‌ای است یعنی کشت‌های انجام‌شده به‌صورت آبی خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به سفر اعضای سازمان خواروبار جهانی و بازدید آنها از این پروژه مهم گفت: بنا به اقرار و اذعان مسئولان و کارشناسان فائو این پروژه سومین پروژه آب‌وخاکی جهان بوده که از این لحاظ از اهمیت بالایی برخوردار است و با اجرای این پروژه آن دسته از تولیدکنندگان و عشایر منطقه که سال‌ها در شغل دامداری فعالیت داشتند به کار کشت و زرع مبادرت کرده و با افزایش تولید محصولات کشاورزی سهم تولیدات کشاورزی استان اردبیل در کشور ارتقا یافته و جزو استان‌های اثرگذار در مجموعه تولیدات کشاورزی به‌حساب خواهد آمد.

او، اظهار کرد: در حال حاضر 66 شرکت تعاونی تولیدی تشکیل یافته است که از آن 52 شرکت اعضای خود را تعیین کرده‌اند و 14 شرکت تعاونی فعال آب را تحویل تولیدکنندگان داده‌اند.

اکبری با اشاره به اهمیت آب و خاک که در ارزیابی کلی 34 درصد در توسعه نقش اساسی دارند، افزود: خوشختانه در حال حاضر راندمان آبیاری را در کشور از 35 درصد به 45 درصد رسانده‌ایم و این تحول اساسی در حوزه آب کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با قدردانی از حمایت‌های مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی در سیاست‌های کلان کشوری و در حوزه استان اردبیل از حمایت‌های امام جمعه اردبیل و تلاش‌ها و حمایت‌های استاندار اردبیل در زمینه طرح‌های سامانه نوین آبیاری در استان ابراز کرد: امیدواریم اجرای این پروژه ملی ضمن ایجاد اشتغال وافر و افزایش تولید محصولات کشاورزی بیش از پیش زمینه‌های تولید و خودکفایی را در سال مزین به رونق تولید فراهم سازد.

او، تصریح کرد: در سطح کشور با مدیریت آب و خاک که از عوامل اساسی تولید هستند میزان تولید محصولات کشاورزی کشور در سال 92 از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن در سال 97 رسیده است.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین