« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
به قلم دکتر رضا شیرازی مدرس دانشگاه
رویکرد آموزشی IBSE با دارا بودن ویژگیهای منحصر بفرد خود می تواند خیلی از مشکلات آموزشی تدریس وارایه در کلاس درس را مرتفع کند...
پایگاه خبری آوای رودکوف- رضا شیرازی:آموزش برخی دروس به ویژه در دبستان نیازمند داشتن مهارت های خاص و استفاده از شیوه های مدرن می باشد.



آموزش درس علوم تجربی با رویکرد  ISBE (INQUIRY BASED SCIENCE EDUCATION) یکی از این شیوه های نوین است که رضا شیرازی مدرس این دوره در استان گلستان به تببین آن پرداخته است:

•با توجه به اینکه امروزه جذابیت های فضای مجازی ورسانه های موجود ، افراد جامعه به ویژه دانش آموزان را تحت تاثیر فراوان خود قرارا داده است لازم هست با ایجاد تغییر در رویکردها و روشهای تدریس در مدارس تا حدی بر این جذابیتهای کاذب  فائق امد .

از طرفی نتایج آزمونهای جهانی TIMSS از سال 19993 تا 2015 نشاندهنده آن است که کشور ایران تا سال2011 حالت صعودی رتبه ای در این آزمونها داشته است ولی با تغییر محتوا کتب درسی در سال 2011 و اجرای برنامه درسی ملی نه تنها این صعود رتبه ای ایران ادامه نیافت بلکه رتبه ایران به قبل از سال 2007 بازگشت نمود!!!!! نتایج بررسی های برگزار کنندگان  آزمونهای جهانی TIMSS نشان میدهد علت این نزول، ضعف در دروس خوانداری و نوشتاری می باشد که موثر درافزایش قدرت فهم ،درک ، تجزیه وتحلیل مطالب علمی توسط دانش آموزان می باشد .

رویکرد آموزشی IBSE با دارا بودن ویژگیهای منحصر بفرد خود مانند توجه  به موضوع تقویت خوانداری ونوشتاری در دانش آموزان ، ایجاد جذابیت سرگرمی(FUN) ،و تولید لحظاتی هیجانی در کلاس درس، توجه به ارتباط دو طرفه دست و ذهن(   Hands-on   &  minds-on) میتواند خیلی از مشکلات آموزشی تدریس وارایه در کلاس درس را مرتفع کند البته در حال حاضر در دروس علوم تجربی دوره ابتدایی در حال اجرا می باشد ولی در آینده میتوان در دروس پایه (ریاضی ،علوم ، فیزیک ، شیمی، زیست ) درمقاطع مختلف تحصیلی مورد استفاده و اجرا قرار داد.

مصاحبه از وحید حاج سعیدی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین