« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
یاسوج؛
آنطور که مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید دستگاه‌های دولتی‌ این استان بیشترین نقش را در میزان زمین‌خواری‌ها و تسهیل شرایط برای زمین‌خواران دارند و اراضی باارزش اطراف شهرها عمدتا در دست زمین‌خواران است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، حسین کاظمی ظهر امروز در نخستین نشست کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بارش‌های پنج فروردین امسال در استان، اظهار داشت: این بارش‌ها سیل نبود بلکه رحمت الهی بود که کشور ما متنعم شد و استان ما هم بعد از چند سال خشکسالی امسال سال خوب و پربارشی را تجربه می‌کند.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر چه ما از بارش‌های ابتدای امسال آسیب دیدیم جاهایی بود که از قانون تخلف کردیم و اگر قانون سرلوحه کار ما بود این مشکلات پیش نمی‌آمد.

کاظمی گفت: در بحث ساخت و سازهایی که در بستر و حریم رودخانه‌ها صورت گرفت و آقایان به راحتی چشم‌پوشی کردند در بارش‌های ابتدای امسال مشکلاتی برای مردم و مسئولان به وجود آمد.

وی با بیان اینکه باید از چنین حوادثی  درس بگیریم زیرا همیشه بحث خشکسالی مطرح نیست، عنوان کرد: در جلسات مختلف داد و فریاد زدیم و بارها گفتیم به ساخت و سازهای غیرمجاز انشعاب ندهید اما شرکت‌های خدمات‌رسان به ساخت‌سازهایی که در حریم یا بستر رودخانه یا خارج از طرح هادی بود خدمات ارائه دادند.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد به خسارات بارش‌های ابتدای امسال در منطقه پریکدان بویراحمد اشاره داشت و بیان کرد: هر چه مخالفت کردیم که این‌ها در بستر رودخانه پریکدان ساخت و ساز کردند اما متاسفانه شرکت‌های خدمات‌رسان به آنها خدمات ارائه دادند.

کاظمی با اشاره به اینکه در شورای پیشگیری از وقوع جرم هم مصوب شد که به ساخت و سازهای غیرمجاز انشعاب داده نشود، گفت: اگر به وظیفه عمل می‌کردیم و یا سیاسی‌کاری نمی‌کردیم این مشکلات پیش نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه در استان قبیله‌ای و عشیره‌ای مانند کهگیلویه و بویراحمد آیا اگر به ساختمانی انشعاب گاز دادید می‌توانید بعداً آن را قطع کنید؟ ابراز کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان باید بعد از دادن انشعاب سه ماه یک بار گزارش می‌دادند که این کار را هم انجام ندادند.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرکت‌های خدمات‌رسان بیشترین نقش را در بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی داشتند زیرا هر جا که ساخت و ساز غیرمجاز انجام شد خدمات ارائه دادند.

کاظمی با اشاره به بررسی تصاویر هوایی رودخانه بشار از سال 2002 تا 2019، عنوان کرد: در این تصاویر کاملا جاهایی که به رودخانه تجاوز کردیم مشخص است و هر چند ما نتوانستیم به خوبی از این رودخانه صیانت کنیم اما رودخانه خودش بعد از سال‌ها در بارش‌های ابتدای امسال انتقام گرفت.

کاظمی کوه‌خواری در محدوده پل زردک تا پل مختار را از دیگر نمونه‌های تعرض به عرصه‌های ملی عنوان و بیان کرد: در مادوان و تپه‌های اطراف آن که هم فضای سبز و هم منابع طبیعی بود ساخت‌وسازهای غیرمجازی انجام شده که همه انشعاب گاز دارند.

وی ابراز کرد: در منطقه سرگچینه حدود 100 هکتار تخریب عرصه‌های منابع ملی صورت گرفته که پرونده آن در دادستانی مفتوح است.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد به بلوار رجای شهر یاسوج اشاره داشت و عنوان کرد: بخشی از این خیابان بستر رودخانه بشار بوده که در سال‌های قبل توسط شهرداری آسفالت شده است.

  کاظمی سرا‌بتاوه و سیرنگرو را از دیگر مناطقی دانست که مورد تعرض قرار گرفته و گفت: تخریب گسترده پوشش جنگلی در تل‌سیاه سی‌سخت فاجعه‌ای بود که رخ داد.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در آبشار یاسوج قلع و قمع درختان و ساخت و سازهای غیرقانونی و نامتعارف صورت گرفته و تنها یک ساخت و ساز در این محدوده پروانه دارد.

وی با ارائه گزارشی از تعرض به عرصه‌های منابع ملی استان، گفت: ما نمی‌خواهیم کسی را زیر سوال ببریم اما خیلی‌ها از این اتفاق به‌ویژه در محدوده شهر یاسوج و حوزه سی‌سخت سودهای کلانی بردند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کمیسیون استعدادیابی منابع طبیعی به شدت به بحث زمین‌خواری دامن زده است، افزود: دستگاه‌های دولتی هم در میزان زمین‌خواری و هم در تسهیل شرایط لازم برای زمین‌خواران بیشترین سهم را دارند.

کاظمی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ برخورد جدی با مظاهر زمین‌خواری صورت نگرفته است، عنوان کرد: اراضی باارزش اطراف شهرها که باید در خدمت مسائل توسعه‌ای باشد عمدتا در دست زمین‌خواران است.

وی مهمترین مانع توسعه اقتصادی استان به‌ویژه در مرکز استان را موضوع معارضات محلی یا همان زمین‌خواری دانست و بیان کرد: منابع طبیعی استان تاکنون نتوانسته به وظایف خود در صیانت از این پهنه‌های گسترده طبیعی عمل کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین تغییر کاربری اراضی در اطراف شهرهای بزرگ استان روی داده است، گفت: تعاونی‌های مسکن ادارات به‌ویژه تعاونی مسکن جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن استانداری، فرمانداری، منابع طبیعی، محیط زیست و آبفای شهری بیشترین میزان تغییر کاربری را داشته‌اند.

کاظمی ابراز کرد: با توجه به اینکه بیشترین میزان اراضی باارزش کشاورزی در اطراف شهرهای استان است شهرنشینی فزاینده در مرکز استان بزرگ‌ترین تهدید برای اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون تغییر کاربری بنیاد مسکن و سهولت ورود به محدوده شرایط را برای زمین‌خواران مهیا کرده است، عنوان کرد: به طور کلی مهم‌ترین علل زمین‌خواری در استان سهل‌انگاری، کم‌کاری و تخلف عوامل دولتی، دادن کمک فکری و مشاوره در چگونگی تصرف اراضی و ضعف اداره‌کل منابع طبیعی، اداره‌کل راه و شهرسازی و سایر ادارات در پاسداشت عرصه‌های تحت حفاطت بوده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد نقش دستگاه‌های خدمات‌رسان دردادن امتیازات خدمات موردنیاز، کاهش حساسیت‌های اجتماعی، عدم مستندسازی، محصور نبودن، ارزش زمین و نقش کارشناسان رسمی دادگستری در تنظیم گزارشات و نتایج کارشناسی را از دیگر علل زمین‌خواری در استان عنوان کرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست اظهار داشت: آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی وظیفه اصلی را در رفع تعرضات به عرصه‌های منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها دارند و باید در این زمینه اقدامات قانونی را با جدیت انجام دهند.

عزیز فیلی با بیان اینکه با تعاونی‌هایی که به صورت غیرقانونی نسبت به تغییر کاربری اراضی اقدام کنند برخورد می‌شود، افزود: امیدواریم در سال 98 بهتر بتوانیم با پدیده شوم زمین‌خواری برخورد کنیم و مقامات قضایی هم در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم پدیده شوم زمین‌خواری و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها بیش از این گسترش پیدا کند، عنوان کرد: یک سری کارهای مطالعاتی در این زمینه انجام شده که باید عملیاتی شود.


تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: