« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
گز روغنی یا مورینگا گیاهی است ارزشمند که در بسیاری از مناطق گرمسیر رشد و پرورش می یابد. این گیاه در ساخت بسیاری از داروها با مواد مغذی با ارزش بکار برده می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-معصومه صادقی:گز روغنی یا مورینگا برای کاهش وزن عالی است و حاوی فراوانی مواد مغذی است و کالری پایینی دارد.

یکی از مطالعات نشان داده 100 گرم برگ گزنه حدود 40 درصد پروتئین مورد نیاز و بیشتر از 20 درصد کلسیم را تامین میکند، طبیعت و مزاج مورینگا گرم و خشک می باشد. گیاه گز روغنی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B6، ویتامین C، آهن، فسفر، روی، منیزیم، کلسیم و پروتئین است.

برگ، پوست، ریشه، گل، دانه ها و میوه گیاه مورینگا یا گز روغنی را برای تهیه انواع دارو ها استفاده می کنند.

گز روغنی یا مورینگا به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی که دارد باعث لاغری و کاهش وزن می شود، به سلامت پوست و مو کمک کرده و دیابت را درمان می کند.

برگ های گیاه مورینگا سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو (عامل بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2) می شود را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که مورینگا می تواند تشکیل چربی در بدن را کاهش دهد.

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در گیاه مورینگا به بهبود هضم غذا کمک می کنند. خواص ضد میکروبی طبیعی این گیاه خطر ابتلا به زخم های گوارشی را کاهش داده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

گفته می شود که مقادیر بالای کلسیم و فسفر موجود در گز روغن به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مورینگا ممکن است به بدن کمک کند که آهن بیشتری را جذب کرده و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن و کم خونی داسی شکل کمک کند.
روغن مورینگا به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر کمک می کند.

گیاه گز روغن به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی طبیعی که دارد به درمان سریع تر زخم های پوستی کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

گیاه مورینگا به دلیل مقادیر بالای آب و مواد مغذی که دارد به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی به آبرسانی پوست صورت کمک می کند.

برگ های تازه گیاه مورینگا را به صورت خام و پخته شده مانند اسفناج برای تهیه انواع غذا و سالاد استفاده می کنند. همچنین برگ های خشک شده را پودر کرده و به عنوان ادویه برای تهیه انواع غذا و نوشیدنی به کار می برند

برگ های تازه و خشک شده مورینگا برای تهیه نوعی چای و دمنوش آرام بخش استفاده می کنند.

دانه های مورینگا را مانند آجیل برشته کرده و به عنوان میان وعده مصرف می کنند.

غلاف های مورینگا مانند نخود فرنگی و لوبیا سبز برای تهیه انواع غذا استفاده می شوند.

حداکثر میزان مصرف مورینگا در روز 6 تا 8 گرم و به مدت 3 هفته گزارش شده است.

گیاه مورینگا ممکن است با دارو های کاهش دهنده فشار خون، قند خون و دارو های تیروئید تداخل داشته باشد.

مهندس معصومه صادقی | کارشناس گیاهان دارویی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: