« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام شربیانی: دل خوش كردن به لذّتها و نعمت های دنيا در مقابل لذّتها و نعمت های بی‌پايان و متنوّع آخرت، كاری كودكانه است. كودک از لذّت های اين دنيا چيزی غير از شكلات و شيرينی نمی‌فهمد و ما به اين تصور كودكانه‌ او می‌خنديم؛ اوليای خدا نيز به اينكه ما در مقابل بهشت بی‌انتهاي خداوند به دنيای پُر مرارت و محدود دل‌خوش كرده‌ايم، خنده‌شان می‌گيرد..
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، دنیا جای ماندن نیست و ما پیوسته در آن به سوی جهانی سیر می کنیم که در آن ثبات و جاودانگی حاکم است. غفلت از حقیقت هویت باطنی دنیا زمینه ای است برای فریفته شدن به زیبایی های صورت و افتادن در دام جلوه های ظاهری آن و دلبستگی به زندگی دنیوی، نتیجه عدم شناخت صحیح آن است. دنیای مذموم، اوهام و خیال بافی‏ها، برتری‏طلبی‏ها، افتخار به ثروت، مقام، لقب، تکاثر، تفاخر، زینت، قراردادهای اعتباری و تعلقات و «من» و «ما»هایی است که مانند سراب، واقعیتی ندارد و انسان را از هدف اصلی اش باز می دارد و بارها مورد مذمت قرار گرفته است. از جای دیگر دنیا انسان را فریب نمی دهد، هر دو چهره زشت و زیبایی خودش را نشان می دهد، هشدار می دهد، فانی بودنش را اظهار می کند. دنیا راهنما و دوست مشفقی است که هر چه دارد، بی‏پرده به انسان نشان می‏دهد. انسان نیز اگر با بصیرت زندگی کند، دنیا برای او وسیله تکامل است؛ ولی اگر هدف خلقت را فراموش کند و خود را به وسایل بازی، لهو و لعب مشغول سازد، ضرر کرده است. انسان اگر به دنیا دل ببندد، جاذبه دنیا او را به سوی خود می‏کشاند تا او را درهم بکوبد و نابود سازد و سپس به صورت زباله دفع کند.


ریشه همه خطاهاست و دشمنی با آخرت، خواب غفلت، اضطراب، دلبستگی به مقام دنیوی، اِعراض از یاد خدا، محرومیت از معرفت حقیقی، دوستی دنیا است. دوست داشتن دنیا اندوه دائمی، حرص مستمر و امید برآورده نشدنی می آورد. کسی که خواهان آرامش و آسایش در زندگی است، پیوسته باید به یاد حق باشد و این یاد حق، تنها عامل آرامش است که با این زندگی اش به زندگی طیبه تبدیل می شود. انسان می تواند استعدادهای مثبت وجودی خود را شکوفا کرده و تعالی پیدا کند.

انسان به وسیله علم و ایمان و عمل صالح می تواند رشد پیدا کرده و به کمال نهایی که همین قرب ربوبی است، نایل شود و این بدون آزمایش در زندگی دنیا و بدون عبادت حاصل نمی شود.

قرآن به ما هشدار می‌دهد كه سرمايه‌های وجود خود را از فناپذيری نجات بخشيد

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: قرآن مجيد به ما هشدار می‌دهد كه بيایيد، سرمايه‌های وجود خود را از فناپذيری نجات بخشيد و صندوق پس‌اندازی درست كنيد كه گذشتِ شب و روز، آنرا به فناء و نيستی سوق ندهد.

وی افزود: دنیا مرحله ای از زندگی انسان است و جایگاه ویژه ای برای او قلمداد می شود.

حجت‌الاسلام شربیانی، با استناد به آیه دو سوره عصر خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: مگر آنها كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند و يكديگر را به حق سفارش كردند و يكديگر را به صبر سفارش كردند.

امام جمعه عجب شیر، ادامه داد: اگر انسان به عنوان هدف به این دنیا نگاه کند، دنیا او را فریب دهد و جذب دنیا شود، بازنده است، اما اگر از دنیا توشه اخذ کند برای جایگاه همیشگی می رسیم.

وی، انسان را در دنیا همچون ماده خامی دانست و یادآور شد: انسان در دنيا همچون ماده خامی است که در کارخانه اعمال اختياری خود، شکل می گيرد. او گرچه استعدادها و قابليت های خاصی دارد؛ اما اين استعدادها نياز به پرورش و ايجاد زمينه شکوفايی دارد و اراده و اختيار انسان در ايجاد اين زمينه نقش اصلی دارد.

حجت‌الاسلام شربیانی، اظهار کرد: دل خوش كردن به لذّتها و نعمت های دنيا در مقابل لذّتها و نعمت های بی‌پايان و متنوّع آخرت، كاری كودكانه است. كودک از لذّت های اين دنيا چيزی غير از شكلات و شيرينی نمی‌فهمد و ما به اين تصور كودكانه‌ او می‌خنديم؛ اوليای خدا نيز به اينكه ما در مقابل بهشت بی‌انتهاي خداوند به دنيای پُر مرارت و محدود دل‌خوش كرده‌ايم، خنده‌شان می‌گيرد و براستی كه ترجيح دنيا بر آخرت، نهايت جهل و بی‌خردی است.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: دنیا مزرعه آخرت است.

حجت‌الاسلام شربیانی، از ضرورت هدف دار بودن زندگی در دنیا گفت و تاکید کرد: مهم این است که چگونه در این دنیا تصمیم بگیریم و زندگی خود را هدف دار سازیم و با برنامه ربزی تنظیم کنیم.

اگر دنيا مزرعه‌ آخرت انسان باشد، قابل ستايش است

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: اگر دنيا هدف انسان باشد در اين صورت اسباب لهو و لعب می‌شود و آدمی را به خود وابسته و از آخرت غافل می‌نمايد، كه اين نوع توجّه به دنيا مورد مذمّت واقع شده است، ولی اگر دنيا نردبان و مزرعه‌ آخرت باشد، در اين صورت نه تنها منفور نيست، بلكه قابل ستايش است.

وی افزود: وقتی انسان با تعليم و تذكّر أنبياء و رسولان پرده‌ تعلّق به دنيا را از جلو چشمش برداشت، با عالَم باطن و ملكوت آشنا شده، در این صورت می‌تواند فضيلت و تقوا را در خود پياده ‌كند.

وی با استناد به آیه 24 سوره عنکبوت خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اين زندگی دنيا جز سرگرمی و بازيچه نيست و زندگی حقيقی همانا سرای آخرت است؛ ای كاش می‌دانستند.

حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: طبيعتِ زندگی اين جهان مادّی، فناء و نابودی است، محكمترين بناها و بادوامترين حكومتها و قويترين انسانها و هر چيز كه از آن مستحكمتر نباشد، سرانجام كهنه و فرسوده، سپس نابود می‌شود، امّا اگر بتوان اين موجودات را به نحوی با ذات پاک خداوند پيوند داد و برای او و در راه او به كار انداخت، رنگ جاودانگی به خود می‌گيرد، چون كه ذات پاكش ابدی است.

امام جمعه شهر بخشایش ضمن بازگو نمودن عوامل تولید آرزوهای دراز یادآور شد: حبّ دنيا و دلبستگی به آن موجب توليد آرزوهای دراز می‌شود و آرزوهای طولانی، موجب غفلت از مرگ و سرای آخرت می‌شود.

وی با اشاره به فرموده مولا علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: اعتماد كردن به دنيا، با وجود مشاهده‌ تغييرات و دگرگونی‌های آن، نادانی است.

حجت‌الاسلام غفاری از ره نیافتن انسان شیفته دنیا به فضائل توحید گفت و تاکید کرد: انسانی كه وابسته به دنيا شد، ديگر به توحيد و فضائل توحيدی راه نمی‌برد و به همين دليل كه دنيا بزرگترين مانع شكوفایی فطرت اوست، خداوند انبياء و رسولان را فرستاد تا پرده‌ دنيا‌گرايی را از جلو چشم جامعه كنار بزنند و فطرت انسان را بيدار نگه دارند، تا غافل از ياد خدا نباشند.

گزارش از:امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: