« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
جهان
محمد بن زاید و محمد بن سلمان دو ولیعهد جوان امارات عربی متحده و عربستان سعودی که در ۴ سال گذشته بیشترین سهم را در حمایت از جریان تروریسم تکفیری و بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه جنوب غرب آسیا داشته اند، اخیرا بر سر فرار از مهلکه یمن به اختلافات شدیدی برخورده اند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، اگر چه طی یکسال گذشته برخی منابع امنیتی از تشدید اختلافات «آل سعود» و «آل نهیان» بر سر جنگ یمن و شیوه مواجهه و تقسیم مسئولیت ها در این تجاوز ظالمانه خبر داده بودند، اما کمتر کسی تصور می کرد که دامنه این اختلاف به حریم خصوصی مقامات سعودی و اماراتی کشیده شود.

ماجرا اما از هفته پیش کلید خورد، جایی که «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقجی» پس از مدتها سکوت، خواستار روشن شدن تکلیف ماجرای قتل نامزد خود و مشخص شدن آمر اصلی این جنایت شد.

این در حالی است که خدیجه چنگیز از مدتها قبل نسبت به نقش مستقیم و غیر قابل انکار «محمد بن سلمان» در ماجرای قتل و مثله کردن جسد نامزدش آگاه بود.

نامزد خاشقجی در اظهارات اخیر خود تصریح کرده است که مقامات سعودی در قتل خاشقجی دست داشته و عملیات قتل وی یک جنایت سیاسی بوده است. چنگیز همچنین به دست داشتن شخصیت های بلندپایه سعودی (کنایه به بن سلمان) در این جنایت اشاره کرده است.

طرح این موضوع از سوی نامزد خاشقجی، آن هم در آستانه برگزاری نشست گروه بیست سبب شد تا بار دیگر این مسئله مورد توجه شرکت کنندگان در این اجلاس قرار گیرد و حتی کار به جایی رسید که بن سلمان در بسیاری از دیدارهای رسمی و غیر رسمی خود با سران گروه بیست، بابت ماجرای قتل خاشقجی مورد پرسش و حتی سرزنش قرار گرفت.

مقامات سعودی اما معتقدند که سرویس امنیتی امارات عربی متحده و شخص «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، کارگردان این ماجرا بوده و هدف آنها، انتقام از برخی اقدامات یکجانبه رژیم سعودی در منطقه (بدون در نظر گرفتن منافع اماراتی ها) بوده است.

با این حال، سعودی ها نیز در مقابل اقدام اماراتی ها ساکت ننشسته و دست به انتقام جویی زدند!

بنابر گزارش برخی منابع آگاه؛ اخیرا ملاقاتی میان اعضای سرویس اطلاعاتی آل سعود و همسر «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی در آلمان صورت گرفته است، ملاقاتی که در حقیقت پاتک امنیتی سعودیها به امارات محسوب می شود.

هنوز البته از محتوای این ملاقات گزارشی در دست نیست اما تایید کلیت این موضوع، خشم شدید مقامات اماراتی را برانگیخته است.

پس از این در خبرها آمده بود که «هیا بنت الحسین»، همسر حاکم دبی (که خواهر پادشاه اردن نیز هست)، طی هفته‌های اخیر به آلمان گریخته و از دولت این کشور تقاضای پناهندگی کرده است.

بر همین اساس؛ مقامات اماراتی هم اکنون نگران سوء استفاده سعودیها از اطلاعات سری «هیا بنت الحسین» علیه خود هستند، به ویژه آنکه او به محض رسیدن به آلمان، تقاضای پناهندگی سیاسی کرده و درخواست طلاق از «بن راشد» را نیز به صورت غیابی ارائه داده است.

در همین رابطه؛ محمد بن زاید شخصا از مقامات آلمانی خواسته است تا هیا بنت الحسین را به امارات مسترد کنند، اما این تقاضا با مخالفت آلمانی ها مواجه شده است.

در چنین شرایطی صدور اجازه ملاقات مقامات امنیتی سعودی با همسر حاکم دبی، منجر به خشم همزمان حکام اماراتی از برلین و ریاض شده است.

لازم به ذکر است؛ محمد بن زاید و محمد بن سلمان دو ولیعهد جوان امارات عربی متحده و عربستان سعودی که در ۴ سال گذشته بیشترین سهم را در حمایت از جریان تروریسم تکفیری و بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه جنوب غرب آسیا داشته اند، اخیرا بر سر فرار از مهلکه یمن به اختلافات شدیدی برخورده اند.

آنها که پروژه های مشترکی چون حمایت تمام عیار از داعش، تجاوز به یمن، عملیاتهای تروریستی در خاک ایران، عراق، سوریه، پاکستان و افغاستان، حذف قطر از معادلات سیاسی شورای همکاری خلیج فارس، پشتیبانی از خلیفه حفتر در لیبی و دیگر جریانات تجزیه طلب در شمال آفریقا، هماهنگی کامل با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با اعراب و بسترسازی برای پروژه معامله قرن و اتحاد استراتژیک با دونالد ترامپ علیه منافع جهان اسلام و محور مقاومت را در پرونده سیاه خود دارند، هر یک در تلاش اند تا افتضاح شکست تحقیرآمیز در برابر عزم و اراده ملت یمن را حتی المقدور به گردن دیگری بیاندازند.

بدون شک در آینده ای نزدیک، اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر خواهد شد.

منبع: نورنیوز


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین