« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
در گفت و گو باآوای رودکوف بررسی شد:
باید دستگیری و توفیق از ناحیه خدا باشد، تا با اِعمال اختیار و اراده از ناحیه بنده، کارهای اختیاری انجام گیرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،در فرهنگ قرآن کریم، توفیق به معنای «آسان کردن» است؛ یعنی خدای سبحان، پیمودن راه را برای انسان آسان تر می کند؛ چه از طرف مثبت که همان صراط مستقیم است و چه از جانب منفی که کج راهه است. آن جایی که خداوند به کسی توفیق می دهد، به این معناست که گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند، آسان تر می شود و اسباب و علل حرکت در این مسیرها، برایش فراهم تَر شده و بهتر معارف را درک می کند و راحت تر عمل می کند؛ البته این به معنای آن نیست که راه گناه برای او بسته است، والا جبر به وجود می آید، بلکه گناه کردن برای وی سخت است.

اگر توفیق و دستگیری خدا نباشد، مگر کارهای اختیاری انسان انجام می‌گیرد؟! باید دستگیری و توفیق از ناحیه خدا باشد، تا با اِعمال اختیار و اراده از ناحیه بنده، کارهای اختیاری انجام گیرد. تازه انجام افعال اختیاری مشروط به بقای حیات و صحت و عدم موانع است؛ مثلاً برای انجام نماز باید بنده ساجد و... باشد و عنوان سجود به قیام مبدّل شود و شخص قائم، راکع و ساجد شود؛ اینها همه از او, تعالی, و به اوست؛ زیرا وجود و ایجاد، تا چه رسد به حرکات و سکنات، به اوست.

رعایت ادب در مقابل پروردگار بزرگ ترین عامل کسب توفیق است

حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان‌ در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: بزرگ ترین عامل کسب توفیق رعایت ادب در مقابل پروردگار است.

وی، افزود: توفیق الهی، زمینه بازگشت و انابه انسان به سوی خدا می شود.

ایشان با استناد به آیه 26 سوره نساء(يُرِيدُ اللّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: خدا می خواهد احکام و مقرّراتش را برای شما بیان کند و شما را به روش های پاک و صحیح کسانی که پیش از شما بودند، راهنمایی نماید و رحمت و مغفرتش را بر شما فرو ریزد؛ و خدا دانا و حکیم است.

حجت‌الاسلام مرسلی، ادامه داد: توفیق، مایه دستیابی به مغفرت الهی می شود.

امام جمعه مهربان، توفیق را اصطلاحی کلامی دانست و یادآور شد: توفیق، اصطلاحی کلامی و عرفانی به معنای موفقیت در انجام عملی عبادی که باعث تفرب انسان به خداوند می‌شود.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: کسى که از خداوند دارا بودن توفیق را مسئلت نماید، ولى کوشش نکند، خود را به تمسخر گرفته است.

حجت‌الاسلام مرسلی، ضمن بازگو نمودن پیامدهای کسب توفیق الهی تأکید کرد: توانمندی در انجام عبادات الهی و کسب روزی حلال از مهم ترین پیامدهای کسب توفیق الهی است.

یکى از راههاى کسب توفیق، خواستن از خداوند است

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش‌ در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: یکى از راههاى کسب توفیق، دعا و خواستن از خداوند است. باید از صمیم دل دست به دعا بردارید و از پروردگار مهربان خواستار موفقیّت براى رسیدن به مقاصد عالى خود باشید، توجّه داشته باشید پس از دعا، باید دست به تلاش و کوشش نیز بزنید، وگرنه دعاى شما نوعى استهزاء و تمسخر بشمار مى‏آید.

وی، ضمن بازگو نمودن عوامل دخیل در کسب توفیق افزود: توفیق در اثر تقوا، ایثار و ایمان به خدا در انسان ایجاد می شود.

وی با استناد به آیه 64 سوره بقره (ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۖ فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ) خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بعد از آن همه عهد و پیمان از خدا روی گردانیدید؛ و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نمی‌شد البته در شمار زیانکاران بودید.
حجت السلام غفاری، ‌ ادامه داد: تاثیر توفیق الهی در موفقیت های آدمی، دلیل لزوم توکل بر او است.

امام جمعه شهر بخشایش، یادآور شد: راهیابی به بهشت، در پرتو توفیق الهی به وقوع می پیوندد.

وی با اشاره به فرموده امام جواد(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش از کسی که او را پند می‌دهد.

حجت السلام غفاری، توفیق را تاز مسائل سرنوشت ساز در زندگی انسان دانست و تأکید کرد: توفیق از مسائل حیاتی و سرنوشت ساز در زندگی انسان است، زیرا هنگامی برای انسان خیر و سعادت حاصل می‌شود که توفیق شامل حال او شود و در واقع توفیق، نوری است که با آن خداوند بصیرت بنده را روشن می‌کند.

گزارش از:مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: