« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
یاداشت/ امیر مسعود طایفه سلطانخانی
بهره وري در بخش كشاورزي يكي از مهم ترين فاكتورهاي توسعه پايدار است كه در كشورهاي در حال توسعه مانند ايران عليرغم توانمندي هاي بالقوه كشاورزي، به دليل بهره وري پايين بخش كشاورزي آن چنان كه بايد اقتصادي و مقرون به صرفه نيست.
پایگاه خبری آوای رودکوف- امیر مسعود طایفه سلطانخانی:بهره وري در بخش كشاورزي يكي از مهم ترين فاكتورهاي توسعه پايدار است كه در كشورهاي در حال توسعه مانند ايران عليرغم توانمندي هاي بالقوه كشاورزي، به دليل بهره وري پايين بخش كشاورزي آن چنان كه بايد اقتصادي و مقرون به صرفه نيست.

از ميان تمام موانع، فقر علمي و سطح نازل دانش و مهارت هاي فني و حرفه اي نيروي انساني شاغل در اين بخش، از مهم ترين موانع ارتقايي كشاورزي، است و بهره وري نيروي انساني در كشاورزي، یک سوم بهره وري نيروي كار در كل كشور است.

استاندارد سازی تولید و ورود به بازارهای جهانی نیازمند به روز نمودن اطلاعات و فناوری هاست که این مهم از طریق مهندسی کردن فرآیند تولید امکانپذیر است.

یگانه راه حل این تنگنا افزایش بهره وری است و جز این، راه چاره دیگری نداریم.

توسعه دانش بهره برداران با افزایش سطح دوره های آموزش ترویجی، موجبات کاهش فقر در مناطق کشاورزی و روستایی و افزایش توان تولیدی بهره برداران درمیان مدت را بدنبال داشته و علاوه بر تضمین استفاده بهینه از منابع تولید، توان آنان را در افزایش درآمد حاصل از تولید و بهره وری افزایش خواهد بخشید.

بهره وری در هر زمينه برای افزايش سودآوري مفيد است و در بخش كشاورزي در واقع هنري است در راستاي پيشرفت و ابداع روش هايي براي افزودن به ارزش هاي توليدي با حداقل استفاده از منابع و انرژي.

بهره وري يعني مقدار ارزش افزوده بر مقدار نهاده و يا مقدار توليد بر مقدار نهاده.

منابع كشاورزي اعم از (آب، باد، باران و...) را مي توان به كمك طرح هايي دقيق محافظت و صرفه جويي كرد.

اجرای الگوی کشت مناسب برای حفاظت از منابع پایه و افزایش بهره وری عوامل تولید امری ضروری است.

مصرف بهینه سم و کود و کاهش مصرف مواد آلاینده را باید از ارزشمندترین امتیازات این طرح بدانیم.
تولید بر اساس الگوی کشت، محصول مازادی نخواهد داشت.

نیاز بازار نیز با بهره گیری باغداران از الگوی کشت تامین خواهد شد.

ضریب بهره وری از آب در تولید محصولات باغی با اجرایی شدن الگوی کشت ارتقاء می یابد.

استمرار حضور در بازارهای جهانی با تولید محصولاتی نظیر سیب و انگور در سایه اجرای الگوی کشت تحقّق می یابد.

صرفه جويي در منابع، نحوه صحيح و منطقي استفاده از اين منابع و سرمايه گذاري مطلوب و پايدار توسعه اين بخش و... ضمن ارتقا بهره وری در بخش کشاورزی، مهندسی شدن فرآیند تولید را تداعی می نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین