« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم:
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم، با بیان اینکه بزودی طرح شمارش دام در این شهرستان اجرا می‌شود، گفت: ورود دام مازاد بر ظرفیت مراتع، به مراتع شهرستان سمیرم، غیرقانونی است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، عزت‌اله مرادی، به رورد دام و خانوارهای عشایری در هر سال به شهرستان سمیرم از اواخر اردیبهشت‌ماه هر سال، اظهار کرد: ظرفیت ورود دام به مراتع بر اساس پروانه‌های چرایی است که برای عشایر صادر شده که ورود دام مازاد بر ظرفیت مراتع، غیرقانونی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم، بیان کرد: به زودی طرح شمارش دام و کنترل پروانه چرای عشایر و مرتعداران آغاز می‌شود و هر دامدار یا خانوار عشایری که دارای دام مازاد باشند متخلف محسوب و قاطعانه با آنها برخورد می‌شود.

او، افزود: نیمی از مراتع درجه یک استان اصفهان در شهرستان سمیرم واقع شده و به عبارت بهتر سمیرم قطب مرتعداری استان اصفهان است.

این مسئول ارزش اقتصادی مراتع شهرستان سمیرم را هشتصد و 84 میلیارد تومان دانست و با تأکید بر اینکه متوسط ارزش اقتصادی علوفه تولیدی از نظر علمی و اکولوژیکی 25 درصد از ارزش اقتصادی مراتع محسوب می‌شوند، متذکر شد: 75 درصد ارزش اقتصادی غیر علوفه و حفاظتی، اکولوژیکی، زیبایی شناختی، تنوع زیستی، ژنتیکی و گیاهان دارویی است.

مرادی، تصریح کرد: با این احتساب ارزش اقتصادی مراتع سمیرم 884 میلیارد تومان است و در سال جاری از این مقدار فقط ارزش اقتصادی علوفه تولیدی 221 میلیارد تومان است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم، میزان تولید علوفه در مراتع ییلاقی سمیرم در سال جاری را با توجه به بارندگی‌های مطلوب 158 هزار تن برآورد کرد و با تشریح اینکه در هر هکتار از مراتع شهرستان به‌ طور متوسط 351 کیلوگرم می‌شود، یادآور شد: نکته قابل‌توجه در رابطه با علوفه موجود در مراتع، احتمال افزایش آتش‌سوزی است که با کمک مردم و مرتع‌داران کنترل خواهیم کرد.

او از مسؤولان درخواست کرد: متناسب با ارزش اقتصادی مراتع اعتبار احیا و اصلاح و حمایت و حفاظت منابع طبیعی شهرستان اعتبار بگذارند.

گفتنی است، چهار هزار و 700 خانوار عشایری از چهار طایفه دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی ایل بزرگ قشقایی به ییلاق کوچ و مدت چهار ماه از سال میهمان مراتع ییلاقی سمیرم هستند.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: